Porsche 911 Turbo (1978)
autoreview
Signalement
Uitvoering | 911 Turbo |
---|---|
Versnellingen | 4, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 1978 |
Jaar van aanschaf | 2016 |
KM-stand bij aanschaf | 136.000 km |
KM-stand laatst | 136.800 km |
De Aankoop
- 136.000 km
Het begon allemaal begin 2010, toen mijn vader besloot dat het, na 6 jaar zonder te hebben gezeten, weer tijd werd om een 911 aan te schaffen. Hij had daarvoor een 911 sc gehad uit 1979 en mistte het hebben van een auto voor de hobby dermate, dat de zoektocht begon naar een opvolger.
Mijn vader is al fan van de Porsche 930 sinds mijn tante ooit door een collega, met een Indisch rood exemplaar, thuis werd afgezet. De zoektocht ging dan ook uit naar vroege turbo's en auto's die waren voorzien van een WTL (Werks Turbo Look) pakket.
Na wat mailcontact met de eigenaren van een aantal interessante 911's, kwam ik begin oktober 2010, een zilergrijse 930 tegen op marktplaats. Het betrof volgens de advertentie een auto uit 1982, op 3-delige 17" velgen met een gepolijste rand. De auto had wat werk nodig, maar daar was de vraagprijs ook na. Mijn vader werd niet heel enthousiast door het zien van de advertentie, maar nam toch contact op met de verkoper.
De verkoper bleek een in Frankrijk woonachtige Nederlander te zijn en de auto bleek ook in Frankrijk te staan. De afstand hield mijn vader in eerste instantie tegen. Maar nadat de verkoper nog wat foto's stuurde van de motor en wat andere details, werd er toch een afspraak voor een bezichtiging gemaakt.
En zo gebeurde het dat ik en mijn vader op een vroege regenachtige donderdag morgen in oktober 2010, naar Rambersvillers in Frankrijk afreisde, om wellicht de auto van zijn dromen te kopen. Of wij onze bestemming ook zouden halen was onbekend, veel Fransen staakten op dat moment en er waren allerlei wegen geblokkeerd. Gelukkig haalde wij Rambersvillers zonder problemen en konden wij de Porsche gaan bekijken. Eenmaal aangekomen bij het chateau, waar de verkoper in een van de bijgebouwen een kamer huurde, was er geen Porsche te bekennen. Na een telefoontje met de verkoper, bleek dat hij net even naar een bevriende garage was geweest om te regelen dat wij de auto op een hefbrug van onder konden bekijken. De verkoper vroeg ons om te wachten bij de oprit van het terrein en het duurde niet lang voordat we in de verte zagen, dat er een zilvergrijze Porsche met hoge snelheid naderde. Dit ging gecombineerd met het nodige geluid en stoom, van water dat van het natte wegdek opspatte tegen de warme uitlaat. Een beeld dat tot op heden op mijn netvlies staat gebrand!
Na een korte kennismaking, vroeg de verkoper ons of we met hem mee wilde rijden naar de garage. Ik reed met de verkoper mee in de Porsche, een rit die ik nooit meer zal vergeten. Het gaspedaal ging al snel naar de bodem en voor ik het wist ging ik, gecombineerd met een hoop gebulder van de motor en gesis van de turbo, met zo'n 150km/h, over kletsnatte wegen door een klein Frans dorpje, FANTASTISCH!
Nadat de auto bezichtigd was op een hefbrug en mijn vader een proefrit had gemaakt, zijn we teruggereden naar het woonadres van de verkoper om nog wat papieren te bekijken. Chassis- en motornummer bleken niet overeen te komen met een 930 uit 1982 en de verkoper wist ons te vertellen dat de auto van 1978 t/m 1982 bij de dealer in de showroom heeft gestaan. De auto is daarna in het bezit gekomen van een Zwitserse advocate en in 1992 door rallyrijder Pascal Voirin gekocht en geëxporteerd naar Frankrijk. De auto is in Frankrijk nooit op kenteken gezet. Heel sporadisch werden er weleens het typeplaatje en kentekenplaten van een 3.0 sc opgeschroefd zodat er gereden kon worden met de auto. De verkoper deed zelf veel met Porsche 928's en was goed bevriend met Pascal Voirin. Hij kreeg de 930 in bezit na deze te hebben geruild voor een 996 gt3 met kapotte motor. Na het inzien van de papieren en nog een kort rondje om de auto, kocht mijn vader de auto. De verkoper zou de auto een week later bij ons komen brengen aangezien hij toch in Nederland moest zijn.
Aanvragen van het kenteken en de eerste problemen
- 136.600 km
De auto is nu een paar maanden in bezit, is gekeurd bij de RDW en het kenteken is aangevraagd. Nadat de papieren binnen zijn, kentekenplaten laten maken en dan op handelarennummers maar een klein rondje gemaakt. Mijn vader reed en ik zat er naast, hij gaf gas en er gebeurde niks... Mijn vader zei mij vol enthousiasme hoe vlot hij de auto wel niet vond, waarop mijn reactie was dat het nogal tegenviel. De auto was in mijn herinnering van het korte ritje in Frankrijk veel giftiger en het gefluit van de turbo was in geen velden of wegen meer te bekennen. Mijn vader zei mij dat dit kwam omdat ik in die tijd dagelijks met een Mercedes-Benz c36 AMG (280 pk) reed en de prestaties van zo’n oude turbo dan gewoon een beetje tegenvielen. Voor het ontbreken van het turbo geluid had hij echter geen verklaring.
Nadat we ons hadden verdiept in de turbotechniek, zijn we opzoek gegaan naar de oorzaak van het inhouden. Na wat verschillende onderdelen onderzocht te hebben, waaronder de turbo zelf en de aansluitingen van de intercooler op het inlaatspruitstuk, hebben we ook de wastegate eens nader bekeken. De veer die de wastegate gesloten moest houden bleek gebroken te zijn, waardoor de uitlaatgassen niet door de turbo maar rechtstreeks naar de achterdemper werden geleid. Logisch dat de Porsche inhield. Na het monteren van een nieuwe wastegate veer, nog een rondje gereden en wat een verschil is dat! Wanneer je het gas intrapt hoor je de turbo langzaam opspoelen tot dat je bij zo’n 3500 toeren een serieuze trap in je rug krijgt en de auto er vandoor gaat. HEERLIJK!
Voor de rest mankeren er de volgende dingen aan de auto:
- verlichting werkt niet na behoren
- lakwerk is slecht
- het interieur is een bij elkaar geraapt zooitje
- bestuurdersdeur vertoont wat sporen van roest
- de velgen zijn krom
- km-teller doet het niet
Het probleem van de niet werkende verlichting bleek in een verkeerd aangesloten lichtschakelaar te zitten. De niet werkende km-teller lijkt in eerste instantie in het ontbreken van de pulsgever te zitten, maar na het monteren van een pulsgever werkt de teller nog niet. Na een proefrit wil de de versnellingsbak niet meer in de 2e en 4e versnelling, het wordt tijd om de motor en versnellingsbak te demonteren. Dit klinkt als veel werk maar kan bij een 911 in een uurtje.
Het niet meer in alle versnellingen willen schakelen blijkt te worden veroorzaakt door een loszittende schakelvork, een makkelijker fix.
Aangezien motor en bak toch uit de auto waren hebben we ook meteen het differentieel bekeken. Deze 930 bleek af fabriek te zijn voorzien van het optionele sperdifferentieel. Omdat het differentieel hoorbaar was tijdens het rijden, besloot mijn vader dat het tijd was voor nieuwe lagers. Toen mijn vader aankwam bij de lokale Porsche speciaalst, met een onderdeel uit het differentieel, vroeg de speciaalist doodleuk waar m’n vader de rest had gelaten. Het sperdifferentieel bleek door de ophoping van frictiemateriaal zo vast te zijn gaan zitten dat het 100% is gaan sperren, met als gevolg dat een gedeelte van de behuizing was afgebroken. Met het nodige oplossen en afdraaien heeft mijn vader het sperdifferentieel weer werkend gekregen. Het differentieel is tijdens het rijden echter nog steeds iets hoorbaar.
Nadat de motor en versnellingsbak waren teruggebouwd is de niet werkende km-teller verder onderzocht. Dit bleek een kapotte IC op Eem printplaat in de teller te zijn. Na wat speurwerk op internet vonden we een Zwitser die de benodigde IC te koop aanbood. Na deze op de print te hebben gesoldeerd en de print zelf nog goed schoongemaakt te hebben, werkte de km-teller ook weer. Op naar de APK.
De eerste APK doorstaan
- 136.800 km
De 930 heeft de eerste APK keuring zonder problemen doorstaan. Er kan nu eindelijk echt met de auto gereden worden. In de tussentijd heeft mijn vader andere stoelen aangeschaft omdat de stoelen waar de auto mee kwam, niet machte met de rest van het interieur. De nieuwe stoelen, die origineel in latere 930’s, 944 turbo’s en 964’s leverbaar waren, zitten werkelijk voortreffelijk.
Ook de 3 delige Tramont velgen (soort Franse BBS velg) zijn weggebracht ter reparatie, er is haast niet met de auto te rijden zo krom als dat de wielen zijn. Na reparatie gaat dit een stuk beter, echter zijn de velgen nog steeds niet 100% recht.
Het lakwerk en de overige gebreken zijn voor een later stadium, we gaan eerst maar eens lekker rijden met de auto. De auto moet volgend jaar nog 1 keer naar de APK en mag daarna eens in de 2 jaar gekeurd worden.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.