Porsche 911 Carrera Coupé (2021)
autoreview
Signalement
Uitvoering | 911 Carrera Coupé |
---|---|
Versnellingen | 8, Automaat met dubbele koppeling |
Bouwjaar | 2021 |
Jaar van aanschaf | 2021 |
KM-stand laatst | 77.000 km |
Nieuwe Porsche
Op 14 oktober 2021 kreeg ik mijn nieuwe Porsche 992 Carrera afgeleverd bij Porsche Centrum Twente. Ik had hem in juni besteld, nog op de oude locatie in Enter maar kon hem ophalen in Deventer.
Vanaf 2019 was ik bezig met de configurator, heb ik diverse bezoekjes aan dealers gedaan en een paar keer auto’s meegehad voor proefritten. Dit alles om er zeker van te zijn dat het een geschikte auto voor mij was en voor het bepalen van de juiste samenstelling.
Eén ding was al snel duidelijk: de kleur Racing Yellow. Er zijn al teveel saaie auto’s / Porsches. Na meerdere proefritten heb ik gekozen voor de Carrera (385PK) in plaats van de Carrera S (450PK). De extra power heb ik niet nodig en persoonlijk vind ik de Carrera met de iets kleinere turbo’s soepeler oppakken. Hij lijkt iets minder nerveus. Qua opties heb ik ondermeer gekozen voor PDK, keramische remmen (PCCB), 20/21 inch zwarte velgen, uitgebreid leerpakket met sportstoelen in combinatie met stoffen middenbaan en stoel-/stuurverwarming. Verder BOSE, gele gordels en stiksel in de matten, louvres op het motorrooster in kleur en zwarte PORSCHE letters.
De aflevering is perfect verlopen en de eerste indruk van de auto is super.
De eerste ervaringen
- 6.000 km
Inmiddels heb ik 6.000 kilometer met de Porsche gereden waarbij de auto veel gebruikt is voor woon-werk, afwisselend snelweg en binnendoor.
Het comfort en de dagelijkse inzetbaarheid van de auto zijn voor mij perfect. Op zich was dat geen verrassing want ik reed dit jaar ook al 5.000 km met de Speedgelb 997 en 8.000 km met m’n blauwe 964.
Het enige dat me stoorde was het afrolgeluid van de brede banden op slecht asfalt. Ik heb dit grotendeels opgelost door diverse materialen van Silent Coat aan te brengen in de wielkasten, op de wheelliners, onder de binnenbekleding (achter) en in de deuren. Verder rijd ik met comfortspanning in de banden. De combinatie van deze aanpassingen zijn echt goed: het comfort is flink toegenomen zonder daarbij in te leveren op beleving (uitlaat- en motorgeluid).
Over geluid gesproken, de 911 heb ik af-fabriek van het sportuitlaatsysteem laten voorzien maar echt lekker klinkt het niet. In plaats daarvan is nu een titanium demper van Akrapovic gemonteerd. Dit klinkt veel beter, voller en is nog steeds regelbaar met de kleppen. Qua geluid wordt het nooit zo mooi als de aircooled 964 maar het is wel lekker zo.
Bij aanschaf is een bijpassend Porsche horloge, een documentatiemap en car cover meegeleverd. Ook is glass coating aangebracht. Behoorlijk compleet dus maar onlangs heb ik nog een Blu Eye systeem laten inbouwen en op de volledige voorkant inclusief spiegels XPel folie laten aanbrengen.
De auto voldoet geheel aan hetgeen ik had gehoopt. De combinatie woon/werk fun auto is geweldig.
Over kosten valt nog niet zoveel te melden. Het brandstofverbruik houdt me niet zo bezig maar valt wel positief op. Bij rustig 100km/h meesukkelen is 1 op 15 in beeld te krijgen. Op de wat vlottere ritten gaat dat richting 1 op 7-9. Ik heb een hekel aan te vaak bij de pomp staan maar met de optionele 90L tank en het acceptabele verbruik valt dat reuze mee.
Fijne 'daily driver'
- 15.000 km
De 992 is ruim 5 maanden in bezit en de kilometerstand is nu 15.000. Het was een vrij zachte winter waardoor ik de auto best veel gebruikt heb. Misschien koop ik voor volgende winter wel een extra set wielen erbij maar tot nog toe heb ik ze niet gemist. Onder slechte omstandigheden gewoon niet vergeten dat je in een achterwiel aangedreven auto met vrij brede banden en een gewicht van 1.480 kg. rijdt. Niet te gek doen dus want hij beweegt wel iets sneller dan een 4x4. Bij echt slecht weer pakte ik de Range Rover maar met regen en nattigheid gaat het met de Porsche prima.
Vooraf dacht ik de Porsche niet te gebruiken als er pekel ligt maar dat heb ik losgelaten. Ik ben graag met de auto op pad en heb hem gekocht om mee te rijden. Als er gestrooid is, spuit ik wel geregeld af met een speciale lans op de Karcher waarmee je goed onder de wagen komt. Vooralsnog ziet het er prima uit.
Tot op heden geen problemen met de 911. De zijruiten zijn vorige week iets bijgesteld door de dealer omdat ik dacht dat het lichte suizen misschien opgelost kon worden. Dat is nog niet het geval maar storend is het ook niet. Het punt is dat deze Porsche gewoon erg stil is tijdens woon-werk verkeer waardoor je alles hoort. De door mijzelf aangebrachte SilentCoat demping en isolatie doen hun werk waardoor ik probleemloos de hele dag telefoneer zonder te hoeven schreeuwen en/of dat men aan de andere kant hoort dat ik in een sportauto zit.
Het comfort is hoog. De stoelen zitten lekker. Ik heb ritten van 500-600 kilometer per dag gemaakt zonder een centje pijn. CarPlay en HomeLink bevallen ook goed. Ik ben blij dat de 992 nog in 2021 geleverd is, enerzijds omdat ik er al erg van heb genoten en anderzijds omdat precies dezelfde configuratie in 2022 ineens € 7.300 meer kost vanwege prijsstijging en meer BPM.
Punten die ik minder vind aan de Porsche 992:
1) de remassistent: die is echt waardeloos en irritant. Het systeem grijpt onverwacht en totaal onnodig in. Bijvoorbeeld op smallere weg met een vluchtheuveltje in het midden. Voordat je eromheen stuurt, remt de auto. Ook ben ik me al een aantal malen rot geschrokken doordat het systeem ingreep wanneer een voorligger vrij laat (maar niet schokkend laat) remt en afslaat. Uitschakelen van het systeem kan maar dan zie je een oranje lampje in het dashboard. Na elke start moet je hem opnieuw uitzetten.
2) de PDK versnellingsbak rammelt iets bij aangrijpen vanuit stilstand. Ik vind het technisch een onaangenaam geluid. Op YouTube etc heb ik hier wel meer over gezien/gehoord. Volgens de dealer is dit inherent aan deze bak. De werking van de PDK is overigens subliem. Erg fijn en precies wat ik van een automaat verwacht.
3) De binnentemperatuur heb ik op 23 graden staan om het gevoel van warmte te hebben wat ik bij andere auto's op 21 graden krijg. Ik heb alle instellingen van de airco en ventilatie al geprobeerd maar het is een koude auto. De dealer heeft het systeem opnieuw gekalibreerd maar ik heb onvoldoende koude ritten gehad om het verschil te merken. Op zich is de hogere instelling geen probleem want de kachel en ventilatie werken prima.
4) Persoonlijk vind ik het jammer dat de 911 steeds groter wordt. Van één kant oogt het dikke goed maar iets minder had ik prima gevonden. Mijn Porsche 964 uit 1993 is een stuk kleiner en ik houd daar wel van. Het is een mooi, klein autootje waarmee je op bergpassen net iets makkelijker inhaalt en parkeren past ook overal.
5) Het geluid van de uitlaat is sterk verbeterd door montage van de Akrapovic maar zo mooi als de oudere modellen klinkt het zeker niet. In de reacties hieronder heb ik een aantal opmerkingen gelezen over de Akrapovic uitlaatdemper. Dit is zeker geen plof uitlaat maar een setje dat - alleen op verzoek door de regelbare klep - een iets voller geluid geeft. Niet aso of schreeuwerig. De cat vervangers heb ik bewust niet genomen want dat maakt mij veel te veel herrie. Vervelend voor anderen en mijzelf.
6) Toen ik de 992 bestelde was het lichtgewicht en geluiddempende glas tijdelijk niet leverbaar. Inmiddels is het wel weer te bestellen voor een meerprijs van zo'n € 1.400. Ik had dit graag gewild en baal dat het niet op mijn wagen zit. Op Rennlist zijn er veel positieve reviews over dit glas te vinden. Voor achteraf montage vraagt de dealer € 8.500 incl. BTW. Het glas is kostbaar maar de montagekosten vielen me eveneens niet mee. Dit bedrag wordt me te gek en heb ik er niet voor over. Op het glas na is de samenstelling van mijn 992 helemaal naar wens.
Wanneer ik online naar gebruikte 992 Carrera's kijk, valt op dat ze eigenlijk nooit de PCCB remmen hebben. Het is met € 9.500 m'n duurste optie maar wat mij betreft elke euro waard. Op eerdere auto’s (2x ex-fabrieks 997) zaten ze ook en bevielen ze prima. Bij de 992 Carrera doen ze het uiterlijk extra goed aangezien alleen de 992 instapper (achter) remschijven heeft die iets kleiner zijn dan de stalen platen die erachter zitten. Bij de S en de 4S speelt dit niet, daar zijn de stalen schijven een maatje groter. De keramische schijven zijn veel mooier want ze vullen het hele wiel op. Het onafgeveerde gewicht ligt een stuk lager dan staal, slijten doen ze niet zo snel en de afwezigheid van remstof is zeer plezierig. Bijkomende voordelen wat mij betreft.
Ik heb de Porsche Advanced Driving Training 1 gevolgd. Erg leuk om te doen en je leert altijd weer iets. Als fervent motorrijder ben ik niet bang van bochten en probeer ik te anticiperen en ver te kijken. Er ging al veel goed maar je krijgt altijd nuttige adviezen. Soms vertrek ik eerder naar afspraken zodat ik binnenwegen kan nemen om de tips te oefenen. Later dit jaar volgt de PADT 2 en ook met de classic (964) doe ik een training. Verder hoop ik in juni met de Porsche een circuittraining te doen. Onlangs reed ik een korte supercar rally maar heb geen moment het gevoel gehad dat ik power tekort kwam of niet mee kon komen. In tegendeel zelfs. Tuning kan maar de behoefte is er gewoon niet. De kleinere turbo's (t.o.v. de S/4S) pakken soepel op en het relatief lage gewicht is fijn. Het cliché is echt waar: de 911 is een allrounder.
1 jaar onderweg
- 30.000 km
Vandaag heb ik de 992 precies één jaar en vanochtend tikte de teller 30.000 aan. De auto wordt dus geregeld én met veel plezier gebruikt.
Technisch is de auto goed. Ik heb er geen noemenswaardige problemen mee gehad. Alleen de verbinding met de telefoon gaat soms niet helemaal goed. Dit is storend aangezien Apple Carplay dan niet werkt en telefoneren via de carkit het ook niet doet. Ik heb al nieuwe software gekregen maar het resultaat is nog niet geweldig. De eerste beurt is vorige week gedaan, kostte € 875 inclusief BTW bij Porsche Centrum Twente.
Omdat ik redelijke afstanden rijd op een dag en veel bel in de auto vind ik afrol- en windgeruis vervelend. Eerder maakte ik de opmerking dat de lichtgewicht en geluidsisolerende beglazing niet af-fabriek leverbaar was toen ik m'n auto kocht. Inmiddels heb ik de zijruiten achteraf laten vervangen door dit glas. Het kostte € 1.285 en bevalt erg goed: de auto is stiller en voorbijgaand verkeer hoor ik minder. Bij 25.000 km heb ik de achterbanden vervangen door een setje Pirelli Pzero Sport met PNCS (Pirelli Noise Cancelling System) ad € 897 voor de set. Een stuk duurder dan een band zonder NCS maar ik wilde persé deze. Ik had hier namelijk al goede ervaringen mee onder de Range Rover. In de band zit een soort schuim geplakt welke het afrolgeluid behoorlijk vermindert.
Verder heb ik nog een lichtgewicht accu van Antigravity gemonteerd. Een kleine moeite om 13 kilogram gewicht te besparen dus waarom niet?
Afgelopen juni heb ik de Advanced Drivers Training 2 gevolgd en daarnaast een circuittraining op Zandvoort gedaan. Beide erg leuk en nuttig. Bijzonder wat de auto allemaal kan, Dr. Jekyll en Mr.Hyde wat dat betreft.
Mijn conclusie na het eerste jaar met deze Porsche: prima aankoop geweest!
2 jaar onderweg
- 58.000 km
Vandaag heb ik de 992 precies twee jaar. De kilometerstand is nu 57.250. Ik gebruik de auto uitsluitend zakelijk (privé heb ik andere auto’s) en dit bevalt uitstekend. Hij rijdt vlot, comfortabel en relatief zuinig. Als ik de Porsche opnieuw moest samenstellen, zou ik precies hetzelfde kiezen. Een goed teken dus. Naast deze 992 heb ik ook een Lizardgreen GT3 RS 991.2. Het motorgeluid van die auto is geweldig. Een 992 GT3 Touring leek me daarom wel gaaf als daily maar ben toch bang dat zo’n auto te vermoeiend is voor mijn manier van dagelijks gebruik.
Afgelopen jaar heb ik weinig tot geen onverwachte kosten gehad. Twee voorbanden (€ 333), een setje ruitenwissers (€ 23) en een onderhoudsbeurt (€ 2.122). De grootste kostenpost zal de afschrijving zijn. Echter, de nieuwprijs van een 992 in de configuratie zoals ik hem heb, ligt inmiddels een stuk boven de € 200.000. Op zich is dit niet verkeerd voor de restwaarde ontwikkeling al ben ik hier niet echt mee bezig. Ik vraag me af of en waarom ik deze gele Porsch ooit weg zal doen.
Bij 32d km. zijn de voorbanden vervangen voor nieuwe Pirelli’s. Kort daarna heb ik een vrijwel nieuwe en originele winterset (20/21 inch) met Michelin banden via Marktplaats kunnen kopen. Reden van aanschaf was een wintersporttripje naar Oostenrijk. Na 4 maanden en 11d km heb ik de zomerset weer gemonteerd. Helaas blijken de Pirelli achterbanden een hoogteslag te hebben. Bij stevig doorrijden (boven de 190 km/h) voel je een lichte trillling door de auto gaan. De volgende keer probeer ik een set Michelin.
De 992 heeft deze week de jaarbeurt gehad bij Porsche Centrum Twente (PCT) waarbij motorolie, filters, bougies en remvloeistof zijn vervangen. Ook zijn de uitlaatkleppen gekalibreerd want ze gingen niet helemaal open. Verder niets bijzonders. Eerder dit jaar had ik al een software update gehad waardoor de connectieproblemen met de CarPlay voorbij zijn. De Porsche is gehaald en (mooi schoon) teruggebracht. Echt een fijne service. Ik vind het PCT sowieso een plezierige zaak met aardige mensen.
De Porsche is bij ATM-Chiptuning in Baarn op de bank geweest en deze hebben de software aangepast waardoor de start/stop functie standaard uitgeschakeld is. Ook is het vermogen iets vergroot naar 449 PK en 582 Nm. Hij kon naar 470 PK maar ik heb gekozen voor iets minder vermogen maar meer souplesse.
In februari ben ik met een groep andere klanten van PCT naar Finland geweest voor de Ice Force Pro training. Daar reden we 3 dagen met 911 GT3, Cayman GT4 en 911 Turbo S modellen over ijs en besneeuwde bospaden. Dit is echt een aanrader en goed voor de reflexen en algemene rijvaardigheid.
Zoals het nu gaat, rijd ik nog wel even door in m’n gele 911.
3 jaar onderweg
- 77.000 km
Vandaag heb ik de 992 precies drie jaar in bezit en ik heb er afgelopen jaar 20.000 km mee gereden. De kilometerstand is nu 77.200.
Het gemiddelde verbruik over de afgelopen drie jaar is volgens de boordcomputer 1 op 10,1 met een gemiddelde snelheid van 76 km/h. Valt me niet tegen voor zo’n wagen.
Per jaar rijd ik 70d kilometer met mijn auto’s en motoren. Deze Porsche 992 wissel ik - vooral in het voorjaar en de zomer - af met andere auto’s. Ik heb diverse merken en ben absoluut niet merkenblind maar rijden in een Porsche bevalt me heel goed. De auto’s zitten lekker, zijn ver doorontwikkeld en bijna alles lijkt te kloppen.
De onderhoudskosten zijn afgelopen jaar erg minimaal geweest. Ik heb in maart twee nieuwe achterbanden gemonteerd, Michelin deze keer. Bij vorst ging m’n zijraam niet goed omlaag waardoor deze barstte toen ik de deur dicht deed. De kosten ad € 1.224 zijn door de verzekering betaald. Voor de rest € 0,00 kosten gehad. De eerstvolgende beurt is over 10d km.
De kleppen in de uitlaat geven een vervelend piepje als ik de auto uit zet (en de kleppen zich sluiten). Het smeren door de dealer en mijzelf heeft niet geholpen.
Verdere nadelen? In m’n eerste post heb ik er een aantal genoemd en die zijn nog steeds van toepassing maar ze zijn absoluut geen show-stopper.
Ik heb de facelift van de auto bekeken, de 992.2 maar voel geen drang deze te kopen. Verschil zie ik amper en mijn 911 bevalt me nog erg goed. Kortom, een tevreden rijder. Deze gele blijft nog wel even.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.