Porsche 911 Carrera Coupé (2020)

autoreview

Porsche 911 Carrera Coupé (2020)

Signalement

Uitvoering911 Carrera Coupé
Versnellingen8, Automaat met dubbele koppeling
Bouwjaar2020
Jaar van aanschaf2022
KM-stand bij aanschaf9.800 km
KM-stand laatst42.000 km
Lezerswaardering: 58%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Timeless

  • 13.000 km

Eind mei 2022 deze 992 aangeschaft. Het is een zogenaamde "Werksauto", wat betekent dat er eerst zo'n 1,5 jaar een medewerker van Porsche AG in gereden heeft. Dat was in de coronaperiode waarin ook de mensen van Porsche veel thuis werkten, waardoor er maar 9800 km op de teller stond. Een lange lijst met opties, zoals geluidwerend lichtgewicht glas, liftsysteem op de vooras (met geheugen), adaptieve LED-matrix verlichting en alle rijhulpsystemen, incl. Porsche InnoDrive.
Het design van het interieur vind ik persoonlijk heel fraai met de fysieke centrale toerenteller en veel (verwisselbare) herkenbare info op kleinere schermpjes. Prachtig tijdloos ontwerp van het dashboard. Stijlvol.
Onder andere de gewijzigde spoorbreedte vóór zorgt voor een duidelijk verbeterde wegligging en stabiliteit ten opzichte van mijn eerdere 991/2. Deze auto geeft zijn bestuurder onder allerlei verschillende omstandigheden zoveel vertrouwen! En hij staat er lekker dik bij. Ik kijk vaak nog even om als ik hem geparkeerd heb en wegloop.
Porsche InnoDrive lijkt een tussenvorm op weg naar autonoom rijden. Werkt niet feilloos, maar is helpend tijdens langere ritten over secundaire wegen met veel ander verkeer.
Ik ben zeer tevreden over de eerste 3000 gereden km.

Twee jaar gereden

  • 33.000 km

Inmiddels 2 jaar en 23.000 km gereden. Ik ben zeer tevreden en heb vrijwel geen negatieve ervaringen. De auto rijdt super. Afgelopen zomer in de Alpen was het leuk om te merken dat de 911 berg op net zo snel lijkt te accelereren als op de vlakke weg. Zo gaaf! Op bergweggetjes met veel scherpe bochten ben ik heel blij met mijn PDK. Je kunt je geheel concentreren op gas geven, sturen, remmen en kunt ook nog een beetje om je heen kijken. Altijd het goede verzet en daardoor heel veel souplesse en trekkracht. Daar kan m.i. geen handbak tegenop.
In de stad, korte stukken rijdend, is het verbruik zo'n 12-14 L per 100 km. Op de snelweg, langere stukken netjes rijdend is 8 - 9 L heel goed mogelijk.
Het olieverbruik was in deze 23.000 km te verwaarlozen. Ik heb één keer 1/2 liter bijgevuld omdat het peil niet meer helemaal op "max" stond.
Wat was er aan te merken:
* De accu was steeds na ongeveer een week stilstaan zover ontladen dat de auto automatisch in alarm ging. Software-update uitgevoerd en ik ontdekte zelf dat het stekkertje van een snoertje dat continu in de armsteun in de usb-poort zat warm was en bleef en dat kost natuurlijk stroom.
* De verlichting van de dorpel raakte defect: onder garantie door Porsche Centrum Twente verholpen (op de laatste garantiedag).
* Verder is twee keer de voorruit vervangen door ongelukkige steenslag. PCT haalt in zo'n geval je auto thuis op en brengt hem na reparatie netjes terug. Verzekeringswerk gelukkig, want de rekening was beide keren ruim 3000 euro.
Het rijden in mijn 911 is voor mij elke rit weer kicken. Ik ben mij er steeds van bewust dat ik in een bijzondere auto rijd. Dat verveelt nooit!

Connectiviteit ondermaats

  • 34.000 km

Toch nog even een kritisch stukje:
* De spraakbediening van de navigatie functioneert zeer slecht. Je spreekt een bestemming in en het systeem komt met een aantal opties die geen enkele relatie met de bestemming hebben. Een hopeloos systeem, keer op keer. De navigatie zelf werkt prima, maar je moet de bestemming wel letter voor letter zeer precies inbrengen.

* Het Car Remote Pakket ( 99 euro per jaar) met app werkt ook verre van o.k. De praktische info over de auto is veelal achterhaald of gewoon onjuist en de actuele locatie van de auto is heel vaak gedateerd. De auto staat b.v. in Amsterdam geparkeerd, maar in de app staat hij nog in Egmond aan Zee, de locatie van een week eerder.
Stel: je kiest voor "naar auto navigeren", dan kom je dus niet bij je auto uit.

Belde hierboven genoemde punten van kritiek heb ik natuurlijk met de dealer besproken. Zij geven aan dat deze situatie al jaren bestaat en dat er geen oplossing voor is. Je moet het maar accepteren zoals het is ......
Elk jaar krijg je wel nota's voor deze diensten.

Ik vind deze kwaliteit voorzichtig gezegd Porsche-onwaardig.

Drie jaar gereden (bijna)

  • 42.000 km

Dat betekent dat ik zelf zo'n 32.000 km in deze 911 gereden heb. Ik gebruik de auto alleen voor het plezier en ik heb eigenlijk nog nooit 3 jaar in dezelfde auto gereden. Maar bij deze auto krijg ik bij elke rit nog steeds een heel bijzonder gevoel. Het rijden is fantastisch. Je kunt er flink hard mee rijden, ik heb 260 km/u aangetikt op de Duitse Autobahn, maar lekker toeren op buitenweggetjes is ook super. Zelfs in de stad doet hij het prima; mak als een lammetje als je dat wilt. Het is een echte allrounder.
Afgelopen zomer hebben we zo'n 1200 km door de Alpen gereden, vanaf het Meer van Geneve tot Monaco. Daar hebben we de rij-kwaliteiten van de 911 goed gemerkt. Wel 200 haarspeldbochten gereden, waarbij de binnenbochten lekker strak genomen konden worden door de achterwielaandrijving en de fenomenale wegligging. Ook flink steile hellingen genomen. Wat een power! Bij een rustpauze de auto altijd eerst een paar minuten stationair laten draaien vanwege de turbo. Na die 1200 km was het gemiddelde brandstofverbruik 1: 6. Who cares .....
Voorheen meerdere cabrio's gehad, maar op warme zomerdagen deden we de kap rond 11.00 uur meestal dicht omdat het te warm werd en je soms het gevoel kreeg door de hitte bevangen te raken. Het glazen schuifdak van de Porsche geeft een klein beetje cabriogevoel, maar je zit niet constant met je hoofd in de brandende zon. En indien gesloten zorgt het voor extra licht in het interieur. Wat ons betreft een acceptabel compromis.
De auto heeft mei 2024 een grote beurt gehad en dit jaar laat ik in mei de motorolie verversen + een kleine check. Elk jaar iets van onderhoud lijkt mij een goede keuze.
Vorige week zijn er voor het eerst nieuwe banden op gekomen: weg met de Pirelli P Zero, dat vind ik persoonlijk geen prettige banden. Nu Michelin PilotSport 4S, daar ben ik in de afgelopen jaren fan van geworden. Wel even afwachten hoe ze het onder de Porsche doen. Ik heb hoge verwachtingen.
Ik had voor de winter een set winterwielen gekocht. RS Spyder velgen. Ik heb nu de Michelin PilotSport zomerbanden om deze velgen laten leggen, omdat ik ze mooier vind staan onder de auto. De Carrera S velgen liggen nu met de winterbanden in de opslag. Op naar een hopelijk mooie zonnige zomer!

9,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (15)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.