Porsche 911 Carrera Coupé (1995) #2
autoreview
Signalement
Uitvoering | 911 Carrera Coupé |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 1995 |
Jaar van aanschaf | 2010 |
KM-stand bij aanschaf | 16.686 km |
KM-stand laatst | 23.661 km |
Bijna nieuwe 993 van 16 jaar oud
- 18.780 km
Afgelopen november (2010) heb ik, na ongeveer 9 maanden intensief zoeken op Internet, mijn Porsche gevonden. In Antwerpen vond ik deze 993 van juni 1995, met slechts 16.700 aantoonbare kilometers op de teller en van de eerste eigenaar!
Hoewel de prijs stevig was heb ik er niet lang over hoeven nadenken omdat ik van mening ben dat ik op deze auto in de aankomende jaren niet zoveel meer ga afschrijven. Ik heb de auto dan ook heel bewust gekocht als tweede auto voor plezier/hobby waarbij ik hoop en verwacht dat deze hobby niet te duur gaat worden.
In het verleden heb ik altijd één auto gereden (Audi S4, A3 3.2 SB, TTS, e.d.), en in 2003 ook een nieuwe Boxster S. Hoewel ik niet onverdeeld positief was over deze Boxster S (relatief vaak klein gezeur mee gehad) ben ik van mening dat deze 993 van een geheel andere orde is! Het is de laatste luchtgekoelde Porsche en nog ontwikkeld en gebouwd in een tijd waarin Porsche - relatief gezien - weinig geld verdiende op z'n auto's omdat alles ten gunste kwam van de materiaal- en bouwkwaliteit. Later, met de Boxster (986) en 911 (996) was dat duidelijk anders; Porsche maakte als fabriek mega-winsten, maar dat was dus ook duidelijk terug te vinden in een (sterk) verminderde kwaliteit van de auto's, zoals ik en velen met mij hebben mogen ervaren...
Nu heb ik dus deze 993 voor zon- en feestdagen (en 's winters dus lekker in de garage) en per juni 2011 een fraaie Boxster S uit 2009 (met 23K km op de teller) voor dagelijks gebruik (incl. de winterperiode). Op deze manier denk ik maximaal 5.000 km/jaar te gaan rijden met m'n 993 en zal de kilometerstand over 10 jaar nog steeds onder de 100.000 liggen waardoor hij z'n waardevastheid denk ik goed zal behouden.
Ik heb de auto in november 2010 zelf opgehaald in Antwerpen en deze, met hulp van mijn VW/Audi-garage F. Aarts in Wijchen, aangeboden bij de RDW in 's-Hertogenbosch voor keuring en import in Nederland. Er zijn tegelijkertijd al vier nieuwe Conti's onder gekomen, omdat de originele banden er nog onder zaten... Voldoende profiel, maar het oude verharde rubber leek mij niet meer echt veilig. Ook heb ik de auto laten taxeren (voor de verzekering) en is er een nieuw modern klasse-3 alarm ingezet, evenals een nieuwe Becker radio/cd/navigatie ter vervanging van de nog originele fabrieks-Blaupunkt (welke ook nog in de auto zat). Ik heb de oude Blaupunkt natuurlijk wel bewaard voor het geval dat, zodat alles zo origineel mogelijk blijft.
Mijn Porsche 993 is een vrij standaard Carrera uitvoering met Tiptronic-S van 272 pk (3,6 liter 6-cylinder boxer). De kleur is zwart-metallic met marmer lichtgrijs (gedeeltelijk leren) interieur, schuifdakje, 3de remlicht en 17" Cup-velgen (voor: 205, achter: 255). Zelf heb ik nog de oranje richtingaanwijzers voor en opzij vervangen voor witte exemplaren.
Begin maart (2011) heb ik bij een Porsche Specialist een grote beurt laten uitvoeren (omdat de auto in z'n leven alleen maar een paar kleine beurtjes had gehad). Hierbij zijn alle vloeistoffen, riemen e.d. vervangen, en is de auto nagekeken alsof het een gecombineerde 20-, 40-, 60- en 80.000 kilometer beurt was. Ook heb ik de auto bij Olaf Gerlag van ProTech Eindhoven een behandeling laten geven (nadat hij eerst met veel zorg en liefde de kleine waskrasjes uit de lak had gepolijst).
Kortom, het is alles bij elkaar best een dure auto geworden, maar ik denk dat dit exemplaar het waard is (gezien de lage kilometerstand nu en straks over 10 jaar in vergelijking tot z'n soortgenoten van hetzelfde bouwjaar). Ik ga er zeker geen museumstuk van maken, want de auto is wel gebouwd om mee te rijden en van te genieten. Wel zal ik m'n best doen er zuinig op te zijn en de auto voorzien van de beste verzorging en uitstekend (preventief) onderhoud.
Ik kan nu alleen maar zeggen dat de auto als nieuw ruikt en als nieuw rijdt! Natuurlijk is het geen moderne Porsche uit 2011, maar dat zocht ik ook niet. Dit is nog een pure, veelal mechanische auto, waarbij je het gevoel hebt dat je nog moet werken. Het geluid van de luchtgekoelde boxermotor is als muziek voor je oren, de wegligging is geweldig (en ook nog een beetje speels door de achterwielaandrijving) en alles voelt tegelijkertijd vertrouwd en degelijk aan!
Dit is geen auto voor sprintjes bij het verkeerslicht en ik heb ook geen behoefte om met > 250 km/u over de autobahn te racen. Deze auto is voor mij genieten op de landweggetjes en dijkjes (hoewel onze overheid ons helaas ook hier steeds meer dwars gaat zitten met drempels en andere obstakels op de weg...) en af-en-toe eens even de kickdown aan te tippen op de snelweg om dat machtige hese gehuil van de originele Porsche luchtgekoelde boxermotor te laten brullen.
Ik ga het hier niet hebben over brandstofverbruik of zo; het is een hobbyauto en het is een Porsche, dus het mag wat kosten. Voor wat betreft het milieu is het misschien niet de schoonste auto in vergelijking tot bijvoorbeeld een Toyota Prius, maar aan de andere kant zou men zich eens moeten realiseren dat nog 60% van alle Porsches die ooit gebouwd zijn, rondrijden. Naar mijn idee is dit de beste vorm van 'recycling' want deze auto's lijken voor de eeuwigheid te zijn gebouwd (in tegenstelling tot veel moderne auto's om ons heen) :-))
Overigens heeft een neef van mij (en tevens mijn beste vriend) een 993 4S uit 1996, dus dat wordt samen genieten van deze twee (zwarte) jongens!
Mijn waardering in sterren moet uiteraard worden geplaatst in het kader van de tijd van deze auto (1995); een moderne Porsche heeft uiteraard betere prestaties maar mist enigszins het pure en exclusieve van deze laatste luchtgekoelde serie (hoewel de 997 weer erg mooi is om te zien en veel meer in-lijn met de 993 dan de 996 was).
Ik hoop in gezondheid nog vele jaren van mijn 993 te mogen gaan genieten en hierbij ook een beetje aan anderen die kick van een youngtimer-Porsche te mogen doorgeven. Wanneer mensen het leuk vinden, zal ik mijn toekomstige ervaringen blijven toevoegen.
P.S. de mooie foto's zijn gemaakt door Jordy Leenders (jordyleenders.com)
P.S.2. ik ben intussen ook begonnen met een eigen 993-site (porsche993.nl); iedereen is welkom om deze te bezoeken (nog lang niet compleet maar het begin is er).
Ferdi voor het eerst naar PCL
- 20.300 km
Had ik eerder al vermeld dat ik mijn 993 van begin af aan een eigen naam heb gegeven? Ik noem hem Ferdi (naar Ferdinand Porsche), en zo is het makkelijker voor buitenstaanders om in een gesprek over Porsche, Ferdi niet te verwisselen met 'Boxie' (mijn Boxster S waarover ik ook een review op AutoWeek heb staan).
Maar goed, drie weken geleden ben ik met Ferdi nog even langs de dealer geweest omdat ik een trilling (onbalans) in het stuur waarnam bij snelheden tussen 100 en 130 (en dat is best vervelend). Omdat dit probleem al bekend was vóór de grote onderhoudsbeurt van afgelopen maart (en destijds dus ook niet goed is opgelost, terwijl het wel op de factuur stond) heb ik er nu voor gekozen om mijn auto naar Porsche Centrum Leusden te brengen (vooral ook omdat ik daar recentelijk de Boxster S uit 2009 heb aangeschaft). Ik heb gelijk de velg rechtsvoor laten wisselen voor een nog onbeschadigd exemplaar die ik als reserve had liggen en bovendien is de APK uitgevoerd (uiteraard glansrijk doorheen gekomen). Dit rechtervoorwiel was eigenlijk het enige echte 'cosmetische smetje' op deze auto; waarschijnlijk veroorzaakt door in het verleden 'ingevreten' velgreiniger.
En het rijden? Blijft natuurlijk een genot, ook al is het de laatste weken wat minder vaak in verband met ons 'zomerse' weer... :-)
Naar het Porsche Museum in Stuttgart
- 23.200 km
Sinds mijn laatste bericht heb ik bijna drieduizend plezierkilometers gereden met mijn Ferdi. Dit zijn hoofdzakelijk langere ritten geweest, zoals een paar dagen naar Texel en afgelopen week, samen met mijn neef en zijn 993 4S, richting Weissach en Stuttgart-Zuffenhausen voor een bezoek aan het Porsche Museum en een rondleiding in de fabriek. Rond Weissach en op het fabrieksterrein in Zuffenhausen hebben we de nieuwe en fraaie 911 (type: 991) in het echt mogen zien bouwen. Hoewel niet de bedoeling hebben we ook de nieuwe en slechts schaars afgeplakte 991 Cabriolet zien rijden alsmede een nog zwaar afgeplakte 991 Turbo! Bovendien merk je dat de voorbereidingen voor de nieuwe 981 (Boxster en Cayman) in volle gang zijn, dus alles bij elkaar heb ik weer volop mogen snuffelen en genieten aan de emotie die Porsche heet. Helaas geen foto's vanaf het fabrieksterrein of van de productie; dat is ten strengste verboden...
Maar niet alles is helemaal goed gegaan... In augustus, terug op de boot van Texel naar Den Helder, bleek mijn schuifdakje niet meer te willen sluiten. Buiten was het erg wisselvallig weer met vlagen van zon en regen. Tot aan huis in Nieuwegein heb ik redelijk geluk gehad (slechts weinig regen die ook nog over de auto heen gaat zolang je maar rijdt). De oorzaak lag in een gescheurde tandwielkast en deze moest, samen met de kabels van het schuifdak, worden vervangen. Dit alles was een enigszins onaangename en ongeplande financiële verrassing van 985 EURO, maar Porsche Centrum Leusden heeft prima werk geleverd. Niet alleen het schuifdak, maar de hele auto loopt overigens als een zonnetje en ik krijg steeds meer plezier van mijn 993 omdat de motor merkbaar 'lekkerder' zijn werk doet. In de afgelopen maanden heb ik immers bijna half zoveel kilometers met de auto gereden als de vorige eigenaar in de vijftien jaar ervoor!
In Duitsland heb ik geen enkel gevoel van twijfel gehad bij het rijden van hoge(re) snelheden (tot zo'n 220 km/u), ook niet met nat wegdek. De auto voelt vertrouwd, betrouwbaar en voorspelbaar aan. Uiteraard ontbreekt het in een 993 (1995) aan de meest moderne techniek die ik bijvoorbeeld wel in mijn Boxster S (2009) heb, maar alles bij elkaar is het met deze auto op een heel andere manier genieten van het rijden in een Porsche, vooral ook omdat je merkt dat andere weggebruikers (incl. jonge kinderen/jongens) vaak ook plezier hebben van het aanschouwen van dit icoon van Porsche. Eind september ga ik mijn auto alweer prepareren voor een winterslaap van ongeveer 6 maanden. In die periode zal ik er zo af-en-toe gewoon even in gaan zitten om te ruiken en te voelen, want ik weet nu al dat ik het rijden in de 993 zal missen gedurende de wintermaanden!
Onderbroken winterslaap door 991-introductie
- 23.661 km
Hoewel ik mijn 993'tje reeds begin oktober had klaargemaakt voor z'n winterslaap (tot ongeveer eind maart 2012), heb ik hem eind november toch van stal moeten halen. PCL had mij gevraagd of ik bereid was om mijn auto bij hen in de showroom te zetten tijdens de introductie van de nieuwe 911 (type: 991). Uiteraard vond ik het een eer dat ze mijn Ferdi (993, introductie: 1993) mooi genoeg vonden om daar te mogen staan tussen andere fraaie exemplaren van respectievelijk een eerste type 911 (intro: 1963), een 911 G-Model (1973), een 964 (1988), een 996 (1997) en een 997 (2004), zodat ik geen seconde heb hoeven twijfelen om hem naar Leusden te rijden.
Nu hij daar toch eenmaal was heb ik meteen besloten om hem z'n jaarbeurt te laten geven plus reparatie van de verlichting van de boordcomputer (in de toerenteller); een bekend euvel van de 993. Hierdoor kan ik straks per eind maart weer direct de weg op en het was bovendien een goede manier om de kosten wat te spreiden met het jaaronderhoud (en een nieuwe voorbumper) die er tegen die tijd weer aan zit te komen voor m'n Boxster...
Bij de uitgebreide 111-punten (Plus) controle waaraan ze m'n auto hebben onderworpen bleek dat Ferdi in een uitmuntende staat verkeert, met uitzondering van een "lekkage aan de keerring tussen het differentieel v/a". De oorzaak van deze lekkage is zo goed als zeker de lange stilstand van de auto bij de vorige (eerste) eigenaar. Doordat ik er nu eindelijk goed mee ben gaan rijden heeft dit zich geopenbaard maar dit alles is nu weer verholpen en hij staat inmiddels weer thuis in de garage om alsnog z'n enigszins verstoorde schoonheidsslaapje te hervatten. De jongens van Porsche Centrum Leusden hebben weer prima werk geleverd en ik ben tot nu toe ook uitermate tevreden over hun betrokkenheid, de flexibiliteit en de service die ik daar mag ervaren.
Laat nu het voorjaar maar snel beginnen...!
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.