Polestar 3 111kWh Dual Motor PlusPilot Launch Edition (2024)

autoreview

Polestar 3
Polestar 3Polestar 3Polestar 3Polestar 3Polestar 3Polestar 3Polestar 3Polestar 3Polestar 3Polestar 3Polestar 3Polestar 3Polestar 3Polestar 3Polestar 3Polestar 3Polestar 3Polestar 3Polestar 3Polestar 3Polestar 3Polestar 3

Signalement

Uitvoering3 111kWh Dual Motor PlusPilot Launch Edition
Versnellingen1, Automaat
Bouwjaar2024
Jaar van aanschaf2024
KM-stand laatst0 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Ervaring polestar 3

Sinds oktober 2024 ben ik de trotse eigenaar van een Polestar 3. Inmiddels heb ik er 15.000 kilometer mee gereden, dus het is tijd voor een eerlijke en persoonlijke review.
Waarom ik voor deze wagen koos

Een nieuwe auto kiezen blijft iets bijzonders. In mijn geval was het al vrij snel duidelijk dat het de Polestar 3 moest worden. Het design was voor mij de doorslaggevende factor – een combinatie van kracht en elegantie die ik bij weinig andere auto's terugzie. Daarnaast voelde ik me ook echt aangesproken door de merkfilosofie van Polestar: duurzaamheid, transparantie en heldere ambities. Wat ook meewoog waren praktische zaken zoals One-Pedal-Drive en een ruime frunk, ideaal voor bijvoorbeeld je laadkabels.
De uitvoering die ik koos is de Long Range Dual Motor, voorzien van het Pilot Pack, het Plus Pack, Nappa-lederen bekleding, LED-koplampen en een elektrische trekhaak. Daarmee zit je behoorlijk compleet, en dat merk je in het dagelijks gebruik.


Hoe rijdt de auto?

We zijn nu zo'n tien maanden verder en ik kan eigenlijk alleen maar zeggen dat ik nog steeds erg blij ben met mijn keuze. Wat me in het begin direct opviel, is hoe zuinig deze grote SUV eigenlijk is. Op de snelweg, met een constante snelheid van rond de 105 km/u, zit het verbruik vaak onder de 20 kWh per 100 kilometer. Soms zelfs dichter bij de 18. Daarmee kom je in de zomer makkelijk zo’n 550 kilometer ver, misschien zelfs bijna 600km. Op binnenwegen, bij temperaturen van zo’n 16 graden, kwam ik zelfs uit op een gemiddelde van 17 kWh per 100 kilometer. Natuurlijk, als je wat sportiever rijdt dan loopt dat verbruik iets op, maar dat is bij elke auto zo.
Wat betreft software en het gebruiksgemak van de systemen ben ik erg tevreden. Sinds OTA-update 1.26 werkt eigenlijk alles vlekkeloos. Geen storingen, geen verbindingsproblemen. De verkeersbordherkenning doet precies wat hij moet doen – op één klein momentje na maar dat leek mij eerder een probleem bij Google te zijn. Ook het gebruik van je telefoon als autosleutel gaat perfect. Slechts één keer had ik een probleem en moest ik de sleutelkaart gebruiken, maar dat is dan ook precies waarvoor die er is. De helpdesk was trouwens direct bereikbaar via de chat en loste het probleem in no-time op. Voor de update had ik af en toe wat kleine bugs, maar niets dat echt invloed had op het rijplezier.

De rijervaring zelf is fantastisch. De One-Pedal-Drive werkt heerlijk in stadsverkeer, terwijl ik het op de snelweg liever uitschakel, onder andere vanwege het verbruik en om de remmen toch eens te laten werken. De Adaptive Cruise Control werkt uitstekend en remt zelfs automatisch af in bochten als dat nodig is om de bocht nog te kunnen nemen, en dat doet hij verrassend goed. Ook het comfortniveau is van een hoog niveau. De luchtvering zorgt ervoor dat je bijna over de weg zweeft, en de stoelen – met dat Nappa-leer – zijn zonder twijfel de beste waar ik ooit in heb gezeten. Wat ook direct opvalt is hoe stil de auto is. Zelfs bij hogere snelheden blijft het opvallend rustig in de cabine. En dan is er nog het audiosysteem van Bowers & Wilkins. Dat is echt een klasse apart. Muziek luisteren in deze auto is gewoon een feestje.

Het infotainmentsysteem is intuïtief opgebouwd. In het begin is het even wennen, maar al snel vind je blindelings je weg. Fysieke knoppen mis ik persoonlijk niet, al zou het wel prettig zijn als er een paar aanpasbare sneltoetsen op het scherm of het stuur zaten. De camera’s werken trouwens erg goed. Het beeld is altijd helder, zelfs in donkere parkeergarages kan je zo makkelijk manoeuvreren.

Toch zijn er ook wat minpuntjes. De zijspiegels klappen bijvoorbeeld niet automatisch in bij het afsluiten van de auto, wat iets is dat je eigenlijk wél verwacht in deze klasse. Hopelijk lost een software-update dat nog op. Ook is er op dit moment nog geen automatische parkeerhulp aanwezig. Het staat wel gepland, maar persoonlijk mis ik het niet echt. Wat ik wel jammer vind, is dat de rechterzijspiegel niet automatisch omlaag kantelt bij achteruitrijden. Dat is bij parkeren gewoon handig.
Het AC-laden is beperkt tot 11 kW. Dat is inmiddels wat traag, zeker als je de prijs van de auto in ogenschouw neemt. 22 kW was logischer geweest, vooral bij openbare laadpunten.


Eindconclusie

De Polestar 3 is voor mij een bijna perfecte combinatie van technologie, comfort, duurzaamheid en design. Hij rijdt fantastisch, ziet er geweldig uit, is efficiënt in het verbruik en de software werkt zoals je hoopt dat het werkt. Natuurlijk is geen enkele auto perfect, en ook deze heeft z’n kleine minpunten, maar dat verandert niets aan het totaalplaatje. Ik heb er geen moment spijt van gehad en zou ‘m zonder twijfel opnieuw kiezen.

9,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (3)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.