Polestar 3 111kWh Dual Motor PlusPilot Launch Edition (2024)
autoreview
Signalement
Uitvoering | 3 111kWh Dual Motor PlusPilot Launch Edition |
---|---|
Versnellingen | 1, Automaat |
Bouwjaar | 2024 |
Jaar van aanschaf | 2024 |
KM-stand laatst | 15.000 km |
Ervaring polestar 3
- 15.000 km
Sinds oktober 2024 ben ik de trotse eigenaar van een Polestar 3. Inmiddels heb ik er 15.000 kilometer mee gereden, dus het is tijd voor een persoonlijke review.
Waarom ik voor deze wagen koos ?
Een nieuwe auto kiezen blijft iets bijzonders. In mijn geval was het al vrij snel duidelijk dat het de Polestar 3 moest worden. Het design was voor mij de doorslaggevende factor – een combinatie van iets uniek, sportief en toch met luxe. Het minimalistisch interieur sprak mij meer aan dan de Las-Vegas- interieurs van vele andere merken. Daarnaast voelde ik me ook echt aangesproken door de merkfilosofie van Polestar: duurzaamheid, transparantie en heldere ambities. Een echte One-Pedal-Drive was een must (een wagen zonder was een dealbreaker).
De uitvoering die ik koos is de Long Range Dual Motor, voorzien van het Pilot Pack, het Plus Pack, Nappa-lederen bekleding, LED-koplampen en een elektrische trekhaak.
Hoe rijdt de auto?
We zijn nu zo'n tien maanden verder en ik kan eigenlijk alleen maar zeggen dat ik nog steeds erg blij ben met mijn keuze. Wat me wel positief verraste is het verbruik. Op de snelweg, met een constante snelheid van rond de 105 km/u, zit het verbruik vaak onder de 20 kWh per 100 kilometer. Soms zelfs dichter bij de 18. Dat is uiteraard meer verbruik dan andere lagere en belly-vormige wagens, maar ik kom er toch makkelijk zo’n 550 kilometer ver mee. Op binnenwegen, bij temperaturen van zo’n 16 graden, kwam ik zelfs uit op een gemiddelde van 17 kWh per 100 kilometer. Natuurlijk, als je wat sportiever rijdt dan loopt dat verbruik iets op, maar dat is bij elke auto zo.
Wat betreft software en het gebruiksgemak van de systemen ben ik erg tevreden. Sinds OTA-update 1.26 werkt eigenlijk alles vlekkeloos. Geen storingen, geen verbindingsproblemen. De verkeersbordherkenning doet precies wat hij moet doen – op één klein momentje na maar dat leek mij eerder een probleem bij Google te zijn.
Ook het gebruik van je telefoon als autosleutel gaat perfect. Slechts één keer had ik een probleem en moest ik de sleutelkaart gebruiken, maar dat is dan ook precies waarvoor die er is. De helpdesk was trouwens direct bereikbaar via de chat en loste het probleem in no-time op.
Voor die update had ik af en toe wat kleine bugs, maar niets dat echt invloed had op het rijplezier.
De rijervaring zelf is fantastisch. De One-Pedal-Drive werkt heerlijk in stadsverkeer, terwijl ik het op de snelweg liever uitschakel, onder andere vanwege het verbruik en om de remmen toch eens te laten werken.
De Adaptive Cruise Control werkt uitstekend en remt zelfs automatisch af in bochten als dat nodig is om de bocht nog te kunnen nemen, en dat doet hij verrassend goed.
Ook het comfortniveau is van een hoog niveau. De luchtvering zorgt ervoor dat je bijna over de weg zweeft, en de stoelen – met dat Nappa-leer – zijn zonder twijfel de beste waar ik ooit in heb gezeten.
Wat ook opvalt is hoe stil de auto is. Zelfs bij hogere snelheden blijft het opvallend rustig in de cabine. En dan is er nog het audiosysteem van Bowers & Wilkins. Dat is echt een klasse apart. Muziek luisteren in deze auto is gewoon zalig.
Het infotainmentsysteem is intuïtief opgebouwd. In het begin is het even wennen, maar al snel vind je blindelings je weg. Fysieke knoppen mis ik persoonlijk niet, al zou het wel prettig zijn als er een paar aanpasbare sneltoetsen op het scherm of het stuur zaten (dat zou software-matig toch uitgebreid kunnen worden). De bediening van het centraal scherm is niet storend of afleidend, ook niet tijdens het rijden.
De camera’s werken trouwens erg goed en hebben prima kwaliteit. Het beeld is altijd helder, zelfs in krappe parkeergarages kan je zo makkelijk manoeuvreren.
Toch wat minpuntjes. De zijspiegels klappen bijvoorbeeld niet automatisch in bij het afsluiten van de auto, toch iets dat zelfs in de goedkoopste wagens wordt toegepast. Hopelijk lost een software-update dat nog op.
Ook is er op dit moment nog geen automatische parkeerhulp aanwezig. Persoonlijk mis ik dat niet echt, maar je mag dit wel verwachten van dergelijke auto.
Wat ik wel jammer vind, is dat de rechterzijspiegel niet automatisch omlaag kantelt bij zijdelings inparkeren. Dat is bij parkeren gewoon handig.
Het AC-laden is beperkt tot 11 kW. Dat is inmiddels wat traag. 22 kW was logischer geweest, vooral bij openbare laadpunten.
Eindconclusie
De Polestar 3 is voor mij een bijna perfecte combinatie van technologie, comfort, duurzaamheid en design. Hij rijdt fantastisch, ziet er geweldig uit, is kwalitatief uitstekend en heeft een ruime actieradius.
De software werkt zoals je hoopt dat het werkt. De software is nog niet 100% afgewerkt maar daar heb ik alle vertrouwen in. De hardware is deze wagen echt wel top. Software kan nog verbeterd worden, dat kan niet met hardware.
Geen enkele auto is perfect, en ook deze heeft z’n kleine minpunten, maar dat verandert niets aan het totaalplaatje. Ik heb er geen moment spijt van gehad en zou ‘m zonder twijfel opnieuw kiezen.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Ontdek deze occasions: had je ze al gezien?

Polestar 3 Long range Dual motor Perf. Pilot Plus 111 kWh | Panoramadak | Keyless | 22'' | Pilot | Plus | Bowens & Wilkins audio | Head-up display | 360 camera | Adaptive cruise control
- 2025
- 8.650 km

Polestar 3 Long Range Dual Motor Performance | Plus & Pilot Pack | Trekhaak
- 2024
- 2.963 km

Polestar 3 LR Dual Performance Pilot Plus 111 kWh, B&W, trek
- 2024
- 19.000 km
Lees ook
Zelfde platform, zelfde techniek, andere insteek: de Polestar 3 naast de Volvo EX90
Test: Polestar 3 - Later dan verwacht, toch weet hij te verrassen
Test: Polestar 3 prototype – Zweeds-Chinese EV staat met torque vectoring zijn mannetje
