Peugeot 404 (1967)

autoreview

Peugeot 404 (1967)
Peugeot 404 (1967)Peugeot 404 (1967)Peugeot 404 (1967)Peugeot 404 (1967)Peugeot 404 (1967)Peugeot 404 (1967)Peugeot 404 (1967)Peugeot 404 (1967)Peugeot 404 (1967)

Signalement

Versnellingen4, Handgeschakeld
Bouwjaar1967
Jaar van aanschaf2021
KM-stand bij aanschaf80.000 km
KM-stand laatst93.000 km
Lezerswaardering: 91%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Peugeot 404 1967

  • 80.000 km

Van kleins af aan was ik sterk geïnteresseerd in techniek. Tijdens of na mijn studies heb ik niets gedaan met deze interesse.

Ondertussen begon ik de dertig te naderen en vond dat ik mezelf wel eens een cadeautje kon doen. Toen ben ik beginnen zoeken naar een leuke oldtimer zonder zelf enige kennis van te hebben. Na wat omzwervingen kwam ik bij een peugeot 204 terecht, deze deal is jammer genoeg op het laatste moment afgeslagen, de eigenaar wou hem toch niet verkopen. Dus ik ben dan maar verder gaan zoeken.

Zo kwam ik bij mijn Peugeot 404 terecht op tweedehands. Met een klein hartje gaan kijken naar de 404. Hij stond in het zuiden van de ardennen, nog een eindje rijden ook.
De verkoper vertelde dat hij van zijn grootvader was die hem gekocht had toen hij te oud werd om met zijn willy's jeep naar de oldtimerrally's te rijden. Zijn grootvader had hem gekocht in de jaren 90' met 60 000km op de teller, maar kon me niet bevestigen of dit de correcte kmstandf was. De man had steeds goed voor de auto gezorgd en dat was er aan te zien! Hoewel deze auto's bekend staan als roestbakken bleek er (bijna) geen roest aan te zitten. De motor draaide vlotjes rond en het interieur was ongelooflijk netjes.
De eigenaar bleek ik viavia te kennen doordat we vroeger steeds met de familie naar een hotelletje in de buurt gingen, ik had er dus meteen vertrouwen in.
Daarom terplekke op 8 mei meteen de deal gesloten.

Nu kwam het moeilijke gedeelte. De auto was niet gekeurd en ik kon er dus niet mee naar huis rijden, er was een keuringsstation om de hoek, maar in geval van afkeuring zou ik hem daar moeten laten herkeuren, ook niet praktisch. Daarom ben ik een kar gaan huren en hebben we hem op 16 mei tot een garage bij mij in de buurt gebracht. Gezien ik een firmawagen had kon ik hem niet laten keuren met mijn platen. De garage heeft de rubbers van de ruitenwissers én de uitlaat gemaakt (er zat een gat in één van de dempers). Daarna geraakte de auto zonder veel moeite door de oldtimercontrole.

Na de controle ben ik meteen wat testritjes gaan doen, de auto reed echt fijn! Alleen merkte ik dat hij in derde én vierde versnelling doorslipte. De koppeling was versleten. Gelukkig heb ik een goede vriend die een nette uitgeruste garage ter beschikking heeft. Wij dus met tweeën zonder enige kennis van automechaniek de motor uit de auto gehaald om de koppeling te vervangen. Dit was volgens mijn onderdelenleverancier de gemakkelijkste manier. Achteraf alles terug aangesloten en met een klein hartje de motor gestart. En ja hoor, hij bleek het meteen te doen. Van de gelegenheid gebruik gemaakt om de olie van de motor, versnellingsbak én achteras te vervangen.

Jammer genoeg hadden we bij het losmaken van de uitlaat de verbinding tussen het uitlaatspruitstuk én de uitlaat beschadigd, ipv een afbroken bout was een stuk van de flens losgekomen. Het was alsof ik met een rallywagen reed.

Enkele weken laten dus opnieuw de motor eruit gehaald om het uitlaatspruitstuk te vervangen. Ik vreesde dat we de bouten niet gingen loskrijgen maar dat ging verrassend gemakkelijk. De motor terug in de auto gelegd, alles aangesloten én hij liep weer vanzelf. Gezien hij niet snel op temperatuur heb ik toen ook de thermostaat vervangen. Sindsdien komt hij netjes op temperatuur.

Ondertussen schrijven we september en heb ik al een 2000 km met de wagen gereden. Enkele dagen geleden werkten de remlichten niet meer, remlichtschakelaar vervangen én dat werkt ook terug netjes.

Staan nog op de agenda om in orde te brengen:
-Polieren: de wagen moet eens volledig gepolierd worden
-Nieuwe banden: De huidige banden zijn verduurd, ik durf bij warme temperaturen niet te snel rijden. Dit is het eerste puntje op de agenda om aan te pakken.

Voor mij is dit echt een ideale wagen, gemakkelijk om aan te sleutelen, aangenaam om mee te rijden én ik vind hem nog mooi ook!

Nieuwe banden

  • 82.000 km

Recent om nieuwe banden gegaan. Garagist heeft de nieuwe banden gewoon op de oude velgen gelegd, daar waar ik vroeger banden met binnenband had.
Tot zover blijkt dit goed te gaan, naar eigen zeggen deed de garagist dit al langer dan 20 jaar zonder enige problemen.

Meteen even de onderkant bekeken. Aan het krikpunt rechtsachter is een beetje gelast, voor de rest alles orgineel. Heb 2 kleine roestpuntjes om aan te pakken. 1 onder portier linksvoor en in wielkast linksachter. Verder raadde hij me aan om de auto zoveel mogelijk te behandelen met RX5 (anti-roest) om verder roest te voorkomen. Ik weet dus weer wat doen!

Eerste oldtimerrally

  • 84.000 km

Zaterdag de eerste oldtimerrally gereden samen met mijn vriendin. Wij beiden hadden nog nooit een oldtimerrally gereden, we stonden als volledige groentjes aan de start.

Gelukkig werden we door de organisatie (CRRT) goed opgevangen. Ze legden ons nog eens de regels van bolleke/pijl uit én gaven ons tips voor het gedeelte kaartlezen op een topografische kaart (1/25000). We kregen ook een schaallatje mee om afstanden te meten.

Het viel ons super mee, mijn vriendin was een supernavigator en de Peugeot 404 reed vlotjes. Uiteindelijk nog 12 van de 21st geeïndigd. Voor ons beide een topdag met onze 404!

Overwinteren

  • 86.000 km

4 december onze tweede oldtimerrally gereden in de regen en de modder. M'n 404 deed het weer fantastisch, het waren weer 200 zalige km's.

Met regenweer kom ik liefst niet buiten gezien de roestgevoeligheid van de wagen. Met winterweer kom ik zéker niet buiten gezien het zout op onze wegen.
De 404 dan maar deftig schoongemaakt, kassen goed afgespoten en gedroogd en interieur tiptop proper gemaakt. Batterij eruit gehaald (ik heb geen stroom in m'n garage). Doek erover en weggezet voor de winter.

In het voorjaar mag ie terug buiten!

Lakschade

  • 86.200 km

Gisteren een klein ritje gaan maken met de 404. Bij het binnenrijden van m'n kleine garage met het rechtervoorportier tegen de muur gezeten. Lakschade tot gevolg. Voorste en achterdeur moeten herspoten worden + lichtjes uitspuiten. Dat grapje kost me 500 EUR :(.

Voorjaar

  • 88.500 km

Het is weeral even geleden sinds mijn laatste update.

Sinds het begin van de lente meteen mijn 404 terug van stal gehaald. Ondertussen weeral heel wat km's met gereden.

Het blijft een genot om er mee rond te toeren, zelfs de autosnelweg is geen probleem. Een cruisesnelheid van rond de 100 km/u gaat hem goed af, er is zelfs nog veel ruimte om te versnellen, maar dan wordt hij wat luidruchtig.

Ik heb nog wel wat verbeterpunten op m'n lijst staan:
1. De remmen volledig nakijken, de remvloeistof ziet snel vuil.
2. Eens laten uitlijnen, bij bepaalde snelheden trilt m'n stuur lichtjes
3. De auto volledig opblinken, de lak is mat geworden
4. De carburateur eens reviseren, hij werkt nog goed, maar lekt lichtjes benzine.

Carburateur en naftpomp

  • 89.000 km

Twee geleden heb ik het eindelijk aangedurfd mijn carburateur (solex PBICA) te reviseren. De aansluiting ter hoogte van het motorblok lekte. Van de gelegenheid gebruik gemaakt om de carburateur volledig uiteen te halen, in het ultrasoon bad van mijn garagist te steken, en terug te monteren met een revisiesetje. Dat is allemaal bijzonder vlot verlopen, daarna even naar de garagist gereden om hem nog fijn af te stellen (stond iets te rijk afgesteld).

Daarna een testritje met mijn vriendin gaan maken naar zee (het nuttige aan het aangename koppelen), een kleine 300 km bij 35°C in de stralende zon. De motor werd ietsje warm (niet in het rood, maar iets warmer dan normaal) en schokte in de terugweg soms een beetje.

Na een nadere inspectie bleek het te gaan om een lekkende naftleiding ter hoogte van de naftpomp én zag ik dat de aansluiting van de naftpomp met de motor lekte.

Dan maar meteen een nieuw naftpompje, pakking, en naftleidingen gekocht via Le Franzose (site gespecialiseerd in onderdelen voor Franse oldtimers). Dit was enkele dagen later ook weer geregeld. Ik heb nog een revisiesetje liggen voor mijn huidige naftpomp, dus die kan ik binnenkort terug in orde brengen zodat ik eentje reserve heb.

Het blijft fijn cruisen met m'n 404 :-)

update

  • 93.000 km

Ondertussen zijn we weer 10 maanden en enkele oldtimerrally's verder. Het blijft een genot om met mijn 404 rond te crossen. Net nog een ritje gaan doen met wat gelijkgezinden. Met het goede weer altijd een genot, steeds blij dat ik een schuifdakje heb.

Volgende puntje om aan te pakken is m'n ontsteking, na er een dikke 10.000 km met gereden te hebben is het tijd om de "vis platineekes" eens of te stellen. Al ben ik er nog niet helemaal uit of ik het ga vervangen door een elektronische ontsteking, dit is betrouwbaarder, maar natuurlijk niet origineel.

7,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (29)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.