Peugeot 508 Blue Lease Premium 2.0 HDi HYbrid4 (2013)
autoreview
Signalement
Uitvoering | 508 Blue Lease Premium 2.0 HDi HYbrid4 |
---|---|
Versnellingen | 6, Semi Automaat |
Bouwjaar | 2013 |
Jaar van aanschaf | 2013 |
KM-stand laatst | 15.000 km |
Heerlijk rijdende auto
- 3.300 km
Nu een paar weken in bezit en de auto bevalt goed. Altijd weer even wennen aan een andere auto.
Algemeen:
Zo is de opbergruimte niet bijzonder royaal en was het zoeken naar het opbergen van de standaard spulletjes. Voordeel is dat je ook weinig rommel kunt bewaren en zo een nettere uitstraling hebt.
Binnenruimte is prima, met mijn 1,96m lengte en "brede basis" is het goed toeven zowel voorin als achterin. De elektrisch verstelbare stoel is goed aan te passen en heb een prima zithouding kunnen vinden.
Weerspiegeling van het dashboard in het raam, en dan voornamelijk het deel met de head-up display, is wel erg aanwezig en moet mijn best doen om me er niet aan te irriteren.
Navigatie werkt goed, mis wel een aantal functies die ik met de VW-groep navigatie wel had. De details van de kaart zijn bijvoorbeeld iets minder maar verder doet ie wat het moet doen. De JBL installatie is ook in orde en het geluid wordt steeds iets beter. Echte diepe bas mist het wel.
De bluetooth carkit in combinatie met een iPhone 4 is dramatisch. Al een keer voor terug geweest bij de dealer maar mag niet baten. De gesprekspartner kan mij niet verstaan. Alsof ik op 50 meter afstand sta en dat zelfs als ik al zit te schreeuwen. Van armoede zit ik met een koptelefoontje te bellen. Dit is echt sneu voor een auto van 45 duizend euro en hoop dat hier snel een oplossing voor gevonden wordt.
Rij-eigenschappen:
Heerlijk rustig en comfortabel in de auto, geluid isolatie is top. De "automaat" waar veel commentaar op is valt best mee en went snel. Ik rij al sinds 2002 in auto's met een automaat en hier is prima mee te rijden. In de sportstand reageert die net even wat beter en dat is dan ook de reden dat ik die stand redelijk vaak gebruik in stadsverkeer. Soms ook in combinatie met manueel schakelen via de flippers aan het stuur. Op de snelweg vrijwel altijd in de Auto stand en voor inhalen soms Sport, afhankelijk hoe druk het om me heen is. Accelereren in Sport stand is lekker vlot. In de andere standen niet proberen om snel weg te zijn want dat gaat een tikkie te traag. Wat me ook opvalt is dat de auto strak genoeg op de weg ligt en toch best vlot door de bochten kan zonder teveel overhellen. Iets wat ik niet verwacht had van een zware auto. In de ZEV stand binnen de bebouwde kom rijdt het ook super, helemaal stil en een aardige afstand mee te rijden op volle accu's.
Verbruik:
Zullen we dit maar overslaan?....want die 1:27 zal nooit gehaald worden tenzij je altijd 80 kan rijden zonder tegenwind. Na ruim 3000km kom ik op een gemiddelde van 1:17 en daarmee bijna net zo goed dan enig andere standaard Diesel in deze klasse. Om groene redenen wordt je hier niet vrolijk van. Nu is dit een lease-auto en dan zal iedereen roepen dat je niet moet zeuren met 14% bijtelling maar toch heb ik de auto ook gekozen om wat minder uit te stoten. Wist wel dat die fabriekswaarden niet gehaald worden maar had 1:20/22 wel verwacht. Flink mijn best gedaan om zo zuinig mogelijk te rijden. Misschien met warmer weer en op de zomerbanden een beter resultaat te halen. We zullen zien.
Niet helemaal...
- 15.000 km
Het comfort van de auto is nog steeds in orde. Bij hogere snelheden vind ik het zelfs beter worden. Toch na een aantal maanden wat zaken die me minder goed bevallen. Zo begint de stoel al te kraken bijvoorbeeld, beetje snel naar mijn idee. Verder begint ook de weerspiegeling van het dashbord in de vooruit te irriteren, erg duidelijk te zien. Wat mij betreft mag de overbodige head-up display weg, voegt niets toe en scheelt een "vlek" in je zichtveld.
Navigatie werkt nog steeds aardig maar blijft beperkt in functies en grafische details ten opzichte van andere merken die het beter voor elkaar hebben. Carkit werkt al iets beter maar kwaliteit blijft een drama. De andere kant hoort een enorme echo of heel zacht terwijl ik zit te schreeuwen. Na drie updates waarbij ik de auto een dag kwijt ben, heb ik het wel gehad met die carkit. Gewoon een oortje in dus en daarover mag Peugeot (of de dealer) zich wel eens achter de oren krabben.
Dan de automaat waarvan ik dacht dat ik er wel aan kon wennen. Maar mijn sportievere rijstijl past niet helemaal bij deze auto. Reatietijd is echt traag en alleen in de sportstand rijden maakt het wat beter. Enkel is de auto dan wat onrustiger wat het comfort iets benadeeld en zijn de overgangen erg aanwezig. Bij inhalen moet je ook altijd even tot drie tellen voordat de boel op gang komt. Krijg verder regelmatig meldingen dat de electrische ondersteuning tijdelijk niet werkt in de sport stand en valt het automatisch terug in de auto stand.
Veranderen van voorruit naar achteruit en andersom moet je ook niet te snel doen want dan klinken er vele geluiden en sta je vaak meer stil dan je wilt. Al met al moet je een geduldige rijder zijn voor deze auto naar mijn idee.
Verbruik is een drama, zelfs in de zomer en rustig rijden (ja, kan ik ook wel een tijdje) komt het verbruik echt niet boven de 1:17.
Kortom; geen aanrader en heb me te snel laten verlijden tot 14% bijtelling. Kies er toch liever voor om wat meer te betalen per maand en met een glimlach in de auto te zitten. Gillend terug naar de nieuwe Octavia wat mij betreft.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.