Peugeot 508 Blue Lease Premium 2.0 HDi HYbrid4 (2012)

autoreview

Peugeot 508
Peugeot 508Peugeot 508Peugeot 508Peugeot 508Peugeot 508Peugeot 508Peugeot 508Peugeot 508Peugeot 508Peugeot 508Peugeot 508Peugeot 508Peugeot 508Peugeot 508Peugeot 508Peugeot 508Peugeot 508Peugeot 508Peugeot 508Peugeot 508Peugeot 508Peugeot 508Peugeot 508Peugeot 508

Signalement

Uitvoering508 Blue Lease Premium 2.0 HDi HYbrid4
Versnellingen6, Semi Automaat
Bouwjaar2012
Jaar van aanschaf2015
KM-stand bij aanschaf82.530 km
KM-stand laatst140.000 km
Lezerswaardering: 57%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Overstap

  • 82.530 km

In verband met mijn nieuwe baan heb ik een andere lease-auto mogen kiezen. Helaas, maar begrijpelijk is dat niet meteen een nieuwe auto naar eigen smaak. In ieder geval het eerste jaar zal ik mij moeten vermaken/ verplaatsen in een poule-auto.

Er was mij toegezegd dat ik een lijstje van de poule-auto's zou ontvangen. Normaliter wordt er altijd een auto toegewezen, maar ik mocht als autoliefhebber zelf een keuze maken. Leuk vooruitzicht! Er werd vermeld dat er een merkenbeleid wordt gehandhaafd, waarbij de VAG-groep, BMW en Volvo worden vertegenwoordigd.
Een week lang heb ik mij lekker gemaakt met de gedachte dat ik mogelijk een Audi A5 Sportback, een Audi A6, een BMW 5 serie of een Volvo V60 D6 Plugin hybrid zou kunnen 'erven' als poule-auto. Mijn vorige auto, bij mijn vorige werkgever was ook een poule-auto (V40). De laatste eigen keuze was de BMW.

Uiteindelijk kreeg ik de volgende lijst binnen:
Superb com TDI 77 GL Acti. Bus € 31.657,56 (20%)
Megane est. DCI 10 Eco2 GT-L € 31.079,99
Golf Var. 1.6 TDI BMT Co. Ex. DSG € 35.065,92 (20%)
Megane Est. dCI 10 Eco2 Bose € 31.240,01 (14%)
Passat Var. 1.6 TDI Comfortline € 34.359,92 (20%)
Grand Scenic dCI 110 Expres 5p € 32.129,99 (20%)
Prius 1.8 Hybrid Comfort€ 27.190,01 (14%)
V50 D2 Drive St/St Limited Ed. € 31.310,01 (20%)
508 2.0 HDI Hybrid 4 BL premium € 40.370,00 (14%)

Allen uit 2012, de kmstand maakt niet uit, contracten lopen tot 2016.

De lijst viel dus wat tegen, vooral als je ziet wat mijn verwachtingen waren. Uiteindelijk heb ik mij herpakt en goed naar de lijst gekeken. Hoe ben ik te werk gegaan?

Renault viel meteen af. Toch mede door het imago dat er vaak dingetjes mis zijn, maar ook omdat ik de Megane estate niet mooi, krap, 13 in dozijn vind etc. De Grand scenic...ik zie mezelf nog lang niet in een busje rijden. Case closed voor drie auto's.

Van de overige 6 auto's viel de Prius ook meteen af, zo'n CVT automaat bevalt mij niet en ik vind ze superlelijk.

De Golf Variant viel af, deze is notabene duurder dan zijn grotere broer Passat Variant met dezelfde motor met beide slechts 105pk.

De Volvo V50 viel af omdat ik die een gedateerd uiterlijk vind hebben.Plus ik kom net uit een Volvo, dus tijd voor wat anders. Voor dat bedrag heb ik dan trouwens toch liever de Superb of de Passat.

Dat waren dus de laatste overgebleven auto's. De Passat Variant, de Superb Combi en de (misschien vreemde eend) Peugeot 508. Hier heb ik goed over na moeten denken.
-We hebben het hier dus over twee stations en een sedan.
- 105 pk versus 200 pk (163+37pk)
- Duits-isch versus Frans
- Lelijk versus redelijk elegant
- Standaard uitvoering (comfortline) versus rijk aangeklede zakelijke uitvoering

Je merkt al dat ik de twee stations even hoog (of laag) heb zitten met dat verschil dat de Superb veel ruimer is én goedkoper is! De Passat viel dus eigenlijk ook al af.

Ik probeer mij bij de keuze van de auto's toch niet alleen te laten leiden door de financiële overwegingen. Zeker als ik iets zelf kan en mag kiezen kies ik liever voor iets wat ik ECHT wil en daar wil ik dan best meer voor betalen. Die keus is er nu niet, dus dan gaat het verstand toch iets meer meespelen. Ik heb twee jonge kinderen (3.5 jr en bijna 1 jr.) en natuurlijk mijn vrouw :)

Door deze verzachtende omstandigheden besloot ik bijna voor de Superb te gaan. Veel ruimte etc voor relatief weinig geld (52% schaal = 195 euro per maand). Toch hield iets mij tegen. Het feit dat ik dat ding niet mooi vond onder andere. Ja, je kan hem relatief aantrekkelijk maken met een panoramadak, grotere velgen en wat opties, maar..dat kon ik nu dus niet.

Mijn vrouw wil geen station en "zeker niet die Superb", riep ze, "die ruimte hebben we toch niet nodig joh."

Ik ging maar even nadenken over de Hybrid4. Na mijn korte ervaring met de Peugeot 508SW 1.6 eHDI 2T wilde ik mij niet weer irriteren in een 508.

Na wat reviews en wat consulterend werk met collega autoliefhebbers heb ik dan toch besloten om voor de Peugeot 508 2.0 HDI Hybrid4 Blue Lease Premium te gaan.

Rationale:
Meeste vermogen (163-200pk), zelfs 4x4 mogelijkheid, 14% over 40370(=240 euries) en een zakelijk uitziende sedan ipv een gezinsformaat station. Strak in het zwart, xenon, 4-zone klimaatcontrole, 17 inch velgen etc etc.

Binnenkort zal ik hem ophalen en dan zullen mijn eerste indrukken volgen. Dit is dus een inleiding geweest (en inderdaad geen review), maar het leek mij wel leuk om een dergelijke overweging te delen.

Wordt vervolgd!

7500km verder

  • 90.000 km

Na 7500 km aan rij-ervaring in de 508 Hybrid4 staat de teller nu op 90.000km.

In verband met mijn nieuwe baan rij ik een stuk minder dan voorheen. Dagelijks rij ik gemiddeld slechts 50km in plaats van 130 km. Die 25km heen en weer terug gaan voornamelijk ook de A20 en dus op een filegevoelig traject. Ik hou het verbruik niet heel nauw bij, maar ik rijd vaak 1100km met 1 tank, zo rond de 1 op 16 met 70 liters aan diesel. Ik vind dat niet bijzonder weinig, wat je wellicht wel verwacht als gevolg van de hybride techniek. Ik rijd niet zo sportief als voorheen omdat dat wordt ontmoedigd door de auto (automaatbak werkt niet mee) en rijd in de automatische stand en zelfs regelmatig in zero emission modus. Ook start stop modus is standaard ingeschakeld. De peugeot is natuurlijk een stuk zwaarder dan een niet-hybride 508 dus een directe vergelijking zit er niet in. Mijn airco staat trouwens wel altijd op automatic, 20 graden.

Wat mij het meest opvalt aan de Peugeot is het gebrek aan beleving. Ik bedoel dit niet negatief, maar ik probeer er mee te zeggen dat de auto doet wat ie moet doen en meer niet. Hij rijdt comfortabel en is tot nu toe niet kapot gegaan. Prima! Ik wordt echter ook niet echt warm of koud warm, als autoliefhebber reed ik vaak een rondje extra, maar de 508 is voor mij echt een A naar B vervoersmiddel. Ik probeer ervan te houden, maar dat gaat niet. Aan de andere kant haat ik hem ook niet.

Waar ik afentoe echt kriebelig van wordt, is het volgende: Iedereen weet dat de automaat van Peugeot als 2T klote is. De hybrid4 compenseert het trage schakelen door de hybride aandrijving, dus is al iets beter. Wat veel mensen al schreven, klopt als een bus. Je leert er mee omgaan, maar in de file..Soms lijkt ie af te slaan en dan maakt ie een enorm raar geluid en gaat ie even bonken en dan is het weer weg.

100k voorbij

  • 103.500 km

Inmiddels zit er al 100.000km op de teller van de 508.

Bij 95.000 heb ik het reguliere onderhoud (eigenlijk 90k, maar vorige berijder was wat laat met de vorige beurt) laten uitvoeren, waarbij een spanrol is vervangen. Ik weet niet of dit een bekende kwaal is, maar ik vond het wel opvallend bij deze lage kmstand. Daarnaast heeft de Peugeot ook weer APK gekregen. De banden konden nog heel even mee, dus die komen binnenkort.

De beurt heb ik kort voor mijn vakantie laten uitvoeren, om met een gerust gevoel op reis te kunnen. De reis ging dit keer naar Turkije. In totaal heb ik 7500km gereden in 4 weken. Door temperaturen van soms boven de 40 graden heeft de airco, onder andere, heel hard moeten werken. Ik heb de stand 4x4 continu aangehad om meer pit uit de auto te halen en dat ging heel goed. Voor het eerst heb ik de accu's van de hybride volledig op kunnen laden doordat je heuvel af, vol de accu aan het opladen bent. In Nederland lukt het me nooit, meestal 2 streepjes minder (max.).

Veel meegemaakt tijdens de vakantie, waaronder corrupte politie in Bulgarije (zogenaaamd rijbewijs invordering om maar geld af te troggelen), maar de auto viel niets aan te merken. Algehele tevredenheid over de auto is daardoor wel wat gestegen.

Ik twijfelde over een dakkoffer voor de reis. Deze stond al klaar, maar uiteindelijk heb ik deze niet meegenomen. Alles paste prima (spullen voor 2 kids en 2 volwassenen), dus ik had geen last van extra windgeruis, een lelijker uiterlijk of evt. diefstal. Die dakkoffer kan dus weer terug naar zijn eigenaar (geleend).

Zoals gezegd verwacht ik nieuwe banden (4x) nodig te zullen hebben in de nabije toekomst. Zeker de voorbanden zitten bijna op de limiet, maar het is even afwachten wanneer dit exact is. Tot de volgende update maar weer!

100k voorbij

  • 103.500 km

Inmiddels zit er al 100.000km op de teller van de 508.

Bij 95.000 heb ik het reguliere onderhoud (eigenlijk 90k, maar vorige berijder was wat laat met de vorige beurt) laten uitvoeren, waarbij een spanrol is vervangen. Ik weet niet of dit een bekende kwaal is, maar ik vond het wel opvallend bij deze lage kmstand. Daarnaast heeft de Peugeot ook weer APK gekregen. De banden konden nog heel even mee, dus die komen binnenkort.

De beurt heb ik kort voor mijn vakantie laten uitvoeren, om met een gerust gevoel op reis te kunnen. De reis ging dit keer naar Turkije. In totaal heb ik 7500km gereden in 4 weken. Door temperaturen van soms boven de 40 graden heeft de airco, onder andere, heel hard moeten werken. Ik heb de stand 4x4 continu aangehad om meer pit uit de auto te halen en dat ging heel goed. Voor het eerst heb ik de accu's van de hybride volledig op kunnen laden doordat je heuvel af, vol de accu aan het opladen bent. In Nederland lukt het me nooit, meestal 2 streepjes minder (max.).

Veel meegemaakt tijdens de vakantie, waaronder corrupte politie in Bulgarije (zogenaaamd rijbewijs invordering om maar geld af te troggelen), maar de auto viel niets aan te merken. Algehele tevredenheid over de auto is daardoor wel wat gestegen.

Ik twijfelde over een dakkoffer voor de reis. Deze stond al klaar, maar uiteindelijk heb ik deze niet meegenomen. Alles paste prima (spullen voor 2 kids en 2 volwassenen), dus ik had geen last van extra windgeruis, een lelijker uiterlijk of evt. diefstal. Die dakkoffer kan dus weer terug naar zijn eigenaar (geleend).

Zoals gezegd verwacht ik nieuwe banden (4x) nodig te zullen hebben in de nabije toekomst. Zeker de voorbanden zitten bijna op de limiet, maar het is even afwachten wanneer dit exact is. Tot de volgende update maar weer!

Vaarwel

  • 140.000 km

Na 19 maanden neem ik afscheid van de Peug.

In totaal bijna 60.000 km gereden en over het geheel gezien ben ik positief over deze auto.

Mijn head-up display is onlangs met pensioen gegaan. Dat moet nog even nagekeken worden. Daarnaast geeft de auto de laatste tijd geregeld een motorstoring aan bij het starten. Uitzetten en nogmaals starten gaat meestal goed.

Verder helemaal geen bijzonderheden, alles is prima verlopen. Tanken en gaan. Zoals het hoort!!

Vaarwel

  • 140.000 km

Na 19 maanden neem ik afscheid van de Peug.

In totaal bijna 60.000 km gereden en over het geheel gezien ben ik positief over deze auto.

Mijn head-up display is onlangs met pensioen gegaan. Dat moet nog even nagekeken worden. Daarnaast geeft de auto de laatste tijd geregeld een motorstoring aan bij het starten. Uitzetten en nogmaals starten gaat meestal goed.

Verder helemaal geen bijzonderheden, alles is prima verlopen. Tanken en gaan. Zoals het hoort!!

7,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee

PRIVATE LEASE Peugeot 508

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (12)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.