Peugeot 508 Blue Lease Premium 2.0 HDi HYbrid4 (2012)

autoreview

Peugeot 508
Peugeot 508Peugeot 508Peugeot 508Peugeot 508Peugeot 508Peugeot 508Peugeot 508Peugeot 508Peugeot 508Peugeot 508Peugeot 508Peugeot 508Peugeot 508Peugeot 508Peugeot 508Peugeot 508Peugeot 508Peugeot 508Peugeot 508Peugeot 508Peugeot 508Peugeot 508Peugeot 508Peugeot 508

Signalement

Uitvoering508 Blue Lease Premium 2.0 HDi HYbrid4
Versnellingen6, Semi Automaat
Bouwjaar2012
Jaar van aanschaf2012
KM-stand laatst6.000 km
Lezerswaardering: 0%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

de eerste ervaring

  • 6.000 km

Vanuit een grote Espace naar een kleintje, 14% of 0%, benzine of diesel. De keuze is beperkt, Volvo V60 plug-in, helaas slecht zeer beperkt in Nederland geleverd, wel leuk, veel pk’s en geen bijtelling, Opel Ampera, beetje klein, weinig uitstraling en volgens de dealer geen dak koffer mogelijk en toch noodzakelijk voor de wintersport, de Toyota Prius en P+, goed uitgevoerd, maar toch een wat lullig plastic buma uitstraling (ja gaan veel mensen over vallen, helaas) en voor de P+ een beetje zwakke motor. Dus blijft er niets anders over dan de Peugeot 508 4Hybrid, 14% toch een redelijk zware motor met 160 PK en wat hulp van een elektromotor van zo’n 40 PK. Scheelt toch (inclusief het verschil in brandstofkosten die ik tijdens vakanties zelf moet betalen) minstens zo’n € 250 a € 300 netto per maand.

Hybride rijden

Peugeot belooft 1 op 27-ish, ik weet niet hoe ze dat voorelkaar gekregen hebben, maar ik haal met moeite (vroeg gas loslaten en afremmen op de dynamo om veel elektriciteit op te wekken, rustig optrekken, geen airco gebruik, zal later deze zomer nog wel gebeuren) 1 op 18. Niet slecht, maar zeker niet de beloofde zuinigheid. En met een tank van 70 liter rijd ik tot ruim in noord Italië zonder te tanken.


Er is een keuze om volledig elektrisch te rijden, dat lukt maximaal zo’n 5 km, automatisch, het systeem zoekt de meest ideale aandrijving op, elektrisch waar het kan, diesel als het nodig is. De auto reageert in de auto stand wat traag op het gaspedaal, maar het rijdt uiterst relaxed en zorgt voor veel ontspanning. Dan is er nog de sportstand, de auto reageert ineens heel fel op het gaspedaal en stuurt directer. Tot slot is er nog de fourwheel drive stand, die tot 125 km/uur aan blijft staan, daarna gaat hij automatisch uit, kan niet wachten op de sneeuw.

De overgang van elektrisch naar diesel en hybride gaat ongemerkt, natuurlijk hoor je de motor aanslaan, maar je merkt alleen dat je meer power krijgt als de diesel meegaat helpen. Het optrekken alleen op elektriciteit gaat wat traag, maar in druk stadsverkeer kan je prima meekomen.

Uitrusting

Met de Peugeot 508 Blue Lease Premium 2.0 HDi HYbrid4, kleur Brun Guaranja, blijft er weinig meer te wensen over. Nog toegevoegd leren bekleding (bruinig), open dakje, tv schermpjes in de hoofdsteunen (mooi afgewerkt met een leren hoes om de hoofdsteun), trekhaak (nog nooit gebruikt, maar nu geen station of busje meer, dus misschien ooit een boedelbak huren), JBL geluid, bestuurdersstoel 5 cm laten verlengen, dakkoffer en standverwarming (tijdens het tandenpoetsen de auto voorverwarmen, alles voor de veiligheid van een beter zicht ) en toen was er niets meer te bedenken. Dankzij de belastingvoordelen kon ik het lease bedrag niet vol krijgen.

Verder zit er standaard al van alles op, van heads up display, erg prettig, als ik nu op de gewone snelheidsmeter wil kijken of de navigatie moet ik echt zoeken, de HUD heeft dat helemaal overgenomen. Navigatie, xenonlampen, meedraaiend en automatisch grootlicht/dimlicht werkt echt goed in het donker, geen tegenliggers dan gaat automatisch het grootlicht aan. Verder nog mistlampen die aangaan als je je knipperlicht aanzet of je stuur draait, maar dat is een beetje onzin omdat de koplampen al meedraaien (en die geven echt licht). Prettig is de richtingaanwijzer die bij aantikken drie keer gaat, over het algemeen bij inhalen e.d. meer dan genoeg.

Zitten en rijden

Ik heb nog wel wat moeite om een prettige positie te vinden, bovendien is dit de eerste auto waar mijn vrouw alles verzet als zij achter het stuur zit. Alle andere auto’s hoefde de stoel alleen naar voren verschoven te worden, en 1 spiegel. Dus iedere keer als zij gereden heeft moet ik weer zoek naar een goede zit.

Het geheel rijdt enorm ontspannen en vraagt om langere afstanden. De versnellingsbak is suboptimaal. Hij doet het beter dan ik vaak gelezen heb, met name bij Citroen en de 1.6 HDI, maar helemaal soepel is het niet. De verkoper noemde nog dat de elektromotor meehelpt tijdens het schakelen, maar dat is niet het geval als je langzaam in auto optrekt, dan zijn of de elektromotor of de diesel alleen aan het werk. Dus ik denk dat deze bak beter past bij de 2.0 HDI dan bij de 1.6. en vooral als je rustig optrekt merk jij eigenlijk niks van het schakelen, alleen van 5 naar 6 wil hij dan nog een beetje inhouden. Wanneer je in sport snel optrekt houdt de bak wel aardig in, maar dat kan je heel eenvoudig voorkomen door zelf te schakelen en, net zoals bij normaal schakelen, even het gaspedaal op te laten komen terwijl je met de flipper schakelt. Gaat net zo snel en makkelijk als met de hand schakelen. Maar waarom zou je zo willen schakelen in deze auto die vooral uitnodigt om te genieten. En in het dagelijkse woon-werk verkeer scheelt het een minuutje of minder of je snel optrekt of niet.

De 508 is goed stil, wel wat windgeruis bij de deuren, meer dan ik bij de Espace gewend was. De kinderen moeten wel wennen aan hun vaste plek in de auto, maar er is voldoende ruimte (ook voor die ene die groter is dan 1.80) en de rugleuning is veel langer, maar kan niet meer achterover. Wel kunnen ze nu zelf hun temperatuur achterin (links en rechts gescheiden) instellen. En dat is ook wel prettig.

De opbergruimte is nogal matig, zeker als er in het handschoenenvakje (meer is het niet) ook nog een dvd speler hebt zitten. De ruimte valt nog meer tegen wanneer je uit een Espace komt. Betekent wel dat we wat netter moeten zijn en niet allerlei onzin zaken in de auto te laten slingeren, dus misschien toch weer een voordeel.

JBL/Navigatie/iPhone

Geluid is prima, spelen via bluetooth erg makkelijk, meer telefoons (natuurlijk niet tegelijkertijd) te koppelen. Telefoonmenu is extreem onhandig, zoeken kan alleen door door 300 adressen te scrollen, dus ik bel direct van de iPhone. Helaas is de koppeling tussen de iPhone en de installatie niet erg stabiel, vaak valt de verbinding weg na een keer bellen. Schijnt een update voor te zijn. Navigatie is redelijk snel, maar ook erg onhandig. Ik ben er nog niet achter of er een adresboek gemaakt kan worden, thuisfunctie heb ik ook nog niet kunnen ontdekken. In de inmiddels 3,5 jaar oude Espace zit een veel beter en gebruikersvriendelijker systeem. Ook raar: rechtdoor op de snelweg wordt met pijltjes als linksaf aangegeven. Het hele systeem start ook niet al te snel op, waardoor je bij het uitparkeren nog geen gebruik kan maken van de parkeerpiepjes of beeld. Jammer want de auto is voor en achter niet erg overzichtelijk.


We gaan nu met vakantie, wel met een dakkoffer want door het hybride systeem is de achterbak niet heel erg groot. Dat zal wel het verbruik minder maken. Aan de andere kant zijn het alleen maar snelweg kilometers die misschien zuiniger zijn dan deels stadsverkeer. Meestal rijden we een goede 4.000 km, dus dat zal een goede indicatie zijn voor het gebruik op lange termijn.

Plus

14%, zal bovenaan blijven staan
Rust, relaxed rijgedrag
Comfort en uitrusting
Motor

Min

Wat tegenvallend verbruik
Navigatiesysteem/telefoon
Opbergruimte

8,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Peugeot 508

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (3)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.