Peugeot 508 Blue Lease Premium 2.0 HDi HYbrid4 (2012)

autoreview

Peugeot 508 Blue Lease Premium 2.0 HDi HYbrid4 (2012)

Signalement

Uitvoering508 Blue Lease Premium 2.0 HDi HYbrid4
Versnellingen6, Semi Automaat
Bouwjaar2012
Jaar van aanschaf2012
KM-stand laatst1.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

De keus en eerste ervaringen.

  • 1.000 km

Een nieuwe auto kiezen: het blijft altijd weer een spannend avontuur!

De Audi A4 Avant 2.0TDI had bijna 180.000 km gelopen en het werd tijd om deze te vervangen. Daar heb ik deze keer niet lang over hoeven nadenken, het is de Peugeot 508 HYbrid4 geworden. Het was onder andere zo makkelijk omdat het gewoon een prachtige auto is en omdat 'ie zo verdraaid financieel aantrekkelijk is.

Om aan te geven hoe aantrekkelijk, even het rekensommetje. Voorbeeld: cataloguswaarde € 40.000,-, 42% (middelste) belastingschijf:
25% € 350,-
20% € 280,-
14% € 196,-
Alle bedragen zijn netto kosten per maand. Het verschil tussen 25% of 14% is dan dus € 1.848,- op jaarbasis. Het verschil wordt dus nog groter wanneer je in het hogere belastingtarief valt (52%, >€ 2.200,- netto).

Ik rij best wel erg veel, per maand zo'n 7.000 kilometer gemiddeld. Daarom wil ik graag een auto met een lange wielbasis en comfort. Veel grote auto's als bijvoorbeeld de Skoda Superb vallen daarom snel af. Ik heb proefrit gemaakt (doe ik altijd samen met m'n vrouw, zoon en dochter) in de Ford Mondeo, maar die viel me wat tegen en bovendien komt het nieuwe model er aan. Ben verleden jaar in Rijswijk gaan kijken bij de nieuwe BMW 3, aantrekkelijke aanbieding met gratis 8-traps automaat. Maar alle leuke opties zijn wel erg prijzig. De Citroën DS5 was echt een erge teleurstelling. Ik vind het werkelijk een schitterende auto, maar dat mooie dak neemt alle hoofdruimte weg. Ik ben niet eens bijzonder lang, 1.93 meter, maar ook mijn 15-jarige zoon zat achterin met zijn kruin tegen het dak aan. De Hyundai i40 heeft een krakende achterklep die me doet vrezen hoe dat na 180.000 kilometer nog in elkaar steekt. Mercedes C verraste me, maar zo'n ster op de motorkap past toch niet echt bij mij. De Volvo S60 R-design is wel stoer, maar heeft dezelfde motor als de Mondeo. De proefrit van drie dagen in de 5 cilinder was wel een feestje! Dat gold ook voor de drie dagen in de Audi A6 3.0 V6 Quattro (0-100 in 5,5 sec.), maar die auto ging met een aanschafprijs van >€ 80.000,- het gezinsbudget toch enigszins te boven. Weer een Audi A4 vond ik niet aantrekkelijk en de Volkswagen Passat is met stip de meest saaie auto op de Nederlandse wegen(al bied de Toyota Avensis hevig concurrentie!).

In Breukelen bij het Peugeot Experience Centre ben ik gaan kijken bij de 508 Hybrid4 die daar stond, heb bij de dealer nog een ritje gemaakt in een 1.6 e-Hdi 2T en was er uit. Diesel en hybride, spannende techniek, 200 pk en vierwielaandrijving, comfortabel en luxe, maar bescheiden in aanschafprijs en bijtelling.

Dit moest het worden:
Peugeot 508 Berline 2.0hdif Hybrid4 Bluelease Premium 120kW automaat (met zo'n omschrijving is het formulier al vol!), kleur Brun Guaranja, bekleding leder Claudia Ariès. Opties: Hifi JBL pakket, 18'' style 07 velgen. Accessoires: trekhaak, allesdragers en een bodembak voor de bagageruimte.

Op 5 maart 2012 doorgekregen dat de bestelling goedgekeurd is, op vrijdag 9 maart 2012 te horen gekregen dat de auto wordt geleased bij Leaseplan, de dealer verwacht de auto eind mei. En dus dacht ik dat ik waarschijnlijk begin juni in de Peugeot zou rijden. Maar verrassing: op 20 april heb ik de auto al gekregen!

Wat heeft de verkoper er echt ontzettend z'n best op heeft gedaan om er een feestje van te maken! Het was heel duidelijk dat hij er echt alles aan had gedaan om iets speciaals te maken van de eerste HYbrid4 die hij afleverde. Ik bedoel niet eens de fraaie sleutelhanger, de goede fles wijn, het modelautootje, de complete veiligheidstas en zelfs niet de rubbermatten die ik er bij kreeg omdat hij niet wilde dat die mooie bekleding vies zou worden. Het was het echte 'de klant is koning'-gevoel dat Hylkema Emmeloord mij en de rest van de familie heeft gegeven.

Ik vroeg iets over de trekhaak? Hup daar lag iemand uit de werkplaats onder de auto om het precies te laten zien. O ja, u heeft die trekhaak natuurlijk voor de fietsdrager? Op een holletje werd er een verloop van 13- naar 7-polig gehaald. Die bodemmat, dat vinden we toch wel vervelend, dat past niet helemaal, we gaan het gewoon nog eens proberen. Monteur erbij, mes er in, passen en meten, net zolang tot het naar de zin was. Chapeau, een 10 met een griffel, ik ben aangenaam verrast en echt onder indruk.

Daarna nog de feitelijke aflevering en ook dat was een genot. Alle tijd werd er genomen, we waren pas na 21.30 uur thuis! De verkoper had echt de moeite genomen om alles door te lezen, extra informatie te printen en demonstreerde alles enthousiast. Hij had de auto speciaal binnen gezet omdat het buiten een beetje spatte en wilde ook graag een foto met de auto en hun net nieuwe gevel. Hij was blij dat de als extra bestelde chromen spiegelkappen die dag nog waren binnengekomen en ook die zaten er al op. En toen kon het avontuur pas echt beginnen!

Hoe rijdt de auto? Net 1.000 km op de teller, dat is nog niet genoeg voor een diepgaande analyse. Wel om te stellen dat de wagen bijvoorbeeld niet zo snel aan voelt als hij wel is. Geen spektakel, geen racemonster, ondanks het surplus van 200 pk. Je rijdt al een hoogst illegale snelheid voor je er erg in hebt.

De auto wordt terecht geprezen voor zijn kwaliteiten op de snelweg. Maar ook op de mindere wegen is de 508 comfortabel, deze worden weggepoetst door het vergevingsgezinde onderstel. De HYbrid4 is ook stil, echt stil, en dat geeft een luxe gevoel. De Auto stand kiest voor comfort en dat bevalt mij wel. De combinatie met de elektromotor maakt ook een groot verschil met de 2T. In de sportstand plankgas, niks 'even liften', rijdt als een volwaardig automaat. Ook het veel gehoorde euvel van lastig wegrijden uit stilstand is met deze aandrijving helemaal niet van toepassing. Je kan leuk spelen met de flippers bij de tussenacceleratie, dat maakt merkbaar verschil. Even een 'tikkie terug' voor de je op het gas gaat, zorgt voor een veel betere respons.

De eerste tankbeurt was wel een kleine deceptie, na 1.073 km lustte de 508 67,25 liter, wat neerkomt op 1:15,95 of 6,27l/100km. Ben nieuwsgierig of dat gaat veranderen, ik zal het hier goed bijhouden. Een verder verslag van de reële praktijk volgt als er wat meer kilometers zijn gemaakt. Voorlopig ben ik bijzonder enthousiast!

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (22)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.