en nog veel meer..
Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.
Uitvoering | 508 Blue Lease Executive 2.0 HDi 163pk |
---|---|
Versnellingen | 6, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2011 |
Jaar van aanschaf | 2011 |
KM-stand bij aanschaf | 14 km |
KM-stand laatst | 9.000 km |
Achtergrond
Nadat het einde van mijn huidige leasecontract (BMW 320 automaat benzine sedan) in zicht kwam ben ik me gaan orienteren op een nieuwe leaseauto. Aangezien ik twee zeer jonge kinderen heb wilde ik ivm met kinderwagen, buggy etc. een iets grotere auto dan de BMW 3 zonder daarbij meer aan bijtelling te gaan betalen tov de BMW. Nieuwe restricties tov van mijn oude leasecontract waren dat het een diesel moest zijn en dat deze niet meer dan 155g/km aan CO2 mocht uitstoten.
Potentiele kanditaten:
- Nieuwe Volvo S60 (duur en klein);
- Opel Insignia (vanwege te hoge uitstoot automaat niet mogelijk)
- Citroen C5 (vanwege te hoge uitstoot automaat niet mogelijk, begrijp dat er inmiddels een update (Peugeot 508 motoren) heeft plaatsgevonden van de motoren waardoor dit geen probleem meer zou zijn).
- Peugeot 508
Aangezien er aan de Peugeot 508 geen nadelen zaten en ik het een mooie auto vond om te zien (ben naar de autoshow in Parijs geweest) op 5 november een 508 Berline Blue Lease Exec. 2.0 HDi 16V 163pk automaat besteld in de kleur Gris Thorium met bekleding Cocher Tramontane antraciet. Als enige optie (zoveel zijn er niet bij Blue Lease Exec.) gekozen voor de 17” Eagle velgen. Aangezien ik nog nooit eerder Peugeot heb gereden was ik erg benieuwd naar de auto. Mijn verwachting was dat de Peugeot qua rijgedrag de BMW niet zou kunnen evenaren maar goed daar betaal je bij de BMW dan ook dubbel en dwars voor.
Actueel: 0 – 1500 km
Vrijdag 1 april was het dan zover, na 5 maanden wachten kan ik mijn auto gaan ophalen bij de dealer. Na uitgebreide instructies mocht ik de eerste kilometers gaan maken. Aangezien ik geen proefrit had gemaakt was ik zeer benieuwd.
Na een week bezit moet ik zeggen dat de auto zeer goed bevalt. Hij stuurt strak, schakelt soepel (6-traps automaat) en de motor heeft altijd voldoende power. Ook het dashboard vind ik zeer mooi vormgegen en de knoppen zitten op de plek waar je ze zou verwachten (vertoond veel overeenkomsten met BMW).
Tav eerder gehoorde kritiekpunten:
- De navigatie heeft (nog) niet voor problemen gezorgd tot nu toe is alles (ook relatieve nieuwbouw) goed te vinden. Ik meen dat kaarten weer iets nieuwer zijn dan van de auto’s geproduceerd begin dit jaar (productie was c. halverwege maart)
- Met mijn 1.80m lengte heb ik geen last van de handrem die tegen mijn knie zou kunnen stoten (ook niet wanneer de cruise control aan staat en het gasgevende been dus gebogen is)
- Met mijn lengte (lees stoelstand) ook geen last van de relatief brede B stijl, over mijn schouder kijk ik nog door het zijraam.
- Linker zijspiegel had inderdaad wat meer verstelbaar mogen zijn, relatief groot gedeelte van de auto wordt nog in de spiegel weergegeven, echter met mijn zitpositie niet hinderlijk (ik zie nog voldoende van de weg).
Zodra ik wat meer kilometers heb gemaakt volgt een een update. Foto’s volgen spoedig.
Inmiddels 4000 km met de auto gereden en nog steeds zeer tevreden met deze aankoop (voorzover je daar over kunt spreken bij een lease-auto). De algehele kwaliteitsindruk blijft goed. Op basis van reacties van lezers wil ik dan toch enkele minpunten van de auto opnoemen:
- het radio/navigatie systeem is al verscheidene keren ‘uitgevallen’, dit klinkt in eerste instantie misschien wat ernstiger dan het daadwerkelijk is. Wat er in feite gebeurd is een softwarematige herstart van het systeem circa een halve minuut na de (contact)start van de auto. Van lezers begrepen dat ik dit ook bij de 407 voorkwam (zelfde Italiaanse fabrikant navigatiesysteem) en na overleg met de dealer is de verwachting dat dit bij de volgende software update is verholpen.
- Het standaard geluidssysteem (BLE versie met acht speakers) is goed voor de standaard weergave (dit is natuurlijk zeer subjectief) maar bij wat grotere belasting vind ik het wat tegenvallen als ik het afzet tegen de systemen in mijn vorige auto’s, BMW 3-serie en Audi A4 (de Range Rover Vogue met Harman Kardon systeem maar even buiten beschouwing latende ;-) ). Lastige discussie aangezien dit duurdere auto’s zijn en Peugeot het JBL systeem aanbiedt. Vraag blijft natuurlijk wel waar een ‘standaard systeem’ aan zou moeten voldoen in deze klasse. Met name de weergave van de bass valt tegen.
- Het aantal opbergvakjes, met name in de middenconsole, valt wat tegen. Dit is echter geen ramp.
- Door de sterk aflopende neus is deze wat onoverzichtelijker dan ik bij mijn voorgaande auto’s gewend was, achteraf (auto in november van internet besteld, dus geen proefrit) had ik graag de optie parkeersensoren aan de voorkant gehad.
Al met al valt er voor mij prima te leven met deze minpunten zeker als je het afzet tegen de prijzen van zijn directe concurrenten. Op naar de 10.000 km, een update volgt dan weer snel.
Inmiddels 9.000 probleemloze kilometers met de auto gereden en de auto bevalt nog steeds zeer goed. Afgelopen week voor het eerst een buitelandse trip met de auto gemaakt en dus meteen de navigatie goed kunnen testen (vergeet niet tolwegen aan te klikken, deze stond namelijk bij mij af-fabriek uit en dan beland je dus al snel op landweggetjes, overigen wel lekker goedkoop ;-) ). Deze valt me toch wat tegen als ik hem vergelijk met de systemen in de Audi en BMW. Ik krijg het gevoel dat het een 'uitgeklede' versie is. (Onder voorbehoud, ik heb de gebruiksaanwijzing niet doorgelezen) Het aantal opties (bijv. tijdsduur reis, wel af te leiden uit aankomsttijd) is beperkt en de kaartweergave vond ik in de BMW een stuk beter. Als ik bijvoorbeeld inzoom dan zie ik alleen maar logo's van wegwerkzaamheden etc. terwijl je dan juist de te volgen route wil zien.
Aangezien minpunten waarschijnlijk het meest interessant zijn voor Myreview lezers hier nog enkele:
- grote draaicirkel; vooral met inparkeren, krappe bochten en straatje keren vervelend;
- ontbreken van een regelbare interval stand op de ruitenwissers. De automatische wisser stand vind ik minder goed werken, bij hogere rijsnelheid gaat deze automatisch sneller werken wat logisch lijkt maar bij een miezer regen word ik er nogal 'nerveus' van. Dan zou een interval stand ook voldoen. De handmatige interval stand vind ik te snel en lijkt meer op continu dan op interval. Raar dat er geen regelbare stand op zit. Kleine aanpassing met een hoop gebruiksplezier.
- klimaat systeem: zowel op handmatige als automatische stand blijf ik klooien. In de automatische stand vind ik de ventilator te hard blazen (tocht in je gezicht) en de lucht te koud (ondanks dat ik bijv. 20C heb ingetoets) bij de handmatige stand blijft de ingeblazen lucht te koud (ook hier bijv. 20C graden ingetoetst. Ik vraag me af of meer (diesel)rijders hier problemen mee ondervinden. Mijn simpele kijk (en ervaring) is dat wanneer de buitentemperatuur lager is dan de gewenste binnentemperatuur het systeem warme lucht naar binnen moet blazen.
Een volgende update volgt snel.
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.