Peugeot 508 Blue Lease Executive 2.0 HDi 163pk (2011)
autoreview

Signalement
Uitvoering | 508 Blue Lease Executive 2.0 HDi 163pk |
---|---|
Versnellingen | 6, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2011 |
Jaar van aanschaf | 2011 |
KM-stand bij aanschaf | 10 km |
KM-stand laatst | 170.000 km |
Genieten geblazen!
- 1.825 km
Op 16 april de auto in ontvangst genomen. Keurig onder een afdekhoes verstopt, dus het werd een echte onthulling.
Deze week veel zakelijke kilometers (1700), dus een eerste indruk is al bijna een ervaringskwestie.
Minpunt: onbalans in de voortrein en niet zo zuinig ook. Boven 110 km/uur gaat het stuur tekeer als een dolle. Boven 170 km/uur houdt het op ondervond ik op een stukje Duitse autobaan. De garage verwacht dat er wat meer aan de hand is dan alleen balanceren, dus ik ben de auto een dagje kwijt.
Pluspunt: de motor-automaatcombinatie is echt FANTASTISCH. Nooit meer een handbak, al zou ik daarvoor in een kleinere auto moeten rijden. Man man man, wat rijdt dat lekker. Heb je geen haast, dan laat je hem in de standaard stand (je hoeft niets te doet). De automaat schakelt dan economisch snel op. Wil je meer pit dan druk je knop "S" in en dan gaat ie als de brandweer.
Wil je het schakelpunt zelf bepalen? Kan ook. Hetzij met de flippers achter het stuur, hetzij met de pook. Dan kan je tot in het rode doorhalen. Maar of ik dat vaak ga doen?
Op welke manier dan ook, de automaat doet bijzonder soepel zijn werk, absoluut zonder schokken, zoals ik me een automaat voorstelde. Heerlijk!
Knopjes.
Lekker veel knopjes. Dagen bezig uit te vinden waar het allemaal voor dient. Vooral op het scherm tussen de tellers is bijzonder veel info terug te vinden.
Irritant puntje. Als je van preset radiostation wisselt (waarom maar 6?), heb je 8 seconden geen navi-scherm.
Navigatie: doet het op zich prima. Pas 1 rotonde/weg niet op de kaart (rondweg Epe) wat me verbaast, want die weg ligt er al een jaar of 2.
Mooi scherm, mooie kaarten, makkelijk in en uitzoomen. Beter dan in de Mondeo. Wel beetje gevoelig voor zonlicht.
Traffic informatie is niet echt soepel. Waarom het wegnummer niet wordt vermeld is me een raadsel. In een vorige auto (Laguna) was dat stukken beter. De navi reageert wel meteen op filemeldingen.
Geluid.
Het geluid van de standaard geluidsinstallatie viel me de eerste dag tegen. Na wat zoeken en proberen kwam ik erachter dat het geluid standaard vanaf de voorruit klinkt. Ik prefereer ruimtelijk geluid en dat heb ik nu zo ingesteld met de V-A fader.
Zitten:
Eerste dag was het zoeken naar de juiste zithouding. Had in de 508 alleen maar proefgezeten. Lendesteun is heel goed instelbaar, zowel de "bult"hoogte als de bultplaats.
Zitting leek me de eerste dag wat kort, maar na een paar dagen voelt ie eigenlijk precies goed.
Met de rechtknie kom je snel tegen de middenconsole en die is niet zacht. Had beter gekund.
Zicht rondom.
Door achterruit beperkt. Linker zijspiegel kan niet ver genoeg naar buiten. Handmatig de spiegel al geprobeerd verder naar buiten te drukken, maar dat werkt niet. Aandachtspunt voor Peugeot.
Opbergvakken.
Beperkt. En dat voor zo'n grote auto. Middenconsole een klein bakje en onder de klep een klein vak.
De opberruimte in de voordeuren is onlogisch. De opening zit ver naar voren. Als er iets naar achter schuift kan je daar alleen bij bij stilstand met geopende deur. Niet over nagedacht lijkt me.
Achterklep is lastig te sluiten. Je kan niet genoeg vaart geven met de handgreep.
Al met al na 1 week: WHOW. Doet u nog maar een rondje :-)
Begint een beetje te wennen
- 16.500 km
De vorige review lezend kan ik eigenlijk weinig nieuws melden.
Waar ik nog steeds aan moet wennen is de stoel. Eigenlijk is de zitting net te kort en kan de stoel niet gekanteld worden. Een optimale zit heb ik nog niet gevonden.
Aan de andere kant, 1500 km op en neer naar Spanje gaf geen centje pijn. Kennelijk moet je vooral lange ritten maken....
Ondertussen al 2 schades gehad. Een gans op de gril/bumper en in Spanje tegen een paaltje gereden. Bij beide 'aanrijdingen' amper zichtbare schade, maar na verloop van dagen/weken kwam er een motorstoring. Blijkt dat een paar lamellen achter de (makkelijk) vervormbare gril/bumper gescheurd waren, waardoor een motortje de lamellen niet kon opendraaien bij meer vermogen (flink gas geven). Toch weer 2 a 3 dagen de auto in de garage om het te verhelpen. Waarom zit er niet gewoon standaard sensors voor? Het zicht is nul.
Verbruik; 5,7/100 km, gem. snelheid 68 km/uur. Niet verkeerd. Van Palamos tot Lille met 1 tank (1200 km) en nog niet op reserve. Ik rijd nagenoeg altijd de toegestane max. snelheid en trek zelden echt hardop (nieuwe rijden fan).
Tegenvaller.
Verwerking verkeersinformatie is gewoon nada. Of dat nou door Peugeot komt of de TMC ik weet het niet. Als het wegnummer soms niet wordt genoemd in het bericht, wat heb je er dan aan?
Laatst op vrijdagochtend een ongevalletje op de A1. Staan er na een kwartier 8, 9 meldingen in het scherm! Waar 3 volstaan (A1, A6 en plek delict). Useless.
Tegenvaller 2
Telefoon. Ik heb een heel simpele Nokia. Als ik iemand met achternaam beginnend met een R wil bellen, dan moet ik het hele adressenbestand doorscrollen. Wordt de verleiding toch heel groot de telefoon maar in de hand te nemen.
Tegenvaller 3
Intoetsen navigatieadres. Begint met land: Nederland. Ja hallo, zo vaak ga ik niet op vakantie! Begin gewoon in Plaats! Nadat eindelijk het nummer ingetoetst is (zo onlogisch allemaal) mag je nog een keer of 4 op OK klikken. En elke keer vragen of het de snelste route moet zijn....
Echt ergerlijk; je dwars door dorpjes/stadjes laten rijden waar 30 km mag...Dat kan toch niet het snelst zijn? Nota bene: terwijl er een alternatief (rondweg) is.
Oude kaarten. Mijn dealer nog eens lief aankijken....
Tegenvaller 4
In de menu's staan aanklikrondjes (radio's). Alleen lijkt het net alsof het verkeerd om is aangeklikt. Normaal zie je in 1 oogopslag wat je hebt aangeklikt. Niet in de 508. In de 308 (2 daagjes meegekregen) is dat veel duidelijker.
Tegenvaller 5
Windgevoelig. Raar voor zo'n grote bak.
Meevaller.
De wegligging/veercomfort/stoelen. De 508 is geen gooi- en smijtauto. Vergeleken met een nieuwe 308 echter veeeel beter. Die 308 is een "echte" ouderwetse Franse auto; boterzacht afgeveerd en wegzakstoelen zonder steun.
Meevaller 2
infoscherm tussen de klokken. Met het draaiwieltje heel veel info onder draaibereik. Jammer dat de verbruiksmeter maar tot 9999 km gaat, anders had je over lange tijd een gemiddelde kunnen bijhouden.
Meevaller 3
Motor-automaatcombinatie. Als het even nodig is, planken en gaan met 163 pk. Flipperen, 'handschakelen', S indrukken of 'niks' doen, allemaal net zo makkelijk! En heerlijk stil!
Meevaller 4
Ipod makkelijk te bedienen met scrollwieltje, maar geluidinstallatie blijf ik niet echter super vinden.
Zou ik hem weer leasen? Ja, vanwege motor-automaatcombinatie, nee, omdat ik de Mondeo beter rijden en zitten vind.
Wat heb ik aan dat navigatiesysteem, zelfs na een
- 29.900 km
Eigenlijk heb ik weinig te melden. De auto doet het gewoon goed. Het verbruik is 5,5l/100 km bij een gemiddeld van 72 km/uur over de laatste 6500 km. Dus ruim 1200 km op een volle tank. Ik gebruik amper de S, amper de flippers al al nooit schakelen met de pook.
2 Weken geleden even een stukje Duitsland; met gemak richting 200, amper windgeruis, geen oh jee als dit maar goed gaat gevoel, het praatprogramma op de radio was gewoon beluisterbaar.
Deze week eerste servicebeurt, wat volgens mij weinig voorstelt, want om 11.00 uur al bericht dat ie weer klaar is. Inclusief een gratis (volgens mij) navigatie-update. En dat laatste is een absolute farce.
Ik heb nog geen fora gelezen, maar waarschijnlijk zal het daar ook wel gemeld zijn. Peugeot, wat maak je me nou?
Nog steeds tig filemeldingen voor 1 file, filemeldingen die op de kaart richting A'dam staan, maar in werkelijkheid richting Apeldoorn gaan. Oh ja, de wegnummers worden nu wel gemeld. Nou nou.
Nog steeds niet via de beginletter kunnen scrollen in mijn telefoon (nu Nokia C2). Maar het ergste: hoezo update? De noordelijke rondweg in Lelystad is al meer dan een jaar aangepast. Donderdag reed ik weer in weiland. En is het nou Lelystad, Lelistat of Lelistand. Alle 3 staan in de lijst.... Wat is dit nou Peugeot? Bij de eerste versie Laguna van Renault (7 jaar geleden!) was dit al getackeld. En heel wat beter.
En ook nog steeds dwars door het centrum (30 kilometer) laten rijden, terwijl er een "om het dorp" alternatief is (Vroomshoop bijvoorbeeld) en net zo lang.
En elk adres na het nummer (ook zoiets het nummer....) 6 x op de knop drukken voordat ie eindelijk eens gaat navigeren.
En wat het verschil bij met instelling snel of afstand + snel is me helemaal een raadsel.
Ik kan hier niet over uit. Zo'n mooie auto, zo'n heerlijke motor-automaat combi en dan zo'n absolute sof van een navigatie/audio/telefoonsysteem. En doodleuk beweren dat het een complete systeem update betreft... Ga toch fietsen man.
Probleemloos rijden, maar dat infocentrum....
- 43.930 km
Ik rijd nu sinds half april 2011 deze leasebak en dat rijden is nog steeds een genot. Behalve dat infosysteem cq navigatie. Dat is en blijft een drama. Lees daarvoor vorige reviews.
Nu met de regen merk ik dat een achterklep niet handig is. Ik heb veiligheidskleding en -schoenen daar liggen en als die verkeerd liggen zijn ze zeiknat bij openen van de klep. Met stations nooit last + bij regen een afdakje bij de hand.
Dat openen (3 manieren) gaat wel handig/grappig. Vooral het knopje in de nul van 508. Geeft en glimlach op menig gezicht.
Een witte parelmoer: met dit weer is dat elke week de wasstraat in. Tja, met grijs was dat het vuil minder opvallend. Wie mooi wil zijn moet pijn lijden.
Wat verder opvalt? Niets. Niet negatief bedoel ik. Alhoewel. Vandaag met die regen besloegen mijn ramen. Hoe krijg ik dat nou weg? Airco aan, systeem op 'auto' maar schone ramen? Noppes. Oke, het regende aan 1 stuk, zou het daar aan liggen.
Bij vorst mis ik trouwens wel de voorruitverwarming uit de Mondeo. Zo lekker.
De 508 rijdt echt heerlijk op wat details na zoals ook Hans van der Ven schreef. Maar welke auto is nou perfect?
Oh ja, laatste tijd gebruik ik in de stad wat vaker de "S", want dan schakelt de automaat wat sneller terug. Zonder "S" zit je dan nog in zijn 4, wat bij een bocht uit accelereren niet werkt. Dan schokt ie even. Met de "S" aan geen last van.
Verbruik is nog steeds hetzelfde, net als de gemiddelde snelheid.
Balen trouwens dat er nu wel een 508 hybride is (14%). Alleen hoorde ik in de garage dat ie bijna niet te leveren is, omdat iedereen hem wil hebben. Vind je het gek?
Hopelijk is ie over 2 jaar wel soepel te leveren met 14%. Dan staat mijn keuze al vast. :-)
Geen centje pijn
- 61.100 km
Eigenlijk is er niets bijzonders te melden. Ruim 20000 km zonder ook maar 1 probleem. Alhoewel, de ruitenwissersproeiers staan te laag afgesteld. Alleen als je stilstaat wordt de voorruit goed besproeid. Met veel strooizout op de snelweg is dat al snel vervelend. Kwestie van afstellen, hoor ik u al zeggen. Maar dat gaat dus niet. Er is maar 1 stand mogelijk; te laag dus. Gelukkig hebben we de zoutperiode wel weer gehad.
Helemaal niets te melden dan? Kleinigheden. Ik heb niet zulke grote handen. Het bedienen van de cruisecontrol lukt mij niet zonder te kijken.
De radio. Van zender veranderen duurt soms wel 20 seconden! Kennelijk wordt van de zenders die niet geselecteerd zijn de frequentie niet bijgehouden (heet anders maar weet even niet hoe).
Het audio media navigatiesysteem. Start soms uitermate traag op. Alsof het niet aanstaat. Valt soms zomaar uit. En de navigatie, ja is al eerder gemeld, is matig. Kaarten zijn bizar oud. Filemeldingen, ik word er crazy van. Alsof van alle infomelders dat bericht gemeld moet worden, terwijl het al 3x of meer gemeld is.
Maar voor de rest een prima reiswagen, al heb ik nog steeds moeite met de juiste zit te vinden bij langere ritten. Motorisch is het nog elke dag genieten.
Verbruik: 5.7l/100km, gemiddelde snelheid 75 km/uur.
Bij de 60000 beurt ook geen bijzonderheden. Mijn auto was gewassen en gezogen, dat was wel bijzonder. Dank u Autopalace Harderwijk.
Still going strong, met opmerkingen
- 84.500 km
Bijna 25.000 km verder. Dit jaar (nog) geen vakantiekilometers.
Motorisch nog steeds genieten. De automaat doet het nog steeds prima. Echt IDEAAL. Verbruik 5,6 l/100 km. Gemiddelde snelheid 70 km/uur.
Laatst een rijtraining gehad (veilig rijden test zeg maar). Wat me al was opgevallen, maar niet echt toegepast was, dat de auto heel soepel uitrolt bij gas loslaten. Als je met 85 km/u, 400 meter voor een rotonde je gas loslaat, moet je nog steeds flink bijremmen vlak voor de rotonde.
Er zijn wel wat (kleine) ergernissen over de auto te melden. De radio/navigatie/telefoon niet meegerekend, want die is en blijft hopeloos amateuristisch.
Bij hevige regen ligt er een plasje water links in de kofferbak. Snap nog niet waar het vandaan komt.
Na een paar zakken potgrond geladen te hebben, is nu de (slappe) bodembedekking verbogen, waardoor die niet meer goed afsluit.
De binnenafdekkapjes van de achterlichtunits zitten constant los.
De kofferbakklep past kennelijk niet zuiver, gezien de beschadigingen aan de 'dorpel'.
Het draai-lockmechanisme van de afneembare trekhaak werkt niet echt soepel. Dan proberen op je knieën onder de auto het gangbaar te krijgen is geen pretje. Over aansluiten van de (verloop)stekker maar te zwijgen.
Tussentijds 1 ongepland garagebezoek gehad (rond 70000 geloof ik). Weet de melding al niet meer precies, iets met motorstoring of zo. Uitlezen, niets te vinden. Ja en dan? Slimme monteur controleerde de verlichting maar eens. Bleken beide dimlichten kapot. Kwaliteit, die lampen, om min of meer gelijktijdig kapot te gaan.
Oh ja, kwam er na ruim een jaar achter dat op de meegeleverde witte aanhangerkentekenplaat 99PDZ1 stond. Kreeg zo een nieuwe uiteraard.
Ontdekte ook nog een klein opbergvakje links onder naast het stuur. Voor muntjes of zo....
Met deze zomer (huh?) kan de airco de binnenruimte prima koel houden. Je kan het echt berekoud krijgen in de auto. Heel handig is de mogelijkheid om op afstand de ramen al te openen voordat je instapt. Kan de warmte er vast uit.
Het schiet al lekker op!
- 130.800 km
Inderdaad, het schiet al aardig op richting de 180.000 km. Misschien ga ik het nog net halen dit jaar. Dan serieus eens kijken naar de 508 Hybride. Jammer dat de 14% dan 20% is, maar alle beetjes helpen nietwaar?
Nog iets te melden over de huidige leasebak? Eigenlijk niet. Wat in eerdere reviews over de motor en auto is geschreven is nog steeds zo. Het is nog steeds kicken om volgas een snelweg op te blazen. Eind van de oprit zit je zomaar aan de 150.... Ook de stoplichten niet vergeten; menig verbaasd gezicht in de spiegel :-).
En verder? Bij de 120.000-beurt een lekke krukaskeerring geconstateerd. Dat is toch wel een minpuntje voor zo'n auto. Had al verbaasd wat oliedruppels op de oprit gezien en me afgevraagd welke gast in een barrel rijdt.... Kost je toch weer 2 dagen garage.
Verbruik nog steeds zo'n 5,4 - 5,5 liter op de 100 km. Maar als vrouw- of zoonlief er mee wegscheuren, is het flink wat hoger. Die stoplichten ook hè.
Ik heb nog een foto van de kilometerstand 123456 toegevoegd. Vond ik wel grappig.
Bye bye, zwaai zwaai
- 170.000 km
14 Februari 2014 heb ik de auto ingeleverd. Einde leasecontract. De 508 is me redelijk goed bevallen. Redelijk omdat het vinden van de juiste zit bij zoeken bleef. Slecht is het hele mediasysteem. Een dergelijke auto onwaardig. Maar daar ben ik niet de enige in.
Verbruik bleef keurig op 5,4 - 5,5 ltr/100 km en dat is best goed voor zo'n grote auto/motor/automaat. Verder geen bijzonderheden te melden.
Wat de volgende auto is geworden? Vanwege het geld zou het de 508 hybride zijn geworden, alhoewel ik dan de robotautomaat voor lief moest nemen. En die rijdt lang niet zo soepel als een echte automaat. Wat de verkoper ook beweert! De echte reden is dat mijn werkgever/OR een heel vreemde leaseregeling hebben opgetuigd, waarin diesel hybrides niet voorkomen! Oh bestaan die ook al? Ja hoor, 5 collega's rijden er al in. Maar dat was onder de vorige leaseregeling. U raadt het al, het werd geen 508 hybride. De keus was: BMW 320, MB CLA of Volvo V60 D4 Summum automaat. De laatste heeft gewonnen op basis van uitrusting en netto maandbedrag. Lees binnenkort mijn eerste review.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.