Peugeot 508 Allure 2.0 HDi HYbrid4 (2012)
autoreview
Signalement
Uitvoering | 508 Allure 2.0 HDi HYbrid4 |
---|---|
Versnellingen | 6, Semi Automaat |
Bouwjaar | 2012 |
Jaar van aanschaf | 2012 |
KM-stand bij aanschaf | 60 km |
KM-stand laatst | 30.655 km |
Eerste ervaringen na 3 weken en 4.250 km
- 4.250 km
Maandag 21 mei 2012 was het dan zover dat ik mijn Peugeot 508 Hybrid4 mocht ophalen. Enkele weken eerder dan oorspronkelijk gepland.
Uitrusting
-------------
Ik heb gekozen voor de Allure uitvoering (dus geen Blue Lease) en daar de volgende opties bij genomen:
- Claudia Aries beige leren bekleding
- Xenon verlichting
- Intelligente parkeerhulp
- Quadrizone Climate Control
- Pack Hifi JBL
Alles bij elkaar een flinke prijs, maar met de 14% bijtelling vallen de maandelijkse kosten erg mee.
Ervaringen automatische versnelling
-------------------------------------------
Dit is mijn eerste auto met een automaat,dus ik heb geen ervaring met andere systemen. De bak die Peugeot/Citroen monteert krijgt nogal eens kritiek te verduren. Het goede nieuws is dat die kritiek bij de Hybrid4 uitvoering niet meer aan de orde is. Bij het schakelen zorgt de electromotor er in dit geval voor dat de auto soepel verder rijdt.
Veel hangt denk ik af van het rijgedrag. Ik hanteer een rustige rijstijl en gebruik standaard de "Auto" stand. Wie een sportieve rijstijl heeft kan kiezen voor de "Sport" stand, maar zal misschien meer last hebben van het schakelen.
Mijn ervaringen tot nu toe zijn positief.
Comfort
---------
Van een auto in deze klasse mag je niet anders dan een geweldig comfort verwachten. Peugeot maakt dat helemaal waar.
De stoelen zijn optimaal te verstellen, zitten zeer aangenaam en bieden een goede steun. Ook na lange ritten (retour Stuttgart: 1050 km op één dag; retour München: 2 dagen a 750 km) stap je ontspannen uit.
Verbruik
-----------
Volgens de officiële metingen zou het gecombineerde verbruik op 3,6 liter/100 km uitkomen. Dat haal je in de praktijk dus nooit.
In de eerste 4250 km is mijn gemiddelde verbruik uitgekomen op 1:16,3, waarbij ik moet aantekenen dat daarin veel snelweg kilometers zijn opgenomen. Zodra het kan in file, dorp of stad schakel ik altijd over op de ZEV modus, maar bij veel snelweg kilometers heeft dat weinig effect.
Zoals gezegd hanteer ik een rustige rijstijl en gebruik ik standaard de "Auto" stand. Enkele verbruikscijfers van wat langere ritten:
- Arnhem - Stuttgart vv 1:16
- Arnhem - München vv 1:15,5 (regelmatig 160/170 gereden)
- Arnhem - Brussel vv 1:17,5
Volgens mijn nette verbruikscijfers voor een 2 liter dieselmotor.
Audio/navigatiesysteem
------------------------------
Een systeem dat handig te bedienen is door de knoppen in de middenconsole.
iPod was eenvoudig aan te sluiten en simpelweg via de toetsen op het stuur te bedienen.
Hetzelfde geldt voor mijn telefoon.Ook die was eenvoudig te koppelen en werkt prima via het systeem. Ik moet nog wel opzoeken hoe ik sneller door de lijst met contacten kan scrollen, want opzoeken is nu nogal eens een klus.
Ook de navigatie werkt over het geheel genomen prima, maar ik heb af en toe het idee dat het kaartmateriaal (ondanks dat het de 2011/2012 versie is) wat achter loopt. Een paar adressen in België die in mijn vorige navi wel stonden kent deze niet. Geen ramp, maar wel opvallend.
Al met al ben ik tot nu toe erg tevreden over mijn Peugeot.
Bijna 10.000 kilometer gereden
- 9.725 km
Na bijna 10.000 km is het tijd voor een volgende review.
Allereerst een terugblik om het brandstofverbruik. Bij normaal gebruik (max 125 km/ uur en bewust gebruik van de ZEV-stand) kan ik een gemiddeld verbruik halen van 1:20. Dat heb ik bv een aantal keren gerealiseerd op ritten van Arnhem naar Amsterdam, naar Antwerpen, naar Brussel, naar Groningen etc.
Over de eerste bijna 10.000 km is het gemiddelde verbruik uitgekomen op 1:17,1. Dit wordt m.n. veroorzaakt door de eerste 2.500 km waarbij ik veel over de Duitse autobahn gereden heb (met wat hogere snelheid).
Wat betreft comfort kan ik alleen maar enthousiast zijn en is deze Peugeot 508 een fantastische auto.
Helaas heb ik ook wel wat mindere punten ontdekt:
- de keyless entry werkt lang niet altijd soepel; soms wordt de sleutel niet herkend
- het telefoonsysteem heeft een beperkte capaciteit, waardoor niet al mijn telefoonnrs van de telefoon via bluetooth worden weergegeven (limiet ca 300?)
- de navigatiekaart lijkt wat verouderd want kent soms geen huisnummers in een straat, maar kruisingen (mijn TomTom kent ze wel)
- opslaan van adressen in de navigatie is simplistisch, want kan geen naam van die bestemming vastleggen
Ik zal binnenkort eens vragen bij de dealer of ik iets verkeer doe.
Verder heb ik sinds kort dakdragers bij de auto. Montage daarvan is niet heel erg makkelijk, want ze moeten met een pinnetje in de deuropening worden verankerd. Da's een hele klus om dat goed te doen.
Ook dat maar eens bij de dealer navragen.
Ruim 20.000 ervaring
- 21.325 km
Weinig bijzonderheden te melden over de laatste 10.000 kilometer.
Het verbruik blijft aan de hoge kant, als je uitgaat van wat er in de boekjes staat. Mij lukt het om een gemiddelde van 1:17,5 te halen, wat gelet op het gewicht van de auto niet slecht is. De afgelopen maanden was het verbruik regelmatig wat hoger, omdat ik bij gladde wegen graag de 4WD inschakel. Dat rijdt, gecombineerd met de winterbanden, gevoelsmatig een stuk veiliger bij sneeuw.
Het rijplezier en rijcomfort zijn nog steeds ongeëvenaard en de reacties van passagiers blijven enthousiast. Ik geniet ook nog steeds volop.
Het enige aandachtspunt op dit moment zijn de parkeersensoren. Rechtsvoor geeft regelmatig meldingen, terwijl er niets in de buurt is en soms komt er een storingsmelding in de display. Dat mogen ze bij de garage een keer nakijken.
Nog zo'n 9.000 km te gaan tot de eerste onderhoudsbeurt.
Tussentijds garagebezoek
- 24.050 km
Kort geleden kreeg ik een brief voor een terugroepactie van Peugeot vanwege een update van de hybride aandrijflijn. Wat er "mis" was heb ik niet kunnen achterhalen en wilde men mij niet vertellen.
Na vandaag is alles in ieder geval weer op orde.
Gelijktijdig de dealer even laten kijken naar de regelmatige foutmeldingen van de parkeersensor rechtsvoor en de soms haperende keyless-entry.
Voor de parkeersensoren hebben ze geen foutmeldingen kunnen ontdekken. Blijft dus afwachten of het opnieuw optreedt.
Voor de keyless-entry hebben ze een software update uitgevoerd, dus dat zou nu beter moeten werken.
30.000 km beurt
- 30.655 km
Volgens het onderhoudsschema de 30.000 km beurt laten uitvoeren. Ik had zelf al geen bijzonderheden aan de auto gemerkt en dat werd vandaag bevestigd.
Alleen regulier onderhoud en alles prima in orde.
Klaar dus voor weer een genoegelijke tijd autorijden.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.