Peugeot 508 Active 1.6 THP (2012)

autoreview

Peugeot 508
Peugeot 508Peugeot 508Peugeot 508Peugeot 508Peugeot 508Peugeot 508Peugeot 508Peugeot 508Peugeot 508Peugeot 508Peugeot 508Peugeot 508Peugeot 508Peugeot 508Peugeot 508Peugeot 508Peugeot 508Peugeot 508Peugeot 508Peugeot 508Peugeot 508Peugeot 508Peugeot 508Peugeot 508

Signalement

Uitvoering508 Active 1.6 THP
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2012
Jaar van aanschaf2012
KM-stand laatst10.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Bezig met inrijden...

  • 2.250 km

Of er een echte aanleiding was om de 325i (2005) in te ruilen voor iets anders weet ik niet. We hebben in elk geval gemeend dat de km-stand van 125.000, de leeftijd en het brandstof verbruik reden waren om weer eens rond te kijken.
In de categorie rond 30k euro, op benzine of interessante hybrid, waren er voor ons een aantal opties en een aantal juist niet.

De overwegingen:

BMW 316/318/320i
Nieuw viel niet binnen het budget, dus dan kom je op gebruikt. Zoveel geld uitgeven voor hetzelfde model als we al hadden(weliswaar met facelift) lokte niet echt. Al blijft het de ultieme rijders auto. Onbetwist wat mij betreft. Ja, ze zijn vrij prijzig. Inderdaad, je hebt wat te weinig ruimte voor je geld. Maar Das freude am Fahren heeft mij iedere rit overtuigd. Dus onze blik verbreed.


Kia Sportage
Oogt toch wat lomp als je er beter naar kijkt. Daarbij afwerking niet echt speciaal. AL blijft het een goede verschijning, niet in gereden. Het gevoel miste.


Toyota Auris Full Hybrid
Verreweg de goedkoopste optie in termen van het totaalplaatje. Echter vonden we het model niet geweldig, maar goed, als het teveel oplevert kun je overstag gaan. Maar ook de stoelen zaten niet goed. De zit in de auto was voor mij niet prettig en de ruimte erg beperkt.


VW Golf zoveel
Prima zit, alleen wat te weinig ruimte. Daarbij tot twee keer toe niet geholpen bij VW Van den Brug in Heerenveen. Dus dan maar geen ritje.


Citroen DS4
Te klein ook. Geen ruimte achterin. Niet in gereden ook om die reden. De C4 Aircross nog even aan gedacht, maar niet meer in gereden.


Citroen DS5
Toch boven budget en voor die prijs niet bijzonder qua afwerking. Hij won het wat mij betreft niet van de Mazda bijvoorbeeld.


Ford Focus Hatchback
Te klein. Geen been en hoofdruimte achterin.


Ford C-Max
Qua ruimte nog niet echt super veel winst achterin, maar allicht meer. Echter rijdt beduidend minder prettig dan de volgende, de Mazda CX5


Mazda CX5
Eigenlijk een heerlijke auto, al brengt het hoge karakter ook wat comfort "probleempjes" met zich mee t.o.v. een wat lagere sedan.

Verder een geweldige auto. Veel ruimte, stuurt lekker(lees: acceptabel na een BMW), gunstig verbruik en erg compleet voor 31k. Alleen de levertijd bedroeg ongeveer zeven maanden. Op een dealer in Hoorn na: die deed er 2 a 3 maanden over i.v.m. openstaande blanco orders. We besloten hier op een goede zaterdagmiddag even naartoe te rijden.


De vrijdagavond ervoor ben ik toch nog even gaan zoeken wat voor opties er nog over het hoofd gezien waren. Dit waren er eigenlijk drie: VW Passat, Opel Insignia, Peugeot 508.


VW Passat
Viel ook meteen weer af voor ons. Het model voor het huidige vond ik al ronduit twijfelachtig met het "stuk blik" in de grille. De "nieuwe" kon ons echter helemaal niet bekoren. Het lijkst als of er een nieuwe lak en wat chrome is bedacht op 5 modellen terug. Erg zonde want ik heb gevoelsmatig altijd nog een overwegend positief gevoel bij VW. Maar in zoiets wil ik niet rondrijden... En we hebben notabene een Auris overwogen.


Opel Insignia
Ik vind dit persoonlijk een mooie auto. En ook toen ik er in ging zitten in de showroom, werd ik er wel blij van. Prima zit. Nette afwerking. Maar dan de proefrit. Een lawaaige motor, vervelende versnellingsbak, geen bijzondere wegligging... Een enorme teleurstelling. Ik had hem namelijk wel zien zitten. Ook door zijn relatief lage prijs t.o.v. de Mazda CX5, de Passat en 508.


Peugeot 508
Inmiddels met enig lood in de schoenen die ochtend nog naar Peugeot gegaan. De verkoper wist van doorpakken. Na het lijstje gehoord te hebben beloofde hij ons dat deze auto de eerste plaats zou overnemen. Eerst maar eens zelf ervaren!


Het bestaan van deze review verraadt het gevolg van de proefrit al. De auto heeft ons op veel vlakken positief verrast. Hij is stil, comfortabel. Daarbij heel veel ruimte. Zowel bagage als been en hoofdruimte. Zowel voor als achterin. Daarbij was het gedrag op drempels en slechte wegen voor ons ook nog wel een positieve bijkomstigheid. Hoewel BMW erg comfortabel is en het goede weggedrag niet perse ten koste gaat van het comfort, is er toch wel zeker een verschil. Keerzijde is dat ik de Peugeot echt niet zo snel een bocht in wil gooien als een BMW en het rijden minder een belevenis is dan bij een BMW.


En daarmee noem ik ook meteen het enige nadeel.


De 508 is weer een Peugeot als vanouds vind ik. De afwerking is echt in orde. De wegligging is op niveau. De prestatie van de 1.6 THP is uiteraard minder dan de zes pitter uit de BMW, maar echt sterk beter dan wat de andere merken doen voor dat geld. Alles bij elkaar is het een heerlijke wagen om, eventueel redelijk vlot, in te rijden. Daarbij konden wij aangezien het een voorraad model betrof profiteren van diverse kortingen en ontliepen we precies de aanstaande BPM verhoging. Tevens inclusief 4 jaar garantie, wat ons ook direct aanspraak aangezien Peugeot nog wel eens de schijn tegen heeft als het gaat om betrouwbaarheid.


Om kort te gaan: hij had de strijd gewonnen van de CX5. We zijn niet meer naar Hoorn geweest.



Wat is het geworden:
Peugeot 508 Active 1.6 THP Berline
Kleur: Blanc Nacre
Opties: Navi, extra getint glas, PDC voor en achter, 17 inch velgen.



0-2250km

De aflevering:
Uitstekend, Hylkema Heerenveen. Uitgebreide uitleg en dito gesprek onder het genot van een bakje koffie. Uiteraard bewijst de dealer zich pas bij het eerste garantie gevalletje. Tot nu toe prima in orde in elk geval. Voor ons overigens ook nog een nieuwe ervaring: 7km op de teller. Dit is onze eerste echte nieuwe auto.

Verbruik:
We rijden af en toe snelweg en binnenwegen, maar ook vaak wel korte stukjes. Niet ideaal als je zuinig wilt rijden. Toch klimmen we langzaam over de 1 op 13 heen. Hij lijkt gaandeweg wat zuiniger te worden. Nog even weer terug: de CX5 wint hier van Peugeot. Ongelovelijk sterk van Mazda om zo'n auto zo zuinig te laten rijden(rond 1 op 15 gemiddeld). Maar de Mazda is de Mazda, wij hebben de Peugeot gekocht.

Onderhoud:
We gaan binnenkort even langs voor de gratis snelle checkup. Even de vloeitstoffen bij langs. Maar tot nu toe geen issues. Wat ook niet mag na 2250km natuurlijk.

Opmerkingen:
Zijn er ook. Banden die er standaard onder zitten vind ik luidruchtig. Daarbij kwam ik er achter de banden door de dealer veel te hard waren opgepompt. 2.8 bar is echt te veel en bij dwarsrichels/hobbels in een bocht wilde de achterkant nog wel eens het pad kwijt raken. Nu ben je als BMW rijder daar ervaren in geworden, maar de verbazing was groot dat dit bij een voorwiel aangedreven auto gebeurde. Spanning aangepast naar ongeveer 2.3 wat echt een stuk beter rijdt.
Ander klein puntje is dat er nog wel eens water de auto in wil. De klep openen na een regenbui is niet altijd even slim. Een aantal keer toch een flinke plens water naar binnen gehad. Nog nooit meegemaakt. Ook het raam openen is niet handig. Het water van het dak loopt zo de auto binnen. Allemaal details, maar BMW regelde het zo dat het water keurig weg liep op een plek waar je er geen last van had.

Tevredenheid:
Nog steeds prima. Heerlijk hoe comfortabel je er mee cruised maar ook door de stad rijdt. En dat allemaal tegen een lagere rekening dan we gewend waren(Wegenbelasting, verzekering, verbruik). Verder rijdt de auto naarmate het aantal kilometers toeneemt soepeler gaat rijden. Voor een ervaren "nieuw-rijder" wellicht een open deur, maar voor mij dus een nieuw doch verklaarbare ervaring.

Kort: Erg tevreden nog steeds!

Het gaat nog steeds prima!

  • 7.000 km

Nog steeds erg tevreden. Het comfort bevalt met name, ook is de auto redelijk stil(behalve als je het gas wat dieper in trapt).

Ik vind de kofferbak niet helemaal lekker dichtvallen. Bij de dealer eenzelfde auto getest en die valt wel mooi. Wellicht nog eens mee terug.

Ook nog geen last van rammeltjes tijdens het rijden. De veer van de kofferbak piept wel wat bij het open/dicht doen.

Verbruik: 1 op 13.1 nu.

Toch nog even dit...

  • 10.000 km

Na zo veel lovende woorden verwacht je het aankomende afsluitende deel van deze review wellicht niet. Na zes maanden, waarvan 4 vol irritatie, hebben we besloten de 508 in te ruilen.

- Kofferbak sluit niet goed en dealer weigert er serieus naar te kijken.
- Na 2 maanden kan de auto op de sleep terug naar de dealer. Hij doet helemaal niets meer(was "iets" kapot)
- Bekleding is zichtbaar kwetsbaar. Geen groot issue, maar uiteindelijk draagt ook zoiets bij aan het gevoel.
- Hij klinkt bij "koude" start als een hele oude diesel.

Alles bij elkaar, mist de auto een beetje premium en hebben wij besloten ons niet langer te ergeren aan zowel dealer als auto.

7,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee

PRIVATE LEASE Peugeot 508

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (11)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.