Peugeot 407 XS Pack 2.0 HDiF 16V (2004)

autoreview

Peugeot 407
Peugeot 407Peugeot 407Peugeot 407Peugeot 407Peugeot 407Peugeot 407Peugeot 407 - interieurPeugeot 407 - interieurPeugeot 407 - interieur

Signalement

Uitvoering407 XS Pack 2.0 HDiF 16V
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2004
Jaar van aanschaf2008
KM-stand bij aanschaf130.100 km
KM-stand laatst130.100 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Frans comfort

  • 130.100 km

Een andere baan, een baan waar ik veel meer kilometers moest gaan rijden. En dat met een zuipschuit die er 1 op 10 doorjoeg bij normaal gebruik. Dat was financieel niet meer houdbaar. Om de 2 dagen circa 130 euro weg tanken doet pijn.

De BMW 528i moest bijgevolg ingeruild worden op een zuinige comfortabele wagen, een kilometervreter die me uitgerust naar de plek van bestemming brengt. En dan, beste lezers, denk ik aan Franse wagens.

En zo belandde ik op mijn zoektocht bij de Peugeot dealer bij mij in de buurt, een dealer die bekend staat als uitstekend, zowel tijdens de verkoop als de aftersales. En ik ben van mening dat een goede dealer nog veel belangrijker is dan het model wagen.

In eerste instantie wilde ik een kleine auto, een Peugeot 207 HDI met 90 of 110 pk. Een uitgebreide proefrit overtuigde me echter niet. Ik vond het vermogen simpelweg niet voldoende. Ik kwam dan ook uit een dik 200 pk sterke 6 cilinder en het leek haast of die 207 was niet vooruit te branden. Enigszins teleurgesteld leverde ik de sleutels terug in bij de verkoper en legde hem uit dat ik de auto te sloom vond. Toen wees de verkoper (daar zijn het verkopers voor) me op een zilvergrijze 407 met de bekende sterke 2.0 liter HDIF motor met 136 pk - 320 Nm erin. Ga maar proefrijden. En kijk, dat was nog eens andere koek. Die duw in je rug als je het gaspedaal intrapte was bij deze bolide wel aanwezig.
Ik was gewend aan enorm veel luxe in de BMW maar de 407 kan er ook wat van. Ik vond gescheiden klimaatcontrole terug, automatische wissers en dito koplampen, electrische ramen rondom, cruise control, een prima standaard audio systeem (in elk geval tig keer beter dan het beroerde geluid in de BMW), een zesversnellingsbak en een bluetooth verbinding voor mijn telefoon. En ik genoot van het hemelse comfort, als je in zo een Fransman rijdt dan zijn die Duitse BMW's hard afgeveerd.

Na de proefrit was ik verkocht en het koopcontract werd getekend. Een paar dagen later met een kilometerstand van 130.100 km op de teller kon ik mijn nieuwe aanwinst gaan ophalen. Het rijden kon beginnen.

En rijden doet hij prima, de motor is geweldig, de rust en het comfort op hoog niveau en de wegligging is zelfs nog redelijk sportief alhoewel absoluut niet te vergelijken met de BMW.

En toen...begonnen de problemen. De auto begon te stotteren en in te houden dat het een lieve lust was. Vele, zeer vele garage bezoeken volgden. Chapeau voor de uitstekende dealer die altijd zonder morren weer verder naar het probleem ging zoeken. Ik kan beter opnoemen wat er uiteindelijk niet vervangen is aan de motor. Letterlijk het motorblok en de turbo, voor de rest is alles vervangen (onder garantie gelukkig).
Uiteindelijk is gebleken dat de sensor van het vliegwiel niet het juiste signaal naar de computer doorgaf. Het signaal was wel binnen de marges van Peugeot waardoor hij geen foutmelding genereerde in de computer. Een nieuwe koppeling, drukgroep en vliegwiel (nog steeds garantie) resulteerde in het oplossen van het probleem.

En sindsdien rijdt hij geweldig. Kilometers na kilometers glijden probleemloos onder zijn wielen door. Die motor is echt een juweeltje, van pak hem beet 1600 toeren begint hij er in elke versnelling aan te sleuren. En hij stopt niet meer met sleuren. En dat doet hij allemaal met een heel aangenaam verbruik van 1 op 18,3 gemiddeld. Zomaar meer dan 1000 kilometer rijden met een tank van 63 liter. Pfieuw dat was bij de BMW zeker anders :-).

En inmiddels staat de teller al op meer dan 260.000 kilometer en de 407 houdt zich probleemloos. Aan het tempo dat ik rij zal op het einde van dit jaar de 300.000 kilometer in zicht komen. Ik ben benieuwd of hij het red. Ik heb er alle vertrouwen in.

De kwaliteit van de auto is echt goed te noemen. De bekende kraakjes die Franse auto's zouden produceren, daar merk ik niets van. Het dashboard is bedekt met mooie materialen, de stoelen zitten heerlijk en zijn nog niet aan slijtage onderhevig. De tellers geven een mooie rode gloed als de nacht zijn intrede heeft gedaan en het geheel ziet er gewoon aantrekkelijk uit.

Jammer van de vele opstartproblemen die ik gekend heb. Ik mag echt van geluk spreken dat ik een heel goede dealer heb die alles op alles heeft gezet om de oorzaak te vinden. Door die opstartproblemen geef ik de betrouwbaarheid 3 sterren. Ik moet daar eerlijkheidshalve wel bijzeggen dat de betrouwbaarheid na de opstartproblemen goed is. Ik heb niet noemenswaardig veel moeten laten vervangen, eens een stabilisatorstang links en voor de rest vrij standaard onderhoud. Wel merk ik dat hij remblokken en schijven vreet, de BMW met automaat deed stukken langer met remschijven dan de Peugeot.

De Peugeot 407 heeft geen goede naam wat betrouwbaarheid betreft. Vooral electronische storingen zijn hier debet aan, lees ik in andere reviews over de 407. Ik heb niet veel electronische storingen gehad, het enige dat af en toe eens van zich laat horen zijn signalen dat een of ander lampje het niet goed doet terwijl er met dat betreffende lampje niets aan de hand is. Meestal kwestie van eens aan het stekkertje morrelen en de piepmeldinkjes zijn verleden tijd. Verder heb ik nooit enig elektronisch mankement gehad.

Ik ben heel tevreden over mijn 407 en ik hoop dat ik hem nog een tijdje kan rijden zonder al te veel kosten. De distributie en bij behorende spanrol en waterpomp moeten maar om de 160.000 kilometer vervangen worden dus dat moet maar pas op 320.000 kilometers. Ik heb dus nog even voor de grote kosten eraan komen.

Tot zover mijn review.

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (2)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.