Peugeot 407 XR Pack 1.6 HDiF 16V (2006)

autoreview

Peugeot 407
Peugeot 407Peugeot 407Peugeot 407Peugeot 407Peugeot 407Peugeot 407Peugeot 407 - interieurPeugeot 407 - interieurPeugeot 407 - interieur

Signalement

Uitvoering407 XR Pack 1.6 HDiF 16V
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2006
Jaar van aanschaf2006
KM-stand laatst0 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

Januari 2006 moest er een nieuwe lease-auto komen; het leasecontract van de BMW liep ten einde. Inmiddels waren ook de privé-omstandigheden wat veranderd... een vriendin die paardrijdt, voortaan vakanties per sleurhut en een zodanig kilometrage dat diesel voorgeschreven werd. Een trekauto dus voor de trailer en caravan, met zelfontbrander. Met het oog op mogelijke gezinsuitbreiding in de komende vier jaar moest het tenminste een vierdeurs worden.

Verschillende kandidaten passeerden de revue: BMW 118d (stuurt en rijdt prima, maar te klein en te prijzig), Volvo V50 1.6d (leuk model, alleen de sfeer in de auto vond ik meer high-tech dan gezellig) en de Peugeot 407 1.6HDI. De laatste auto verraste mij in positieve zin. Value for money, fijne soepele motor, redelijk ruim (althans voorin), comfortabel, en toch sportief te rijden. Het is geen strepentrekker, maar hij kan hard de bocht om als het moet.

Nu na 50.000 km kan ik alleen maar zeggen dat ik een destijds een voor mij goede keuze heb gemaakt. De auto voldoet nog steeds aan de verwachtingen die ik er van had. Met de trailer (plm. 1.200 kg) of caravan (plm. 1.000 kg) erachter geeft hij geen krimp. Je moet wel de naald van toerenteller boven de 1.800 houden (ik geloof dat vanaf 1.750 toeren het maximum koppel al wordt bereikt). Oké, in de Ardennen of bij de Pont de Normandie moet je terug van vijf naar vier om de snelheid erin te houden. Het verbruik zonder aanhanger vind ik prima; gemiddeld 1:18 is best haalbaar.

Verder heerst er vooral rust in de auto. Ondanks dat de motor bij 120 km/u bijna 3.000 toeren draait, blijft het aangenaam stil. Daardoor heb ik niet echt de behoefte aan een zesde versnelling. Ook bij een koude start en stationairloop is de HDI beschaafd. Hij kan redelijk schakellui worden gereden, in z’n vier in de bebouwde kom en in z’n drie de bocht om is geen probleem.

Het knoppenpaneel is even wennen. Met name de bedeniening van de computer voor de instellingen is redelijk omslachtig. Ook jammer is dat de boordcomputer (gemiddeld verbruik, actueel verbruik, etc.) slechts enkele seconden tussen de snelheidsmeter en de toerenteller af te lezen is. Hij kan wel permanent in het schermpje in de middenconsole tevoorschijn worden getoverd, maar daar wil je vaak andere info wat uitgebreider kunnen aflezen (radio, climate control).

De cruisecontrol is er een van het fijne soort. Per kilometer in te stellen en te veranderen, waarbij de vastgezette snelheid continue wordt weergegeven in het dashboard. De regensensor vind ik wat minder punktueel. De ruitenwissers gaan vaak harder en ook langer door dan wanneer ik de handmatige stand zou gebruiken. Maar goed, die sensor kan ook uit, alleen mis je dan de intervalstand.

Gelukkig is de Peus wel voorzien van parkeersensoren. Je hebt geen idee waar de voor- en achterkant ophouden. Ik dacht altijd dat die dingen voor mensen waren die niet konden inparkeren. Ik heb mijn mening bijgesteld (of ik moet ook tot die categorie behoren). Echt een aanrader voor deze auto!!!

Binnenkort gaat ’ie eruit. Ik ga ander werk doen, waardoor ik afscheid moet nemen van de zwarte 407. Ik heb er altijd met plezier in gereden.

PROBLEMEN

Betrekkelijk weinig in vergelijking tot wat ik elders lees. De 407 heeft mij nog niet laten staan (afkloppen...) en tussentijdse dealerbezoeken zijn mij gelukkig bespaard gebleven.

Het kapje van het derde remlicht rammelde in het begin en het dopje met schakelpatroon had ik ineens in mijn handpalm na het bedienen van de pook. Allemaal netjes opgelost.

Wel kraken de portieren af te toe (lijkt en beetje weersafhankelijk). Bij de dealer zijn de rubbers al een paar keer opnieuw ingevet. Het probleem is dan een tijdje weg, maar steekt toch steeds weer de kop op. Jammer...

7,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

Lezersreacties (2)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.