Peugeot 406 ST 2.2 HDI (2002)

autoreview

Peugeot 406 ST 2.2 HDI (2002)

Signalement

Uitvoering406 ST 2.2 HDI
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2002
Jaar van aanschaf2005
KM-stand bij aanschaf62.000 km
KM-stand laatst0 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

Na 3,5 jaar een auto van de zaak te hebben gehad, brak bij mijn nieuwe baan het moment aan waarop ik zelf een auto moest kopen. En dat is niet zo makkelijk. Voor mij stond vast dat het een Peugeot moest worden, want ik heb ’iets’ met het leeuwenmerk. Uiteindelijk is het dus een 406 2.2 HDi geworden, voorzien van roetfilter.
Elke dag rijd ik met veel plezier de nodige kilometers, en heb nog geen moment spijt van mijn keuze gehad.

EXTERIEUR
Tijdloze sedan, die nog steeds een chique indruk maakt. Zeker in zwart metallic, al is het wel een ’poetskleur’.

INTERIEUR
Volgens velen saai en verouderd, het dashboard van de 406. Ik ben er erg tevreden over, zowel over de gebruikte materialen als over de afleesbaarheid en de bediening.
Verder zijn de stoelen en portieren voorzien van zwart leer, wat in combinatie met de smalle houtstrips in dashboard en portieren een luxe sfeer geeft.

MOTOR & BAK
Wát een geweldige motor! Stil, krachtig en enorm soepel. Het schakelen gaat met voldoende gevoel en totaal niet hakerig. Vanaf ca. 1000 (!) tpm pakt de motor relaxed op. Dan merk je echt dat je overgemotoriseerd onderweg bent. Wel oppassen geblazen, want je zit razendsnel en in alle stilte op illegale snelheden.

ONDERSTEL
Topklasse! Snelweg, bergweg, klinkerweg: het maakt niet uit. Altijd comfortabel. En zeker niet vies van een snel genomen bocht. Uitstekende rechtuitstabiliteit en totaal niet nerveus (wat de Focus wel was).

STOELEN & RUIMTE
Heerlijke stoelen, waar je ook na een lange rit fris uitstapt. De zittingen hadden iets langer mogen zijn, maar het is niet storend.
Lekker veel zijdelingse steun en gelukkig niet zo vlak en hard als een Duitse auto. En je raakt verslaafd aan stoel-verwarming, ook al klinkt dit misschien erg verwend.
De ruimte is prima. Goede instap, ruime bagageruimte, in ongelijke delen neerklapbare achterbank en een skiluik maken het verhaal kompleet. Ruim voldoende voor 1 persoon.
Wat ook met ruimte te maken heeft: de brandstoftank van 70 liter. Ideaal, 1 keer per week tanken. 1200 km op een tank is geen probleem.

Concluderend: een geweldige auto, de 406. Dan volgens velen maar verouderd of wat dan ook, maar ik geniet elke dag van alles wat deze auto extra heeft t.o.v. een ’standaard’ auto. Je betaald iets mee maar je krijgt er bakken rijplezier en comfort voor terug.
Ik hoop hier nog lang van te kunnen genieten.


UPDATE 01-12-2005

Inmiddels staat de teller op 82.000 km. Vorige week een beurtje gehad, maar er mankeerde niets aan de auto.


UPDATE 04-11-2006

De teller staat nu op 119.500. Binnenkort een grote beurt waarbij tevens het roetfilter vervangen moet worden. In de achterliggende tijd geen enkel probleem meegemaakt. De auto heeft bij 100.000 km een A-beurt gehad, waarbij de remblokken achter en de stabilisatorstangetjes vóór zijn vervangen.

Sinds half april is de auto niet meer in mijn bezit. Ik ben een auto van de zaak gaan rijden, en wel een 307 1.6-16V Griffe. Fijne auto, maar niet vergelijkbaar met de 406.

Bij verkoop stond er 139.000 km op de teller. Het is een erg fijne auto geweest. Comfortabel, snel, stil, luxe en op het bedieningspookje van de richtingaanwijzers en de krukaspoelie na ook probleemloos.

PROBLEMEN

Bedieninghandle richtingaanwijzers defect (inwendige contactstoring). Viel onder Bovag-garantie.

Krukaspoelie vervangen bij ca. 125.000 km.

9,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (24)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.