Peugeot 308 Active 1.2 PureTech 110 (2017) #2
autoreview

Signalement
| Uitvoering | 308 Active 1.2 PureTech 110 |
|---|---|
| Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
| Bouwjaar | 2017 |
| Jaar van aanschaf | 2018 |
| KM-stand bij aanschaf | 40.000 km |
| KM-stand laatst | 168.000 km |
Eerste indrukken
- 42.000 km
Ik heb deze auto als occasion gekocht, hiervoor was het een leaseauto. Eigenlijk was ik op zoek naar een auto die mij weer dat Mini gevoel zou geven maar dan met iets meer beenruimte. Bij een Peugeot dealer in eerste instantie proefgereden in een Mini en teruggekeerd zag ik een 308 in de showroom staan. Toch even zitten. Ik werd al gelijk aangetrokken door dat kleine stuur en de i-cockpit, waarbij je over het stuur heen kijkt naar de instrumenten. De stoelen zaten ook te gek en in combinatie met de strakke vormgeving van het interieur was ik al snel overstag. Ook kreeg ik 2 jaar extra garantie mee en dat vind ik altijd wel een goed teken.
De auto is heerlijk rustig in het interieur en dat met een geblazen 1.2.. is zeker niet verkeerd hoor. Met lange ritten is het in die stoelen geen probleem, de bediening is eenvoudig, en bedien de touchscreen minimaal. Omdat die navigatie steeds moet worden bijgewerkt en het geld kost, heb ik maar een minimalistische smartphone magneet bevestigd en gewoon op GoogleMaps op mijn telefoon gebruikt.
Op naar de laatste review, we maken een sprong in de tijd en zijn dan plots 7 jaar verder :)
De 308 na zeven jaren plezier
- 168.000 km
Ik kan niet anders zeggen dat we tot nog toe enorm veel en fijn hebben gereden met deze 308. We hebben ieder jaar flinke vakantie ritten naar Zuid-Frankrijk gemaakt, probleemloos.
Op deze auto is in de tussentijd correctief onderhoud geweest wat van Stellantis zelf geïnitieerd was en mij dus niets heeft gekost. De distributieriem is preventief vervangen zodat de 'natte' riem dienst blijft doen. Dat is een van de vreemde ontwerpbeslissingen geweest met deze PureTech motoren. Dus regelmatig door Peugeot laten onderhouden. Dat is sowieso handig zodat je garantie op reparaties houdt.
Qua verbruik is deze 308 nog steeds 'up to par' en hij rijdt nog steeds als een zonnetje. Hier en daar een geluidje maar dat is ook alleen maar in een dempelrijk gebied. Op de snelwegen is het gewoon fijn, de turbo gaat alleen aan als ik het echt nodig heb en dan gaat ie ook gewoon los.
Qua looks is deze auto nog steeds courant, maar dat is smaak uiteraard. Ik vind het een geslaagd ontwerp, het is een mooie hatchback.
Praktisch gezien heb ik er van alles in kunnen proppen. Een van mijn vorige autos was een V50, dat was alleen maar handig tijdens het verhuizen maar voor de rest had ik niet zoveel aan die extra lengte. Het is ook maar wat je nodig hebt uiteraard :)
Ik heb eigenlijk alleen maar zelf de lampen, ruitewissers hoeven te vervangen. Voor de rest houdt de hardware het goed uit. Drie maanden geleden heb ik de 308 voor de gein eens op de brug gezet. Alles gewoon nog in mooie staat, behoudens de 'normale' roestvorming.
Ik ga al wel weer eens rondneuzen, na 7 jaar doorsparen. Ik denk elektrisch, want comfortabel en dan ga ik weer voor de beste garantievoorwaarden en voor een model waarvan kinderziektes zijn verholpen. De looks zijn voor mij wel belangrijk. Het mag best weer wat hoekig worden. Afijn ik zie wel. Tot die tijd genieten we nog even van deze 308 !
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.







Lezersreacties (0)
Reageren