Peugeot 307 XSi 2.0 HDiF 16V 136pk (2007)
autoreview
Signalement
Uitvoering | 307 XSi 2.0 HDiF 16V 136pk |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2007 |
Jaar van aanschaf | 2015 |
KM-stand bij aanschaf | 68.000 km |
KM-stand laatst | 85.000 km |
Aankoop en eerste indruk
- 68.000 km
Afgelopen zaterdag heb ik samen met mijn vriendin onze eerste auto gekocht: Een Bordeauxrode vierdeurs 307 XSI met een 2.0 HDiF motor (136 pk). Het was een nogal lange zoektocht, omdat ik als autofanaat (mijn opa had een Renaultgarage) natuurlijk een mooie eerste wagen wilde. Vanwege de kilometrage van mijn vriendin (> 25000 km per jaar) moest het een diesel worden. Mijn familie woont in Tsjechië, dus het moest een Autobahn fähige wagen worden voor maximaal 10.000 euri. En het liefst met wat trekkracht! Via een Volvo C30 (met zelfde motor), DS3 en een Golf 6 (sommigen wat boven budget) zijn we uiteindelijk bij deze rode Fransoos uitgekomen. Een auto met een bijzonder verhaal, daarom werd hij ook iets goedkoper aangeboden. De auto heeft slechts 68.000 km gelopen en komt uit 2007. Hij is van een Spaanse hoogleraar geweest (eerste eigenaar) die de auto tijdens zijn hoogleraarschap in Wageningen op Spaans kenteken heeft laten staan. Hij is hier op de een of andere manier mee weggekomen bij de blauwe brigade! De kilometerstand werd door de Peugeotdealer gegarandeerd, omdat zij de auto sinds januari 2008 in onderhoud hebben gehad. We hebben half jaar Peugeotgarantie en een jaar mobiliteitsgarantie gekregen.
De eerste indruk van de auto is goed. Redelijk stil en comfortabel. De degelijkheid lijkt in orde, maar toch komt de bouwkwaliteit hier en daar iel over. De kilometers zullen uitwijzen hoe de Fransoos zich houdt!
Tussenstand bij 85.000 km
- 85.000 km
Even een tussenstand over onze ervaringen met de Peugeot sinds de aanschaf van de auto in mei van dit jaar! We hebben inmiddels zo'n 16.000 km geklokt en hebben een aardig beeld van de auto. Zojuist hebben we een roadtrip van 14 dagen achter de kiezen waarin we van Groningen naar Kiev en via Praag terug zijn gereden (circa 4600 km afgelegd). Deze roadtrip heeft ons mooi de kans gegeven om de auto in verschillende omstandigheden (210 km/u op Autobahn, hitte tot 38 graden, brakke Oekrainse wegen) tot de max te testen.
Sinds de aanschaf zijn we tweemaal terug gegaan naar de dealer. De eerste keer was dit in verband met trillen van de gehele auto vanaf een snelheid van 120 km/u. Dit is opgelost door de wielen opnieuw uit te lijnen en de spatborden te fixeren met plastic pluggen. Het tweede bezoek was de danken aan een tussentijdse check ivm een laag oliepijl. Ik pijl de auto regelmatig en het pijl was binnen 12.000 km tot het minimun gezakt, zonder dat de boordcomputer fouten aangaf. De Peugeotdealer heeft ons gerustgesteld en er een half litertje 10W40 bijgegooid met de boodschap dat dit een normaal olieverbruik is. Ook heeft hij gelijk de accu vervangen. Ik ben nog niet helemaal gerust op het olieverbruik, maar affijn. Hierbij een overzicht van onze ervaringen en problemen (ook buiten dealerbezoek om):
Positieve punten:
- Comfort: Relatief stil voor deze klasse. Erg goede stoelen. Je stapt uitgerust uit na zeer lange (> 800 km) afstanden.
- Trekkracht motor goed om snelle tussensprintjes te doen. Komt redelijk mee op Duitse snelweg.
- Veel (opberg)ruimte.
- Goed zicht rondom.
Minder positieve punten:
- Stabiliteit op snelheid > 180 km/uur wat minder dan bijvoorbeeld Megane van gelijk productiejaar.
- Verbruik (ook afhankelijk van rijstijl natuurlijk) blijft toch relatief hoog met 1:15 gemiddeld op 10.000 km.
- Olieverbruik (halve liter in 15.000 km). Toch wat hoog voor een relatief nieuwe auto.
- Algehele bouwkwaliteit is medium (gevoel van materialen en degelijkheid).
Problemen (na 16.000 km):
- Voorlicht eenmaal vervangen: Lamp geknapt. (opgelost)
- Wielen opnieuw uitgelijnd in verband met trillingen. (opgelost)
- Uitgevallen plastic pluggen in voorste wielkasten opnieuw ingebracht. (opgelost)
- Plastic afdekplaat ruitenwisservloeistof losgeraakt en in multiriem terecht gekomen. Gelukkig behalve verbrijzelde afdekplaat verder geen schade. Nieuwe afdekplaat viel onder garantie. (opgelost)
- Accu defect, nieuwe accu onder garantie. (opgelost)
- Knipperlicht rechts knippert bij aanzetten zeer snel, lijkt een massadefect van lampje. (niet opgelost)
- Automatische airco slaat niet aan bij temperatuur rond de 30 graden. Bij handmatig bedienen koelt de airco slecht. Grote plas water onder auto als je hem stilzet. Toch een lek? (niet opgelost)
- Wielkast rechts opnieuw helemaal losgeschoten, ondanks dat nieuwe pluggen zijn ingezet. (niet opgelost)
- Stengel om hoogte bestuurdersstoel te verstellen afgebroken. (niet opgelost)
Al met al is het een redelijk comfortabele auto waarbij toch regelmatig wat kleine mankementen optreden.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.