Peugeot 307 XS 1.6-16V (2007)
autoreview
Signalement
Uitvoering | 307 XS 1.6-16V |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2007 |
Jaar van aanschaf | 2010 |
KM-stand bij aanschaf | 44.100 km |
KM-stand laatst | 61.800 km |
De eerste kilometers
- 45.300 km
Dit wordt het eerste verslag van onze "nieuwe" auto.
Na slechte ervaringen met onze vorige auto zijn we weer terug naar onze oude liefde de 307.
na goede ervaring met een 307 uit 2003 (zie andere review) en de slechte met de Scenic hebben we deze ingeruild voor een 307 1.6 16V in de Oxygo uitvoering. Deze is voorzien van witte wijzerplaten en een navigatie/audio/telefoonsysteem.
De komende tijd zal ik onze bevindingen hier beschrijven.
Dus wordt vervolgd.
De kop is er af.
- 45.800 km
Na een maand en ruim 1500km een eerst klein verslagje van onze Peus.
Omdat we al eerder een 307 hebben gehad went alles snel.
De Scenic had keyless entry en een elektronische (automatische) handrem. Dat zijn dus zaken die we missen. Regelmatig vergeten we op de sleutel te drukken om de deuren te openen en ook de handrem wordt wel eens vergeten. Verder ging bij de Scenic de verlichting automatisch aan en uit en dat was ook erg handig.
Je zou bijna denken dat we dus heimwee hebben, maar het tegendeel is waar! Want wat een heerlijke auto is dit toch rijd stukken strakker en zit veel lekkerder. Het verbruik is mede door de kou van de laatste tijd rond de 8.0L / 100km gekomen. Dat valt een beetje tegen. De vorige 307 zat rond de 7,5L / 100km.
We houden het in de gaten.
Problemen:
- de achteruit verwarming werkt gedeeltelijk niet.
- bij zacht achteruit rijden en gelijkertijd remmen loopt er iets
aan.
- de middenarmsteun bevestiging is verbogen daardoor spoort hij
niet.
Maar leve de leeuwenkeurgarantie! Wordt allemaal opgelost.
De eerste indruk.
- 50.000 km
Na ruim 5000km in 4 maanden een goed beeld van de auto gekregen.
Het is onze tweede 307 dus veel verrassingen zijn er natuurlijk niet. Motorisch lijkt deze 307 toch anders dan de vorige. Hij klink anders en pakt wat makkelijker op bij lage toerentallen. Het verbruik valt nog steeds wat tegen en ik moet flink mijn best doen, dus veel snelwegkilometers om rond de 7,5l / 100km uit te komen.
Het eerste probleempje heeft zich inmiddels ook voorgedaan. De cruise control stopt er regelmatig mee. Na afgeremd te hebben en opnieuw inschakelen krijg ik een fout melding. Dat de cruise control defect is. Opnieuw starten lost het probleem tijdelijk op.
Vandaag naar de garage geweest en er moet een kabeltje en schakelaar worden vervangen.
Omdat ik de auto niet bij deze dealer heb gekocht moet daar dus weer eerst over gebeld en onderhandeld worden!!!!!!!!
Dat zouden ze toch beter moeten afstemmen bij de Leeuwekeur garantie. het zal wel weer goed komen maar.............
Volgende maand op vakantie naar Toscane en daarna meld ik me weer met een update.
Een nieuw probleem
- 53.000 km
Na ruim vijf maanden en bijna 9000km afgelegd heeft er zich toch weer een storing voorgedaan! Net in de week voor we op vakantie gaan dus gelukkig nog wel kunnen laten maken.
De boordcomputer gaf aan dat de airbag(s) of de pyrotechnische gordel spanners defect waren. Je krijgt dan om de haverklap een signaal met bovenstaande melding heel irritant. Boosdoener bleek de gecombineerde richtingaanwijzer/lichtschakelaar te zijn.
Deze is gelukkig onder garantie vervangen (€350,-)
Omdat wij onze vorige auto weggedaan hebben door de vele storingen / reparaties hoop ik niet dat deze auto de vorige gaat immiteren! Na de vakantie hoort u van de avonturen van de 307 in Toscane.
Terug van vakantie
- 57.300 km
Weer volop aan het werk na een vakantie in Oostenrijk en Italië.
We hebben 4000km door Europa gereden. Leve de cruise- en climate control. Gelukkig hebben zich geen storingen voorgedaan. De auto rijd prima en de hele afstand hebben we gemiddeld 7,6 l / 100km benzine verbruikt. Aangezien er ruim 3000km over de snelweg is gereden met een volle auto + dakkoffer met als het kon 130 km/h, valt het verbruik me niet tegen. Het is precies het gemiddelde dat ik over de afgelopen 10000km had.
De 307 rijd prima zit goed en ook na 1600km in één dag zitten de stoelen nog goed. Al met al dus erg tevreden.
Ik hoop op een verder probleemloos autoleven!
Afscheid nemen.
- 61.800 km
Na bijna 18000km hebben we de 307 ingeruild voor een 107!
Wellicht een niet zo'n voor de hand liggende actie. Maar de 107 wordt de auto die mijn vrouw gaat besturen terwijl ik een leaseauto "krijg". Dit wordt een Renault Megane Estate.
De 307 is goed bevallen ondanks de beschreven storingen.
Eigenlijk vind ik dat een auto die al zo lang op de markt was in 2007 vrij moet zijn van elektronische storingen.
Ik heb de afgelopen tijd 1 liter olie moeten bijvullen, omdat de boordcomputer aangaf dat het oliepeil te laag was. Volgens de garage valt één en ander binnen de door de fabriek gehanteerde marge.
Maar bij een drie jaar oude auto met toen 55000km op de teller vind ik dit niet normaal. Omdat we de auto in gingen ruilen heb ik er verder geen werk meer van gemaakt.
Het gevoel over de 307 blijft ondanks de probleempjes goed en we hebben hem met weemoed ingeruild. Hij is te duur als tweede auto dus was dit de verstandigste keuze, maar wel met pijn in het hart.
De 107 is toch duidelijk een paar klassen kleiner en rijd veel minder volwassen. Maar voor waar we hem voor gaan gebruiken prima.
Ik wens de volgende eigenaar nog veel plezier met "onze" 307.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.