Peugeot 307 SW 1.6 HDiF 16V 110pk Pack (2005)
autoreview
Signalement
Uitvoering | 307 SW 1.6 HDiF 16V 110pk Pack |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2005 |
Jaar van aanschaf | 2005 |
KM-stand bij aanschaf | 30 km |
KM-stand laatst | 0 km |
ERVARINGEN
Bij mijn nieuwe baan hoorde ook een leaseauto. Na eerst 2 maanden in een voorloper te hebben gereden, een nieuwe Ford Focus 1.6 wagon, kon ik op 5 september dan eindelijk m’n Peugeot ophalen. Vanwege het nieuwe model moest ik er extra lang op wachten. Ik had in eerste instantie een Premium besteld, maar deze was niet meer leverbaar, waardoor ik uiteindelijk een Pack nam.
Een van de wijzigingen van de nieuwe t.o.v. de oude is dat de parkeerhulp niet meer in het Pack-pakket zit. Aan de andere kant is er nu wel een gescheiden climate control en standaard mistlampen. Mag ook wel voor de EUR 450 die de nieuwe meer kost, samen met de in de prijs weggewerkte roetfilter subsidie is de auto toch zo’n EUR 1.000 duurder geworden.
Moest even wennen aan de nieuwe neus en dat was voor mij reden om voor een zwarte te kiezen. Dan is de neus minder opvallend. Na ruim een week begin ik de wijziging echt mooi te vinden.
De eerst dag dat ik de auto had moest ik gelijk veel op pad. Toen werd ik er aan herinnerd dat het een Franse auto is. Ik heb duidelijk moeite een goede zitpositie te vinden. De rails zijn aan de korte kant en de leuning biedt voor mij te weinig steun in m’n onderrug. Wat zijn die stoelen in de Focus toch fantastisch.Ik heb hierover al even contact gehad met de dealer, die mij vertelde dat de rails van de stoelen aan de voorkant wel iets hoger gezet zouden kunnen worden, waardoor ik meer ondersteuning kan krijgen.
Verder is het echt een heerlijke auto, fantastische, stille motor, heerlijk licht door het dak, goed bedieningsgemak. M’n eerste tank ging leeg met een gemiddeld verbruik van 5,5ltr. per 100km. Niet slecht lijkt me.
Update 16-12-2005.
Ondertussen bijna 12.000 km gereden en de eerste beurt gehad. Na diverse standen te hebben geprobeerd heb ik nu de juiste zitpositie gevonden. Ik ben nog erg tevreden over de rij- en motoreigenschappen. Met een gemiddeld verbruik van 5.4ltr/100km ben ik best tevreden, maar de aangegeven 5.1 ltr. is zo goed als onmogelijk. wat me vooral bevalt is het geluidsniveau van de motor, erg laag. Zeker vergeleken met een Touran TDI waar ik afgelopen week weer even in reed.
Update 3-4-07
Met ondertussen bijna 65.000 op de klok vond ik het wel weer eens tijd voor een update. Zoals hieronder valt te lezen zijn er genoeg punten die me niet bevallen aan deze auto en deze zijn samen te vatten onder de noemer Electronica. Daarnaast heb ik toch weer rugklachten als ik een paar uur in deze auto heb gereden.
Eerder schreef ik dat de aangegeven 5,1 ltr. per 100km niet haalbaar zou zijn. Nou, met een fluwelen voetje haal je zo maar 4,7 ltr. en dat is toch wel echt zuinig en dan kom je heel ver op 1 tank. Nu met winterbanden is dat dan ook niet haalbaar en ik moet toegeven dat ik tegenwoordig iets minder rustig rijd. De daling van het verbruik werd duidelijk bij zo’n 20.000 km. De motor is dus ondertussen echt wel ingereden en bevalt nog steeds erg goed. Vooral het zeer lage geluidsniveau blijft prettig. Wel is me duidelijk geworden dat de motor minder gretig is dan een TDI van VW, maar dat schijnt het verschil tussen Common Rail en Pompverstuivers te zijn. Wat ook een raar fenomeen blijft is als je een stoplicht nadert en net terug moet naar de eerste versnelling en je toch door kunt rijden. De auto houdt dan even in, alsof ie het even niet meer weet. Zal wel Franse electronica zijn......
Wat mij verder helemaal niet bevalt is de service interval van deze auto. Om de 20.000km wordt ik bij de garage verwacht en het advies is eigenlijk om om de 10.000 een snelle check up voor de diverse vloeistoffen te laten doen. Ja ja, een snelle check up betekent wel gewoon een afspraak maken, vervangend vervoer of een lift regelen, wachten bij het brengen en wachten bij het halen. Hier pas ik echt voor...
Tja, halverwege het leasecontract is me 1 ding duidelijk geworden; hoe fijn de auto verder ook rijdt, deze Peugeot krijgt bij mij geen opvolger. Ik ben er van overtuigd dat er auto’s zijn die net zo fijn rijden, maar die de kleine ergenissen missen zoals ik die bij deze Peugeot ervaar. Het zal dus wel weer Duits worden.
PROBLEMEN
Het eerste probleem was na twee dagen dat na inbouw van een Parrot bluetooth carkit en het wegwerken van kabels van de PDA de linker spiegel weigerde in te klappen bij het afsluiten van de auo. Dit was de volgende dag gelukkig weer vanzelf opgelost.
Verder kwam ik er gisteren achter dat de achterklep bij het linker achterlicht netjes aansluit, maar dat er bij het rechter achterlicht duidelijk meer ruimte zit, slordig. Hiermee dus even terug naar de dealer.
Update 16-12-2005
Voor de beurt had ik een lijstje met zaken die nagekeken dienden te worden. Ik had het idee dat er water zat in de balk tussen de voorruit en het glazen dak. Dit laat zich horen bij het nemen van een rotonde, maar uitgerekend niet als er een monteur met je meerijdt. Verder had ik het idee dat de spiegelverwarming niet functioneerde en dit zou verholpen zijn. Voor wat betreft de niet netjes sluitende achterklep en defecte middelste draad van de achterruitverwarming wordt een claim ingediend bij Peugeot Nederland door de dealer. De uitslag laat nog op zich wachten.
Update 3-4-07
Deze uitslag is uiteindelijk gekomen en men heeft de achterruit vervangen onder garantie. Als de spiegelverwarming het al doet vind ik de capaciteit zeer mager. Bij de Passat kwam de damp er vanaf en werd zo de spiegel echt mooi schoon en droog.
Mijn mening over deze Peugeot is ondertussen behoorlijk bijgesteld, helaas voor Peugeot naar het negatieve. Ik had goede hoop dat mijn vooroordelen over Franse auto’s niet meer zouden gelden, met in het bijzonder de electronica. Anno 2006-2007 blijken ze toch nog te gelden.
Het ’ernstigste’ probleem, waar de garage ook moeite mee had om het te vinden was een storing in het roetfilter. Ik mocht niet verder rijden en moest de auto dus achterlaten. Gelukkig kreeg ik als vervangende auto een Volvo V50 mee en dan merk je dat het ook anders kan, wat een degelijke auto, maar erg klein.
De achterlichten zijn van het LED type, zou dus eigenlijk niet meer stuk kunnen. Misschien waren ze dat ook niet, maar dan moet ook de rest van de installatie dezelfde duurzaamheid hebben. Ik reed dus weer met 1 achterlicht. Zelf vervangen is er niet bij, dus maar weer naar de garage. De centrale vergrendeling vertoont ook eigenaardigheden. Bij terugkomst bij de auto gaat achterklep niet open. Bij wegrijden het signaal dat achterklep niet goed gesloten is. Vervolgens gaat bij thuiskomst hele auto niet meer op slot en is de achterklep alleen nog met een schroevendraaier van binnenuit te openen. Het geluid van de radio valt regelmatig gewoon een seconde uit. Eerst dacht ik dat dat aan een bepaald station lag, maar het gebeurt bij meerdere stations. Daarbij blijft de geluidskwaliteit belabberd, maar dat heeft misschien te maken met de grote ruimte.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.