Peugeot 306 XT 1.8i (1996)

autoreview

Peugeot 306

Signalement

Uitvoering306 XT 1.8i
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar1996
Jaar van aanschaf2001
KM-stand bij aanschaf171.000 km
KM-stand laatst0 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

Gekocht als occasion bij HAC-Heemstede. Oplichter waar ik pas te laat achterkwam uit pure onervarenheid. o.a. met 40.000 km teruggedraaide teller (bovenstaande waarden zijn hiervoor gecorrigeerd). Het niet meer als zodanig bestaande bedrijf is nog in 2003 in Andre van der Toorn’s SBS6 (’bestrijd het leed dat autodealer heet’) programma doorgelicht. Kort nadien is het bedrijf gestopt.

LPG-G3 wagen, met inbouw. Was merkwaardig genoeg opgegeven als G1 installatie. Heb ik later om laten zetten.

Wagen liep verder prima. Ondanks dat de dealer sterk aanraadde de accu te vervangen heb ik dat (tot op heden) nog niet hoeven doen. Dat deel werkt uitstekend ! Zijn dealers altijd zo happig ?...

Op dit moment:
. al drie keer de wisselmotor laten vervangen voor de ruitenwissers! Het gat in het chassis onder deze motor loopt gauw dicht door invallende bladeren, waardoor het motortje gauw letterlijk verzuipt. Kost zo’n 250 euri per keer ! Mijn advies: geregeld zelf dat moeilijk bereikbare gat onder dat motortje schoonfroebelen.
. 2 schokbrekers voor laten vervangen. Hehe: loopt weer stukken soepeler !
. doorgeroeste uitlaat laten vervangen.

Voordelen na zo’n 4 jaar rijden:
. beslist comfortabel voor zo’n kleine middenklasser ! (ben niet zo’n grote jongen...). Heerlijk veercomfort. Verkeersdrempels met 50 km/h zelfs licht aanvoelend (geen sport van maken !). Bij grote oneffenheden daarom erg goed. Bij kleinere (kuilen) iets gevoeliger, vooral te horen aan de klappen van de wielen en de schokbrekers... maar blijft soepel voelen !
. Uitstekende cockpit voor de wat kleinere medemens (ik en mijn vrouw). Ontspannen rijden. Fijne stuurbekrachtiging. Niet te week, niet te stijf.

. uit-ste-ken-de verwarming en ontwaseming ! Altijd weer.

. Niet erg duur rijden, natuurlijk vooral vanwege het gas.

. erg handig ingedeeld en zelfs ondanks de inbouw gastank kan ik grote delen en planken van de doe-het-zelver redelijk makkelijk vervoeren. Fietsen ? Zelfs 2 geen probleem ! En dan nog alle deurtjes dicht ! Probeer dat maar es met een veel grotere oudere Renault Megane Sedan, je krijgt daar 1 fiets nog niet in...

. overzichtelijke en handige wagen.

. stabiele wegligging ! Ben 1 keer véél te hard een bocht ingegaan met slingerende kont, die bewonderenswaardig snel terug in het gelid trok... Phew ! Dat scheelde niks...

. Eén keer het dimlicht moeten vervangen. Eitje met deze auto ! Zelfs voor deze auto-nerd.

Uiteindelijk oordeel:

Fijne auto, met aanloopproblemen die ik wijt aan zijn niet geheel bekende verleden.

Presteert voor mij voldoende. Lijkt mij een goede middelmoot. Kan ook in zijn 4 goed inhalen op de snelweg. Geen sportwagen, maar kan altijd vlot mee. Boven de 120 km/h gaat hij bij tegenwind wel erg zwoegen. Met meewind is 150 nog geen probleem, maar dan merk je toch wel dat het een kleinere wagen is...

Mis uiteindelijk vooral de airco. Voor mij altijd erg betrouwbare auto geweest. Wil binnenkort iets anders gaan rijden, maar een goede 306 occasion zou ik niet afslaan! Zeker op gas (helaas nooit onderbouw) niet te versmaden! Wat ook wel blijkt uit de enorme populariteit van de wagen.

PROBLEMEN

Kwam goed de ANWB keuring door, maar deze gaf wel aan dat de wagen de nodige slijtage had ondervonden, hoewel nog in zeer redelijke staat. Bij dealer laten checken en grote beurt laten geven. Daar aanvankelijk een en amder gerepareerd of vervangen:

. 1 draagarm
. 2 ashoezen
. moeren en bouten
. distributiesnaar
. ruitenwissers voor
. elektrische raambediening in bestuurdersdeur vervangen.
. bestuurdersstoel vastgelast

Wat later na aanschaf (oktober 2001) problemen met de gas installatie:
Motor sloeg af midden tijdens ritten. Schrik ! Probleem lag aan een teveel aan lucht toevoer in de installatie door loszittende slang. Eenvoudig verholpen waarna geen problemen meer.

Ca 6 maand later, weer GROTE schrik. Ineens brak één van de ophangpunten rechtsvoor van het motorblok af ! Oorzaak volledig onbekend, ANWB had indertijd ook niets aangetroffen. Afslepen en bij de dealer gestald was de enige optie. Met laswerk uiteindelijk het punt vastgezet, en dat functioneert tot op heden gewoon goed.

Na deze aanloopproblemen met het gas en het motorblok heeft de wagen eigenlijk altijd prima gefunctioneerd. Vrieskou of stervenshitte, de 306 stiefelde altijd lekker verder. Met genoegen kon ik op de snelweg des zomers van alle hypermoderne wagens genieten die met kokende motor aan de kant stonden...

Nadelen na zo’n 4 jaar rijden:
. niet erg stil, zeker niet boven de 100 km/h
. rammeltjes kraakjes piepjes zuchtjes steuntjes ...
. ashoezen lijken mij (ik ben geen expert) erg gevoelig. Eén keer al de aandrijfas laten vervangen omdat de hoezen stuk waren. Is dat normaal ?
. ventilator springt wel wat vaak en gauw aan, wat ik van andere auto’s niet zo ken... motor wordt klaarblijkelijk snel heet.
. dashboardkastje onder valt nog wel eens spontaan open.
. Al enkele keren lampjes van het dahboard moeten laten vervangen ! Momenteel doet bijna geen enkel lampje het ! Wonderlijk. Bleek echter nooit een hele dure kwestie (tientjes).
. Niet weg te branden sterke gas/benzine lucht in de auto bij aanvang rijden (koude motor ?). Na paar minuten altijd voorbij, maar soms meurt wel heel sterk. En niemand die er iets op weet... Moet toch iets met de G3 installatie te maken hebben, want op benzine rijdend heb ik er geen last van...
. Met horten en stoten bij koude motor rijden op gas. Vooral in 3e versnelling. Nooit last van met rijden op benzine. Na zo’n 1000 meter geheid voorbij.
. Beetje lange slag van de koppeling en soepele, maar erg hakerige schakelbak.
. Vreemde lekkages: rond de gsm-antenne op het dak, die later ineens toch weer ophield en binnen langs de voorruit, waardoor bij een regenbui het water via de binnenkant van de auto richting koppelingspedaal ging lekken, zodat ik in een plasje water verder reed... De garage heeft het uiteindelijk alleen met lijm volgestouwd en dat bleek voldoende ! En dat geheel gratis...

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (2)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.