Peugeot 306 Break XRd 1.9 (1998)
autoreview
Signalement
Uitvoering | 306 Break XRd 1.9 |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 1998 |
Jaar van aanschaf | 2007 |
KM-stand bij aanschaf | 217.000 km |
KM-stand laatst | 435.000 km |
Verslag van mijn peugeot 306 1.9D break
- 8.388.607 km
Met veel plezier rijd ik in deze peugeot 306 break 1.9d. Een ruime wagen, niet zwaar in belasting tarief en redelijk zuinig. Heb er zelf bijna 220000 mee gereden.
Wel onderhoud en storingen gehad in loop van de tijd. Maar ja, mag dat met die leeftijd en kilometers? Het motorblok zelf is nog steeds niks aan gebeurt op gloeibougies en distributie na natuurlijk.
Als eerst was de voorpijp/ katalysator lek, een nieuwe was redelijk prijzig dus heb hem toen gelast. En die zit er nu nog steeds onder, wel voor een 2e keer weer gelast maar toch.
Achterwiellagers een keer met apk vervangen. Niet zoveel werk om dat te repareren trouwens.
Achterasveren een keer met apk vervangen, deze waren geknapt. Ook prima zelf te doen.
1 keer een rem cylindertje achter lek.
Met apk een keer een handremkabel vervangen. Zelf gerepareerd.
Grootste klus is de kachelradiator die lek geraakt was. Daarvoor moest ik het hele dashbord verwijderen.
1 keer met apk er nieuwe banden om laten zetten. (zijn nu ook wel weer aan vervanging toe)
1 keer heeft de druklager van de koppeling het begeven. Zelf de lager, drukgroep en plaat vernieuwd.
Distributieriem en rollen + multiriem en rollen 1 keer laten vervangen.
Met apk een keer de remschijven voor + voor en achter blokken vernieuwd.
Zelf gerepareerd.
1 keer met apk achter demper + midden pijp vernieuwd. Kleine klus.
De vorige winter de dynamo en accu vervangen.
Storing met elektrische raambediening en spiegels. Huls van de kabelboom naar de linker voordeur open gesneden en draden weer aan elkaar gesoldeerd. Kan met deze wagens op leeftijd wel een keer gebeuren.
Bestuurdersstoel een keer vervangen wegens gescheurd frame. Ik had een keer stoelen en achter bank van een 306 gekregen.
Stuurkogels met apk vervangen, kleine klus.
Vervolg
- 435.000 km
De gloeibougies heb ik nu 2 keer vervangen. Ook een kleine klus.
Radiateur ook een keer vervangen, was lek geworden.
Olie en filters vervang ik ook zelf, kleine moeite en behoud voor je auto.
Wel wat aangedaan in loop van de tijd maar gezien de leeftijd en kilometers heeft bijna iedere merk auto dan al redelijk wat onderhoud gehad.
Deze 1.9 Dieselmotoren zijn echt heel betrouwbaar. En rijd soms ook wel met een aanhangwagen.
De auto rijd verder goed. Wel oppassen met de voordeuren, de hoek/ punt steekt een beetje uit en kun je lelijk aan stoten met je hoofd.
Nu 455000 gereden en weer apk gehad.
Bij de apk moesten de banden, ruitenwissers en rechter stuurkogel vervangen worden. dit heb ik zelf gedaan dus alleen materiaal kosten. De stuurkogel was advies maar heb ik wel vervangen.
Gisteren brak mijn gaskabel, nippel er opnieuw opgezet. Maar ga de kabel later wel vervangen voor een nieuwe. De kabelboom/ stekker en schakelaar van de linker deur moet ik nakijken. Het raam en de centrale vergrendeling functioneren soms wel en soms niet. Kan een breuk in de kabel zijn of slecht contact in de stekker en of schakelaar.
Verder altijd zeer goed starten, warm of koud. Dat is het mooie van dit type motor. Goed en betrouwbaar.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.