Peugeot 207 XS 1.4-16V VTi (2007)
autoreview
Signalement
Uitvoering | 207 XS 1.4-16V VTi |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2007 |
Jaar van aanschaf | 2007 |
KM-stand laatst | 25.500 km |
ERVARINGEN
- 25.500 km
Sinds Augustus vorig jaar ben ben ik de blijde eigenaar van een Peugeot 207 XS 1.4 VTI. Na ruim 4 jaar in een Honda Civic gereden te hebben werd het tijd voor iets nieuws. Ik heb voor de kleur Noir Obsidien gekozen, oftewel in gewone mensentaal zwart metalic. Het uiterlijk van de auto vind ik zeer mooi en dan vooral de uitvoeringen met de sport of feline grill en mistlampen met chromen rand. Je zou kunnen zeggen dat het een kleinere uitvoering van de 307 is.
De binnekant van de auto is ook goed afgewerkt, het dashbord met zijn klokken met chromenrand en witte wijzerplaten, de sportstoelen die lekker zitten, ook na een wat langere rit. Het materiaal in het algemeen wat gebruikt is voor het dashboard is ook lekkere zachte kunststof. Wat ik minder vind, is het materiaal wat ze gebruikt hebben voor het dashboard opbergkastje en in de deurposten. Vooral die laatste is nogal kras gevoelig. Ook heb je het idee dat je in een ruimere auto zit, dan dat ie in werkelijkheid is. Wat dan weer minder is het zicht in sommige situaties. Vooral bij rotondes en als je moet afslaan bij een weg waar een fietspad meeloopt moet je goed opletten, want door de dikke A en B stijlen verdwijnen soms hele auto’s en fietsers.
Het rijden opzich is een feest in deze auto. Je hoort de motor nauwelijks, ook bij 120 km op de snelweg is de auto goed stil. Wat ik wel weer grappig vind is dat deze auto een sportief brommetje laat horen bij het optrekken, ook al is dit natuurlijk geen snelheidsduivel. Dit komt waarschijnlijk ook omdat de XS en XS-pack versies tegenwoordig een sierstukje op de uitlaat hebben, wat ik persoonlijk wel mooi vind.
Wat mij ook opvalt is het brandstof verbruik t.o.v. mijn vorige auto. Daar waar ik op mijn Honda nog 2 weken deed met een volle tank benzine voordat die leeg was doe ik nu zeker een week langer over. Nou moet ik er wel eerlijkheidshalve bij zeggen dat de benzinetank van de Honda 10 ltr minder mee kan nemen t.o.v. de Peugeot die 50 Ltr kan meenemen. Plus het feit dat de moderne motoren natuurlijk een stuk zuiniger zijn met brandstof verbruik. En daarnaast rij ik over het algemeen kleine stukjes met de auto. Woonwerk verkeer enzo. En een paar keer per jaar naar het westen van het land.
Waar ik ook aan moest wennen is de electrische stuurbekrachting, ik dacht in het begin dat ik een speelgoed stuurtje in mijn hand had. Maar naarmate je sneller gaat rijden heft het zich vanzelf op en stuurt het normaal zoals het sturen moet gaan. Ook kan je best wel hard door de bochten gaan, de auto verzet zich geen moment, maar ja wat wil je ook met bijna 1200 kg schoon aan de haak. En ik vind hem ook best wel fel optrekken voor een 1.4 motor. Ik heb zelfs het idee dat ie ietjes vlotter is als mijn vorige auto. Het is natuurlijk geen GTI of iets dergelijks, maar ik vind dat de auto vlot kan mee komen in het verkeer.
Wat mee ook reuze is mee gevallen is de koffebak ruimte, je kan best wel wat meenemen. Dit heb ik zelf getest, doordat ik vorig jaar mijn zusje en 2 vriendinnen van Schiphol heb afgehaald. Zij hadden 2 grote koffers en een wat kleinere koffer bij zich. Ik dacht eerst dat word een probleem en dat een koffer op de voorste passagier stoel moest worden gedeponeerd. Maar de koffers pasten keurig in de kofferbak zij het met wat pas en meetwerk. Ook heb ik de achterbank laten testen op comfort en beenruimte. Dit is ook geslaagt. Ok het waren geen reuzen van meiden die op de terugreis naar Groningen achterin zaten en ik heb de 4 deurs uitvoering, dus dat stapt wat makkelijker in. Maar wel 2 volwassen personen. Ik heb ze dus ook gevraagd of het goed zat achterin en zij beantwoorden de vraag met een posistief antwoord. Kijk de wat wat stevigere types zullen natuurlijk problemen hebben op de achterbank, maar mensen met een normaal postuur kunnen redelijk tot goed toeven op de achterbank.
Wat ook nog wel vermeldenswaardig is de koelfunctie van het dashbord kastje als je de airco of in de XS-Pack climate control je drankjes lekker koel kan houden, dit vind ik toch wel een leuke en goede vondst voor de wat warmere dagen in nederland.
Tja, voor de rest is dit het eigenlijk wel en hoop ik nog vele zorgeloze kilometers te kunnen maken in deze auto. En mocht er wat bijzonders gebeuren zal ik dit middels een update laten weten.
UPDATE: 09-11-2009 KM STAND 25500
Na 2 jaar en 2 maanden in deze auto gereden te hebben, wou ik toch nog een en ander toevoegen. Ik heb met veel plezier in deze auto gereden. Hij heeft mij en medepassagiers altijd van van A naar B gebracht. Ik moet ook zeggen dat deze auto toch wel zuinig was met benzine verbruik. Bij snelweg verbruik met een gemiddelde snelheid van 110 km/h kon ik toch makkelijk 650 tot 700 km halen. In het stadsvekeer natuurlijk een stuk minder ongeveer 600 km. Tuurlijk het is geen diesel en kun je ook geen diesel verbruikscijfers verwachten. Maar 1/14 was toch wel haalbaar. En dan reed ik iets vlotter dan 110 km. Ook kwa problemen viel het allemaal mee. Alleen een keer de sleutel met afstands bediening kappot. Maar dat kun je de auto zelf niet aanrekenen. Daarnaast bij 20.000 km een literje olie bijgevuld, maar dat lijkt mij vrij normaal. En een keer het rechter achterlicht stuk gehad. Maar ook dat was geen probleem, die kun je eenvoudig zelf verwisselen doordat Peugeot hierin een doordacht systeem heeft bedacht wat waarschijnlijk ook bij andere merken van toepassing is. Je kan namelijk gewoon de hele achterlichtunit er uit halen en simpel de kap van de unit afhalen en dan de desbetreffende lamp verwisselen. Dit werd dan ook keurig aangegeven door de boord computer, alleen diezelfde boord computer had dan ook wel even mogen aangeven om welke lichten het ging. Dat was wat dan minder duidelijk.
Wat ik wel voor verbetering vatbaar vind is. Is dat de koppeling wat minder zwaar mag zijn. Dwz ik vond het koppelings pedaal nog al zwaar gaan met intrappen. Ook vond ik dat de auto met opschakelen naar de volgende versnelling een lichte stoot gaf, als je gas geeft en de koppeling loslaat.
Maar over het algemeen genomen vond ik de auto een prettige reisgenoot. Je kwam altijd uitgerust aan op langere afstanden. De stoelen zaten tot laatst toe altijd prettig. En ik heb plezier gehad met deze auto. De kwaliteit en prijs van deze auto vind ik dan ook goed te noemen over het aantal kilometers wat ik er mee gereden heb. Ik hoop dan ook dat de volgende eigenaar die deze auto in de toekomst koopt ook probleemloos vele mooie kilometers er mee maakt naast het standaard onderhoud en slijtage onderdelen.
Want sinds 6 november heb ik de auto ingeruild en ben in het bezit gekomen van een VW Golf VI 1.4 TSI 122 PK Highline.
PROBLEMEN
- 25.500 km
Niet echte probemen. Alleen een kapot achterlicht. Die ik zelf heb verwisselt, door het simpele systeem van vaste acherlicht-units die je er zo kan uithalen en dan de kap er van afhaalt en de desbetreffende kapotte lampen verwisselt voor nieuwe.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Lezersreacties (0)
Reageren