Peugeot 207 X-Line 1.6 HDi 16V 90pk (2006)
autoreview
Signalement
Uitvoering | 207 X-Line 1.6 HDi 16V 90pk |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2006 |
Jaar van aanschaf | 2008 |
KM-stand bij aanschaf | 54.000 km |
KM-stand laatst | 117.800 km |
Focus ingeruild, dit is even wat anders!
- 55.000 km
Nette 2006 207 1.6 met weinig Km. Ook met minder vermogen en vooral koppel maar OK, daar heb je alleen wat aan als je een overschot testosteron hebt of als je Koos Spee wilt spekken...
Weet niet wat ik het meeste ga missen, m'n Xenon, climatronic of voorruit verwarming. De extra 60 Nm koppel in elk geval niet.
USB-box van Peugeot kon helaas niet werkend worden opgeleverd dus dan maar een Kenwood stuurbediening besteld en m'n oude radio overzetten, m'n mp3 voorraad moet wel mee op reis!
Na afhalen meteen een rondje IJsselmeer, even een beetje eigen maken dat ding. Cruise-control / snelheidsbegrenzer is lekker en werkt goed. Rem assistent doet goed z'n werk. Iets subtieler dan een Golf maar je zit nog steeds zo met je tanden in je stuur als je niet oplet. (met de knipperlichten aan)
Schrik een beetje van het brandstofverbruik, in positieve zin wel te verstaan. 85 in 5 doet 1:25, 105 in 5 doet 1:19, 125 in 5 doet nog steeds 1:17,5. Daarboven gaat het 1.6je zuipen...
Sturen gaat eeeerg licht maar dat went hopelijk snel. Het onderstel kan wel wat hebben. Misschien tzt maar wat andere velgen eronder met wat lagere banden, voelen de bochten ook wat beter.
So far so good...
Jammer maar helaas nu al gez***
- 55.444 km
Motor starten (eergisteren) klok reset en blijft knipperen. Kan 'm niet instellen want de RD4 is afgemeld.
Kenwood stuur-interface CAW-PS1200 doet het maar niet helemaal. Misschien had RD4 niet afgemeld moeten worden, zien we morgen.
Als ik het haal dan...
Net heen en weer naar Den Helder en heen lekker op cruise-control. Op terugweg bijna dood gereden door trucker, remlichten deden niets meer. Wat een @#!$%@!#@%^-zooi, cruise-control ook niet meer. Zal misschien gewoon een sensortje zijn dat aan het rempedaal vast zit maar het zuigt wel.
Deze auto verteld je zonder blikken of blozen dat je linker remlicht kapot is zodra je je auto start maar roept niets als zo'n sensor er mee op houdt. Ik heb er geen woorden voor die ik hier kan opschrijven.
Ik heb ook het idee dat de auto heel veel herrie maakt maar alleen doordat m'n kop aanvoelt zoals na een avond met live-muziek die net te hard was. Zo'n wollig gevoel, terwijl ik niet eens harder heb gereden dan 130. M'n Focus kon ik uren rijden op 170 zonder een centje pijn.
Ben nu toch bezig... bekleding laat los bij beide stoelen. Aan bovenkant bij rozet van stoel ontgrendeling (3deurs). De kleermaker van Peugeot lijkt hier een beetje heel erg weinig stof gebruikt te hebben en ik ben niet de enige waarbij de kleermaker te zunig was.
Morgen naar de dealert, 's kijken wat dit gaat opleveren. Bennie heel erg blij met dit mobiel op dit moment.
Update
- 55.670 km
* Remlichten / cruise-control probleem is verholpen door sensor en bekabeling in remsysteem.
* Accu gecontroleerd en goed.
* Radio is aangemeld en via Kenwood interface is alles (ook boordcomputer) netjes te bedienen.
So far so good, misschien wordt het toch nog wat. Nu de restpunten nog verhelpen en dan ben ik met zowel auto als dealer tevreden. Met een beetje goede wil en inzet met beide zelfs blij. Mooi voornemen voor 2009!
1e kwartaal achter de rug
- 67.000 km
Zo, na een wat moeilijke start heb ik er nu 10.000 op zitten, veel te veel tijd in de auto maar OK, hoort er geloof ik bij, is in elk geval de laatste jaren niet anders.
Positief onder indruk van cruise-control & speed-limiter. Nog geen boete mee gevangen, snelheidsmeter zit binnen de marge van Koos...
Nog geen rammels of kraakjes, wel een soms langzaam oprollende veiligheidsgordel.
Ben niet echt blij met de stoelen.(3deurs) Als een passagier achter in stapt, moet de stoel eerst helemaal naar achteren voor het ding weer vergrendeld. Ik kan je vertellen dat dit niet past. Er past geen passagier op de achterbank achter een voorstoel in de achterste stand. No way. Dit begreep Ford een stuk beter.
Met de stugge demping van dit apparaat raakt de rem-assistent / ABS / boordcomputer af en toe wat in de war. De handel gaat wat snel in de paniek, alarmlichten aan en al... Op een strak stuk asfalt kan je echt heel snel stilstaan, ook zonder alarmlichten.
Half jaar in bezit
- 75.000 km
Iets meer dan een half jaar achte de kiezen, nu 20.000 in gereden.
Geen problemen, wel regelmatig ruzie met (3deurs) stoelen. Als iemand achter instapt, moet de stoel helemaal naar achteren om weer te te kunnen vergrendelen. Eigenlijk past dat niet tenzij er een kind of ander opvouwmensje achter je zit.
Ditzelfde ongemak heb je ook als je de achterbank plat legt. Je kan dan de stoel eigenlijk niet meer vergendelen. Beetje dom van Peugeot dat dit niet anders is.
Verder gewoon goed, auto doet wat 'ie doen moet. Alweer een paar maanden geen lampen vervangen, blijkt minder lampenvreter dan een golf diesel.
Als ik zo doorga kom ik net op 35.000 of 40.000 uit en dan wordt de volgende auto misschien wel een keer een benzine maar dat zal de tijd uitwijzen.
11 maanden - (niet) mijn auto
- 86.500 km
Lekker mee op vakantie geweest. Lange ritten vindt ik niet fijn in deze auto. De stoelen zijn er te licht voor ook al weeg ik minder dan gemiddeld. Dit lijkt een stille auto maar zoals in een aantal tests van de 207 al stond, is dat niet waar. Er zijn alleen als storend ervaren frequenties uitgefilterd. Het is nog gewoon heel erg vermoeiend autorijden.
Afgezien van de herrie wil je niet harder dan 130 rijden. Verbruik bij 100/uur: altijd beter dan 1:25. Verbruik bij 140/uur: 1:12. Dan kom je als gemiddelde niet goed uit. M'n Focus reed zuiniger dan 1:17 bij 170/uur! Whatever, ik heb dit hok nu eenmaal.
Drie dagen geleden nare ervaring: koppeling slipte na inschakelen 4e versnelling. Doorschieten van 2000 toeren naar 2400 toeren, terugvallen en dan pas versnellen. Wordt snel erger. Gisteren bij Nefkens Nieuwegein langs gegeaan. Ik hoopte nog op iets in de hydroliek van de bediening maar helaas. Koppeling vervangen!
Laten we wel zijn, nog geen drie jaar oud, 86500 km op de klok. Geen trekhaak, geen vaste filerijder, geen stadsauto. You tell me! Twee mogelijkheden: eerste eigenaar is zo'n oud vrouwtje dat met 4000 toeren en slippende koppeling in z'n drie wegrijdt, of de PSA motoren zijn #$@#%@%@# ontworpen.
Nefkens krijgt van mij een grote pluim: ze delen de rekening van vervanging 50/50. Dus kosten EUR 500 ipv EUR 1000. Super coulant!
Hoe het ook verder gaat, ik ga toch echt om me heen kijken. Misschien gewoon een oldtimer kopen, ben je van de wegenbelasting af, krijg je straks geen kilometerheffing etc etc. Moet dan ook wel een lekkere bak zijn he?
1 jaar 207
- 90.000 km
Van mij mag ook het bij 1 jaar blijven, zodra zich een goede mogelijkheid voordoet ben ik Peugeot rijder af. Ik heb nog geen idee wat de volgende smaak wordt, eerst de komende tijd door.
Dit jaar net 35.000 gereden, kom met diesel nog wel een stuk beter uit dan benzine. EUR 1962 aan diesel is ongeveer 1:20.
Vanmiddag auto ophalen voorzien van nieuwe koppeling, gelukkig onder garantie vervangen dus kost alleen eigen risico. Als je een Peugeot koopt, doe er dan een stuk zekerheidsgarantie bij. Je zou het zomaar nodig kunnen hebben...
Bevindingen na 1 jaar
- Geluid, zowel rolgeluid als windgeruis
- Ontwerp stoelbediening (3deurs)
- (ontwerp) koppeling
- Kraakjes en rammeltjes dashboard
- strip onder voorbumper (2 delen, 1 keer los nooit meer goed)
+ verbruik bij legale snelheden, vooral 80km wegen
+ cruisecontrol & speedlimiter
Zucht, wat een klucht
- 92.000 km
Sinds vervanging van koppeling zit er een hele nare brom in de auto tussen 2000 en 2100 toeren. Je weet wel, 80-90 in 4 of 100-110 in 5, net snelheden die je wat regelmatig rijd.
Bij Nefkens Heemstede langsgeweest voor controle aangezien een stuk dichterbij dan Nieuwegein. Probleem geconstateerd maar helaas niet 123 op te lossen.
Naar Nefkens Nieuwegein gegaan, hun reparatie, aan hun om te roepen of dit schadelijk en direct moet worden aangepakt is niet schadelijk en later. Conclusie: duidelijke brom op kritiek toerental maar niet schadelijk.
Afspraak op 21-01-2010 om eea uit te zoeken.
Iemand een 207 kopen? Zit nog een jaar leeuwekeur op, zou wel kunnen dat je die ook nodig hebt... Golf of Focus hatchback zijn meer dan welkom HHH!
Wat een zooi
- 92.050 km
Ongelooflijk, koppeling vervangen in 1e week 2010. Daarna zware brom tussen 2000 en 2200 toeren, precies het bereik waarin ik vaak rijdt, gewoon 80-90 (4) 100-110 (5).
Volgens Nefkens Nieuwegein was deze brom er altijd al en denk ik dat het nieuw is omdat de koppeling vervangen is. Ofwel ik ben een leugenaar en moet niet zo zeiken.
Kom op zeg! Alsof ik een auto koop die klinkt alsof er een Dakota met je meevliegt. Moet je eens proberen op een rondje Amsterdam - Den Haag - Utrecht - Amsterdam, wordt je echt vrolijk van joh. Lekkere behandeling!
Vertegenwoordiger van Peugeot NL rijdt er in en vindt het allemaal niet zo bijzonder en onderschrijft daarmee de bevinding van Nefkens. Fijn verhaal zover of niet?
Ik heb de auto nu een jaar in bezit en ga er zo niet lang meer in rijden. Ik weet nog niet wat de oplossing is maar dat die er komt is duidelijk en zeker.
Als die auto zo klinkt als het ding aan me verkocht wordt is er 1 wat mis met de auto en 2 ook met mij en ik kan je verzekeren dat bij aankoop zowel autootje als ik helemaal OK waren.
Er wordt een koppeling vervangen en daarna ga ik me inbeelden dat ik dingen hoor die er daarvoor al waren? Ik vindt het moeilijk om me hier te beheersen en de hele tent niet gewoon stijf te schelden.
Mogelijke oplossing
- 92.100 km
Na veel zoekwerk lijkt de oplossing in het hitteschild om de katalysator/roetfilter te zitten. Dit is een wat ongelukkig stuk aluminium waarvan een deel van de bevestiging is afgescheurd.
Dit hitteschild wordt gedemonteerd bij vervangen van de koppeling, alleen zou voor dit onderdeel eigenlijk de motor uitgebouwd moeten worden. Dat gebeurt niet dus krijgt het hitteschild op z'n donder.
Het hitteschild kan natuurlijk ook vanzelf afscheuren met alle trillingen. Het is een eenvoudig stuk alu dat met twee oogjes aan het blok vast zit. Gaat vaker fout met dit onderdeel, klinkt dan meestal anders dus geen directe aanleiding om hier te zoeken.
Deze week wordt het hitteschild vervangen waarna het resultaat hopelijk positief te noemen zal zijn. Wordt vervolgd!
't is werkelijk ongeloofellijk
- 93.000 km
Hitteschild vervangen, auto klinkt weer als voor het vervangen van de koppeling, zonder meevliegende Dakota dus...eindelijk!
Ik weet niet wat ik gedaan zou hebben als dit niet onder garantie (van reparatie) was afgehandeld. Het zou in elk geval niet best zijn geweest voor m'n gemoedsrust.
Ach wel, mede dankzij alle geinvesteerde tijd en moeite is het wel een auto van 08-2006 met op 01-2010 en 91.000 een nieuwe koppeling. Die gaat de markt op met nog 11 maanden zekerheidsgarantie!
Net voor de ton
- 98.000 km
Tijd voor de volgende beurt. Nieuwegein kan het bekijken, 's kijken hoe het dichter bij huis zal gaan.
- Brom bij 2100 toeren is weer helemaal terug.
- Airco sist en piept bij eerste inschakeling.
- Veiligheidsghordels rollen niet goed terug.
- Remmen voelen aan als prut ipv blok beton.
- Bekleding stoel los bij rozet bediening (3drs).
- Heb het idee dat de schokbrekers al vergaan.
- Stoelen gaan hard achteruit (nee weeg geen 130kg...)
Gaat lekker zo, ben benieuwd wat dat gaat worden met enerzijds een onderhoudsbeurt en anderszijds de hele waslijst aan zooi waarmee ik dagelijks wordt geconfronteerd in dit franse rommelhok.
Ton op de klok van dit 'Salle du Chien'
- 100.000 km
Rekening net binnen, grote beurt + autohuur 2 dagen = EUR 470.
Afhandeling van garantiepunten uitermate correct, er gaan er helaas nog wel een paar langskomen maar dat zal een Peugeot dealer wel gewend zijn...
Ben op m'n gemak aan het rondkijken naar iets anders dan dit hok, mag ondertussen zelfs bezine zijn, zolang het niet Frans is en er geen PSA motor in ligt. Woonwerk op het moment per motor of bus dus de auto staat afgezien van het weekend te slapen. Inruilertje!
Helaas te vroeg gejuicht
- 100.500 km
Krijg net een toegift van de laatste onderhoudsbeurt.
Het hitteschild is weer vervangen, terwijl het ding drie maanden geleden al vervangen was (zie post 05-feb).
Dat zo'n onderdeel (zo snel alweer) vervangen moet worden is kwalijk genoeg. Ernstiger is de opmerking op de factuur dat de 'aanvraag zekerheidscontract is afgewezen, valt onder onderhoudswerkzaamheden'.
OFWEL, HET IS VOLGENS NEFKENS NORMAAL DAT EEN HITTESCHILD DRIE KEER IN EEN HALF JAAR VERVANGEN WORDT!
Werkelijk te achterlijk voor woorden, het is ook even geen grap er wordt zonder blikken of blozen - EUR 338 - voor in rekening gebracht.
Het is eens te meer een goed voorbeeld van de bijzondere manier waarop Nefkens en Peugeot haar klanten behandeld. Erg genoeg als je zo'n hok hebt gekocht, nog erger als je dit soort zaken voor je kiezen krijgt.
De rekening is gelukkig gecrediteerd maar niet voordat deze zonder blikken of blozen was voorgelegd.
Onderhoud - APK
- 110.000 km
Ondertussen is de airco opgepoetst, deze stonk echt als iets op het platteland. Kreeg het verwijt dat ik de airco een paar km voor thuiskomst uit moest zetten ivm afkoelen en bacterien. Ik heb al 20 jaar auto's met airco maar dit is nieuw voor mij.
Auto weggebracht voor APK en grote beurt. Wat aan de vroege kant voor beurt maar heb nu nog Peugeot's (on)zekerheidsgarantie. Grote beurt kost EUR 155, totaalprijs is echter EUR 650! Daar zit wel remblokken bij maar wat heb je in zo'n geval aan 'vaste prijzen'?
APK mag nu door worden gedaan door de dealer, hierna gaat het ding ergens anders voor onderhoud, mits daar netjes brandstof filter en juiste olie wordt gebruikt.
Voortgang
- 114.000 km
Wezen shoppen voor onderhoud bij Pouw maar krijg daar dezelfde idioot hoge prijzen als bij Nefkens. Grote beurt uit laten voeren bij Biesheuvel in Rijsenhout voor de helft van het geld. Voelt voorlopig goed, voorzien van dure 5w30 conform P's wensen.
Oh ja, Pouw had als verrassing gevonden dat (weer een ander deel van) het hitteschild defect is. Krijg net een offerte voor vervanging: EUR 250. Onbegrijpelijk zoals deze auto die stukken aluminium eet. Van mij mag het wat rammelen, ik blijf niet bezig!
Vandaag een FocusII gezien die misschien wel past, ga ik maar 's over nadenken...
VERKOCHT!
- 117.800 km
Zo, da's bijna gebeurd. Bron van trillingen - oorzaak voor een kapot hitteschild per 20000km en af en toe haperende versnellingsbak - kon niet worden gevonden.
Nefkens nieuwegein heeft het apparaat teruggekocht. Een financiele aderlating maar de taxirit naar huis was lekker ontspannen.
Nu op zoek naar een vervanger, hopelijk heb ik daar een betere ervaring mee.
Deze auto is 2,5 jaar in mijn bezit geweest waarvan 1 jaar naar tevredenheid. Pech kan je hebben, op geluk moet je hopen.
* UPDATE 20-4-2011
Auto staat te koop voor EUR 8925! Da's even proberen om 1725 in twee dagen te verdienen. Lees deze review en bedenk of u de auto wil kopen.
Te koop, PRIJS VERHOOGD!
- 117.800 km
* UPDATE 10-05-2011 in prijs verhoogd!
auto staat er nu voor EUR 9425... briljant!
Ehm.. EUR 500 erop per 20 dagen, dat wordt nog wat.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.