Peugeot 207 X-Line 1.4 (2008)
autoreview

Signalement
Uitvoering | 207 X-Line 1.4 |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2008 |
Jaar van aanschaf | 2008 |
KM-stand bij aanschaf | 130 km |
KM-stand laatst | 0 km |
ERVARINGEN
Sinds 2008 als lease-auto nieuw gekregen via mijn bedrijf. Puur voor de zakelijke km en het woon-werk verkeer.
Ik heb de auot nu voor 1,5 maand. Met 1.4 benzine motor-tje geen racemonster, maar het komt voldoende vooruit.
In eerste instantie met een schuin oog naar deze auto gekeken vanwege de slechte ervaringen met de voorganger van de 207, de Peugeot 206 die ik een paar jaar eerder heb gehad. Maar die Fransen zijn wel vooruit gegaan.
Waar de 206 nog een boot op wielen was is deze auto qua rijcomfort zeker op de goede weg.
Exterieur:
Dit is niet bepaald wat ik onder een mooie auto versta. HEt is net of de auto in een pers is geweest als je kijkt naar de wielkuipen. De auto was af met ronde vormen en toen hebben ze bij wijze van spreken met een kettingzaag de auto wat minder breed gemaakt. Wat er overblijft is een hele raare vertikale wielkastrand, met rare vormen welke komen door de vorm van de bumper.
Het gat aan de voorkant is heel groot en de motorkap hangt er als het ware nog even overheen. De acherkant is al even zo extreem vormgegeven als de voorkant. En ik kan maar niet wennen aan dat eerste ruitje na de A-stijl. Hier had prima een spiegel gemaakt kunnen worden. In plaats daarvan hebben ze de spiegel er later maar ergens opgeplakt.
Erg jammer. Maar dit is een persoonlijke kwestie.
Interieur:
Het interieur is prima voor elkaar. Alles zit op de juiste plek, en ziet er goed uit. De gebruikte materialen zijn zelfs erg mooi en prettig. Een paar zaken zijn wel erg storend:
1: het blinkende embleem op het stuur. Deze wil nog wel eens de zon in mijn ogen terug kaatsen.
2: De zilveren accenten midden op het dashboard. Bij zon glimt dit veel te veel en je ziet het altijd terug in de voorruit.
De bestuurdersstoel is op 4 manieren te verstellen, de bijrijdersstoel maar twee.
De achterbank is in delen neerklapbaar. Wel handig. Achterin is het wel redelijk klap, maar dat is bijna standaard bij een compacte middenklasser als deze. Hoewel je dat aan de buitenkant niet zou verwachten omdat hij best groot overkomt.
luxe:
Deze auto heeft standaard de luxe die bij elk merk nu zo’n beetje standaard is.
Electrische ramen voor, electrische spiegels, radiobediening aan het stuur, koplampen in hoogte verstelbaar, dashboard verlichting is te dimmen, ABS etc. etc.
Niet verwacht maar wel gekregen is de cruise-control. Deze werkt bijzonder prettig. Je stelt de snelheid digitaal in. Met stappen van 1 of 5 km omhoog en omlaag. Een activeer en deactiveer knop. Als je remt of koppelt stopt de cruise control, maar de snelheidsinstelling blijft staan. Even activeren en je gaat volgas (ja echt volgas) terug naar de ingestelde snelheid. Het is de perfecte anti-boete machine!
Niet verwacht, wel geprobeerd en niet prettig is de maximale snelheidsinstelling. Hierbij kan je een snelheid instellen welke niet overschreden kan worden. Tenzij je het pedaal doortrapt over een soort klik heen, dan kan je wel even wat harder.
Je zou denken dat niet de cruise-control maar deze instelling de perfecte anti-boete machine is, maar dat is het niet. Als je de max-snelheid aan heb staan en je wilt er overheen, dan geeft dat een onnatuurlijk raar en niet prettig gevoel.
Comfort:
Beter afgeveerd dan de 206, en daardoor prettiger te rijden. De stoelen zijn net als in de 206 niet goed. Geen voldoende steun in de rug, teveel bewegingsvrijheid. Moet er wel bijzeggen dat ik 1,95m lang ben. Steun in de benen is er dan weer niet bij. Toch kan het wel, want mijn Suzuki Swift uit 1991 heeft dat wel, en in die auto ben ik echt niet kleiner dan in de Peugeot. En dat terwijl de Fransen op zich ook niet bepaald Italiaans zijn qua lengte.
Mijn Eindoordeel:
Beter dan zijn voorganger, prima auto, redelijk luxe, maar weer erg jammer van de stoelen! Haalt de auto voor mij een stuk omlaag. Met een andere stoel zou ik denk ik WEL erg tevreden zijn!
PROBLEMEN
Tot nu toe geen problemen. De auto is 7000 km oud.
Update 3 juli 2008
Inmiddels na drie maanden rijden heeft de auto 10.000 km achter de kiezen. Nog steeds geen problemen ermee gehad, en het valt me op dat er OF een groot reservoir ruitenwisservloeistof in zit, OF hij gaat bijzonder zuinig met de vloeistof om, want ik heb die nog niet bij hoeven vullen.
Oliepijl ietsje gezakt, normaal verbuik dus. Remvloeistof en koelvloeistof nog op de normale stand. Prima autootje. Verbruikskosten vallen dus erg mee, sterretje erbij.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.