Peugeot 207 RC (2007) #2

autoreview

Peugeot 207 RC (2007)

Signalement

Uitvoering207 RC
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2007
Jaar van aanschaf2010
KM-stand bij aanschaf14.500 km
KM-stand laatst50.780 km
Lezerswaardering: 89%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

De eerste ervaringen

  • 20.000 km

Sinds een maand ben ik 1 van de weinige bezitters van een Peugeot 207 RC. In eerste instantie was ik op zoek naar een 206 RC en had ik de twijfel om te gaan kijken voor een Subaru Impreza WRX of een Honda S2000. Puur bij toeval liep ik vervolgens tegen deze 207 RC aan. Hij stond te koop bij Peugeot Nefkens in Heerhugowaard en was op dat moment € 2.500 afgeprijsd. Mede door de zeer lage kilometerstand van 14.500 km heb ik besloten even te gaan "kijken" en nog geen uur later was ik de volgende eigenaar.

De auto is voorzien van bijna alle denkbare opties: cruise-control, climate control, regensensoren, lichtsensoren, bandenspanningssensoren, parkeersensoren achter, airbags waar je ook maar kijkt, (zeer mooie) sportstoelen, geblindeerde zijruiten en achterruit, automatisch inklapbare buitenspiegels en ga zo maar door.

Inmiddels heb ik 5.500 km met de auto gereden inclusief een vakantie naar Spanje. Het verbaasde mij hoe de auto zich gedroeg gedurende deze rit, hoewel ik wel een litertje olie heb moeten bijvullen. Voornamelijk de stoelen en de stille motor hebben daar enorm aan bijgedragen.

Zoals dus al gezegd is de auto (zeer) comfortabel, maar zo'n auto koop je niet om lekker lange stukken mee te gaan rijden. Er valt goed rustig mee te rijden al is het moeilijk om niet af en toe even dat gaspedaal in te drukken.

De acceleratie is echt geweldig!! Echter met een betere handbak zou de tijd van 0-100 zeker onder de 7 seconden kunnen komen. Deze auto moet het meer van de tussensprints hebben en helemaal in 3, 4 en 5 trekt die enorm. Pas bij ongeveer 200 km/u is de meeste kracht er wel uit.
Wat me wel wat tegenvalt is het geluid. Er zit een flinke dubbele RVS uitlaat onder waar alleen bij starten een mooie doffe brom uit komt. Zodra je rijdt hoor je bijna niets meer.

De wegligging van de auto is ook prima. Mijn vorige auto (Peugeot 106 GTI)was voornamelijk snel in de korte snelle bochten, maar zodra je flink hard over een klaverblad ging werd hij wat instabiel. Bij de 207 RC is dit precies andersom. Bij de korte bochten is duidelijk te merken dat ie veel zwaarder is dan de 106 (scheelt ong. 300 kg). In de snelle bochten heb je aan de andere kant iedere keer weer het idee dat het nog sneller had gekund.

Het leukste van de auto is misschien nog wel dat je als niet-kenner ook niet ziet dat het een snelle auto is. je kan dus vrij onopvallend door het verkeer.

Problemen met de auto heb ik tot nu toe nog niet gehad. Het enige wat me verbaasde was het olieverbruik. In mijn vorige auto's heb ik nooit olie bij hoeven vullen en nu heb ik over 5.000km een liter bij moeten vullen. Volgens het boekje mag die echter 0,5 lt op de 1.000 km gebruiken.

Alles bij elkaar dus een erg fijn rijdende auto waar je zowel de landweggetjes mee onveilig kan maken als lange stukken kunt rijden. Het rijplezier van de 106 GTI kan die alleen lang niet evenaren...

Tegenvallertje

  • 27.500 km

Na 9 maanden is het eerste probleempje geboren... Van het ene op het andere moment viel het vermogen weg, waardoor zelfs de langzaamste auto's sneller waren die van mij. Voor zover ik van de dealer begrepen heb liep de distributie buiten het spoor en moest de software van de turbo vervangen worden (gelukkig alles onder garantie). Het schijnt vaker voor te komen bij deze turbo motoren. Na 1,5 week(!) in een leenauto gereden te hebben, heb ik sinds vandaag eindelijk mijn auto weer op kunnen halen.
Het verbaasd me wel dat ik dit probleem niet bij de Mini Cooper S tegenkom en ook het hoge olieverbruik is daar niet terug te lezen. Toch apart aangezien het een identieke motor betreft.

Ondanks dit tegenvallertje zat ik toch weer met een grote grijns in mijn auto toen ik hem eindelijk terug had, het heeft de betrouwbaarheid alleen wel een ster gekost.

Update

  • 45.500 km

Ik heb de auto op dit moment ruim 2 jaar in mijn bezit. Ondertussen is er een grote onderhoudsbeurt uitgevoerd. Geen bijzonderheden gevonden en alleen de nodige filters en vloeistoffen vervangen. Na de onderhoudsbeurt (5.000 km geleden) is het me opgevallen dat het olieverbruik op het moment nihil is. De monteur die het onderhoud uitgevoerd heeft, heeft wel bepaalde onderdelen in de motor gereinigd wat ook invloed gehad heeft op het olieverbruik.

De auto bevalt nog steeds prima! Echter zal hij binnenkort een nieuwe eigenaar gaan krijgen in verband met de aanschaf van een leaseauto. Dus als er liefhebbers zijn die interesse hebben....

Wederom een tegenvaller

  • 47.500 km

Ongeveer 2 weken geleden wederom last van vermogensverlies. Mijn vrees was dat hetzelfde probleem aan de hand was als pakweg een jaar geleden. En helaas... dit was ook het geval. Gelukkig heeft Peugeot een coulanceregeling voor problemen met een opgerekte distributieketting en is mijn auto weer volledig onder de garantie voorzien van een (wederom) vernieuwde distributieset. Volgens Peugeot is met de nieuwste distributieset het probleem geheel verholpen en geven zij weer een jaar garantie op de reparatie.

Opvallend genoeg heeft de laatste reparatie invloed gehad op het benzineverbruik. Op dit moment rij ik bijna 1 op 13, wat gezien het soort motor geen slechte score is.

Verkocht

  • 50.780 km

Nadat de 207 2 maanden te koop heeft gestaan, heb ik deze uiteindelijk maar via de ANWB verkocht voor een in mijn ogen veel te lage prijs. Aan de andere kant zag ik het niet zitten om nog langer te wachten en hem maar stil te laten staan, daar wordt die uiteindelijk ook niet beter van.

Vandaag mijn laatste ritje gemaakt naar de plaats van inname en wederom de bevestiging voor mezelf wat een lekkere en vooral snelle auto het is.
Inmiddels rij ik ook alweer een maand rond in mijn Seat Ibiza FR. Binnenkort zal ik hier een review van plaatsen...

8,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (12)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.