Peugeot 207 Féline 1.6 HDiF 16V 110pk (2006)
autoreview
Signalement
Uitvoering | 207 Féline 1.6 HDiF 16V 110pk |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2006 |
Jaar van aanschaf | 2006 |
KM-stand laatst | 80.000 km |
Mooie auto
- 10.000 km
Waarom een Peugeot 207.
Van mijn werkgever mocht ik een auto gaan leasen, en ik had de keuze uit een ’kale middenklasser of een kleinere auto met veel optie’s. Al snel wist ik dat het een ’kleintje’ zou worden.
Het uiterlijk van de 207 was voor mij doorslaggevend. Smaken verschillen maar ik vind dit model zeer geslaagd. De 207 steekt met kop en schouders boven de rest uit.
Ook het interieur en het dashboard zien er mooi en degelijk uit.
Half oktober 2006 werd de 207 Feline 5-deurs 1.6 HDiF 16V afgeleverd met de volgende extra’s: 17’ lichtmetaal, verwarmbare voorstoelen, JBL-systeem,Carkit.
Echt een plaatje om te zien met zijn speciale gril, de dikke velgen, het panoramadak en het half lederen interieur. Ik was en ben zeer tevreden over het uiterlijk van deze auto.
Inmiddels staat de kilometerteller op 10.000 en heb ik de volgende zaken in zowel positieve als negatieve zin opgemerkt.
Positieve zaken:
De auto rijdt erg lekker, de variabele stuurbekrachtiging is even wennen maar ik vind het uitstekend werken. De motor is redelijk stil en snel genoeg. De pedalen staan ver genoeg uit elkaar en ook de ruimte tussen de pedalen en het dashboard is voldoende. Bijna alles aan deze auto is elektrisch/elektronisch geregeld en werkt naar behoren.
Als bestuurder heb je echt het idee dat je in een grotere auto rijdt.
Dat je toch in een kleiner auto rijdt, merk je wanneer je als volwassene op de achterbank plaatsneemt of als je de kinderwagen in de kofferruimte wilt parkeren.
Tot nu toe heb ik nog geen echte irritante kraakjes of rammeltjes gehoord (m.u.v. enkele kleinigheidjes).
Een speciale positieve vermelding is voor de remmen en de stuurbediening/werking van de cruise control en de audio-installatie.
Minder positieve zaken:
De naden van het plaatwerk sluiten niet overal goed op elkaar aan. Vooral de motorkap en de achterklep. De voor en achterbumper zijn van kunststof en hebben een klein kleurverschil met de rest van het plaatwerk. Ook zie ik dat het linkerachterportier iets anders kleurt dan de rest van de auto.
een paar dagen na het afleveren heb ik de auto gewassen, en tot mijn verbazing zag ik op de achterbumper heel veel kleine roestpuntjes, net alsof er ijzerdeeltjes op gespat was. Omdat de achterbumper van kunststof is kan het niet van de bumper zelf zijn. Door goed te poetsen zijn bijna alle roestpuntjes verdwenen.
Als de zon op de voorruit schijnt, dan weerkaatst de rand van het dashboard precies in je gezichtsveld op de voorruit. Na het starten van de motor komt er de eerste 20 seconden een vaag gekraak uit het dashboard. Dit wordt veroorzaakt (denk ik) door het openen/sluiten van enkele kleppen van de climate control. Daarna heb je er geen last meer van. De climate control werkt goed, al blaast er (volgens meerdere passagiers)in verhouding te veel koude lucht naar de benen.
Het schakelen van de 1e naar de 2e versnelling gaat, zeker bij een koude motor, bijzonder stroef. De koppeling werkt over het algemeen prima, maar bij file rijden of vanuit stilstand rustig optrekken heb ik vaak last van een trillende koppeling.
Op slecht of hobbelig wegdek gaat de bestuurdersstoel ’tikken’, net alsof er ergens speling op zit.
Wat ik erg jammer vind is, dat ik als bestuurder niet de juiste zithouding kan creëren. De afstand/verhouding tussen stuur, pedalen en schakelpook, krijg ik niet naar mijn zin. Dit kan natuurlijk ook aan mezelf liggen.
Problemen
Er zijn tot nu toe geen echte problemen geweest, maar wel enkele negatieve zaken:
Bij het optrekken en afremmen trekt het stuur sterk naar rechts. Ook als je met een constante snelheid rijdt dan trekt het stuur (minder sterk maar wel irritant) naar rechts.
Het volgende punt vind ik echt onbegrijpelijk.
Op de achterspatschermen ontstaan aan de binnenzijde, daar waar de achterportieren in de spatschermen sluiten, beschadigingen aan de lak. Dit ontstaat omdat met het dichtgooien van de portieren deze iets te ver naar binnen buigen en weer terugveren, en hierbij raken de plaatdelen elkaar!!!!
Ik ben een kritische klant, en misschien vallen enkele hierboven genoemde zaken onder de rubriek ’mierenneuken’. Toch denk ik dat enkele zaken bij een auto van 28.000 Euro beter zouden moeten/kunnen.
Extra info
- 80.000 km
Update 14-03-2009 80.000Km
Positieve zaken:
Alle hiervoor beschreven positieve zaken zijn nog steeds van toepassing
Minder positieve zaken:
De meeste hiervoor beschreven zaken zijn nog steeds van toepassing m.u.v.
Het tikken van de stoel is voorbij, ingesleten denk ik.
De koppeling trilt niet meer. Waarom weet ik niet, maar ik ben er blij mee.
Problemen:
In het eerste verslag trok de auto naar rechts. Op dat moment stond de auto op winterbanden.
Na het monteren van “normale banden”was het een stuk minder.
Na richten en uitbalanceren was het probleem opgelost.
Nog meer problemen:
Vooral bij warm weer geeft de boardcomputer de melding: Airbags en/of pyro…gordelspanners zijn defect. De dealer weet niet waar het door komt en laat het daar bij zitten. Lekker veilig gevoel geeft dat.
Wanneer ik een bocht maak, na een regenbui, hoor ik een klotsend geluid vanuit het dashboard komen. Het lijkt wel een golfslagbad! De dealer zegt dat dit wordt veroorzaakt omdat in een opvangbak een uitstroomopening verstopt was geraakt. Dit kan je, volgens de dealer, niet zelf oplossen omdat er van alles losgemaakt moet worden! Dit ding raakt regelmatig verstopt.
Hier moet je, uit eigen ervaring, dus elk half jaar voor naar de dealer. Ontwerpfout?
Bij 50.000 Km ging het linker voorraam geen kant meer op. De dealer moest er een compleet nieuw schakelpaneel in zetten om dit te verhelpen
Sinds kort werken de parkeersensoren niet meer naar behoren. Of ze piepen continu, of ze doen het helemaal niet meer. De eerste keer dat ze het niet deden parkeerde ik de auto op 2mm van een ander auto. Gelukkig net niet raak. Hier ga ik binnenkort voor naar de dealer.
De A-stijlen belemmeren het zicht enorm. Er verdwijnt soms een complete vrachtwagen in.
Conclusie
Het is nog steeds een prachtige auto en het rijdt lekker.
Maar ………ik verwacht meer van een auto dan alleen mooi en lekker rijden
Er is eigenlijk niet 1 moment geweest dat er niets met de auto aan de hand was.
Het is dat het een leaseauto is, dus dat ik de reparatiekosten niet zelf hoef te betalen, anders had ik hem allang verkocht. De volgende keer toch maar weer een japanner!
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.