Peugeot 206 X-Line 1.4 (2005)
autoreview
Signalement
Uitvoering | 206 X-Line 1.4 |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2005 |
Jaar van aanschaf | 2014 |
KM-stand bij aanschaf | 202.189 km |
KM-stand laatst | 212.900 km |
De eerste 10.000 km, erg tevreden.
- 212.550 km
26-11-14
Eerste review na ruim 10.000 km.
Zoals in de titel al aangegeven, ik ben erg tevreden!
Nadat we minder kilometers ging maken was de 407 1.6HDI domweg te duur.
Met name de vaste lasten in de vorm van de wegenbelasting (€ 392,00/kwartaal) drukten veel te zwaar op de kosten per kilometer.
De eisen voor de opvolger waren simpel.
- Lage vaste lasten, ook als we weinig rijden moet ie niet teveel kosten.
- Lage brandstofkosten, zodat de kosten per kilometer ook binnen de perken blijven.
- Ik ben redelijk handig, dus een auto waar ikzelf het reguliere onderhoud aan kan doen heeft de voorkeur.
Op basis daarvan kom je al snel uit bij een zo licht mogelijke auto. Tevens kun je dan op LPG gaan rijden zonder veel extra wegenbelasting te betalen.
Omslagpunt voor 206 1.4 LPG tov benzine ligt op slechts 3.000 km!
Eerst een Saxo VTS op LPG geprobeerd, maar daar bleek toch teveel mis mee te zijn. Verder was ik niet onder de indruk van het interieur en de matige bagageruimte.
Daarna heb ik mijn vizier op de 206 gericht. En ik ben uitgekomen bij een 206 1.4 X-line met LPG onderbouw.
Comfort:
Geen 5 sterren uiteraard. Maar vergeleken met de vorige auto’s (407 HDI, 850 T-5R) heeft de 206 me aangenaam verrast. De auto voelt solide, er kraakt weinig tot niets en de stoelen bevallen uitstekend. Qua pasvorm zitten ze me beter dan die van de 407, maar da’s uiteraard persoonlijk.
De 206 is wel wat minder stil dan de 407. Maar het geluidsniveau is nog steeds aanvaardbaar. De 206 is op de kop af 500 kilo lichter, en dat merk je hier. Vooral het afrollen van de banden hoor je meer.
Verder mis ik ten opzichte van de 407 eigenlijk alleen de cruise control. Helaas is die in de mijne niet zomaar in te bouwen omdat ik geen elektronische gaskabel heb.
Andersom zit de 206 duidelijk ook beter in elkaar dan de Saxo. Voor 100 kilo extra leeggewicht krijg een auto die ook duidelijk een of twee klassen hoger staat.
Door de LPG onderbouw heb ik nog steeds de volledige bagageruimte tot mijn beschikking. De 206 is uiteraard geen ruimtewonder. Je kunt niet gedachteloos alles achterin gooien zoals bij de 407 en de 850. Maar tot mijn verrassing bleek gezin plus complete kampeeruitrusting er toch in de passen.
Prestaties:|
De 1.4 motor presteert naar behoren. Ik rij op LPG, en dat kost wat vermogen. Het is geen strepentrekker, maar hij is vlot genoeg voor het dagelijkse verkeer in Nederland.
Betrouwbaarheid:
De 206 heeft me de afgelopen 10.000 km nog niet een keer in de steek gelaten.
Zie verder mijn opmerkingen onder het kopje ‘Onderhoud, reparaties en upgrades’.
Gebruikskosten:
Ik houd alle kosten bij op Spritmonitor.de. (sorry Autoweek…) Alles inclusief kost de auto me dit moment € 0.16 per kilometer. Enige dat ik daar niet in meeneem is reservering voor de aanschaf van een volgende auto.
Zou ik de 206 in 3 jaar afschrijven naar nul, dan zijn de kosten tot nu toe € 0.25 per kilometer.
Onderhoud, reparaties en upgrades
Bij aanschaf was er weinig mis met de 206. Wat heb sindsdien ik gedaan?
- Deurvanger linksvoor. Simpel klusje. En voor 30 euro sluit de deur weer zonder akelig gekraak.
- Olie en alle filters vervangen. (Interieur, lucht, olie, LPG). Gewoon voor de zekerheid alles bij aanschaf gedaan.
- Display middenconsole. Standaard display had maar één regel, dus veel info kreeg ik daar niet op. Voor 42 euro vervangen voor een exemplaar met drie regels, zodat ik meer informatie op mijn scherm heb. Niet noodzakelijk, maar wel prettig.
- Montagebeugel + cradle voor mijn iPhone. Ik gebruik Waze op mijn telefoon voor navigatie. En dan moet ie natuurlijk wel netjes in beeld zitten.
- Paar dashboardlampjes vervangen.
- Einddemper uitlaat vervangen. Oude was lek.
- Leren stuurwiel. Oude kunststof stuur was na 10 jaar zonlicht behoorlijk brokkelig aan het worden. Dus vervangen door een wat dikker en beter aanvoelend leren stuur uit een 206 GTi.
- Onderhoudsbeurt airco. Bleek nog voor 90% gevuld te zijn.
- Twee voorbanden vervangen ivm spijker in de wang van een van de banden.
Gepland onderhoud, reparaties en upgrades
- Onderste motorsteun vervangen. Is ingescheurd, en dat zorgt voor motortrillingen in het interieur.
- Aandrijfas keerringen vervangen. Die van de korte as lekt wat.
- Bakolie vervangen. Als ik dan toch bezig ben. En kan zeker geen kwaad naar 212.500 km.
- Trekhaak monteren. Moet alleen nog uitvogelen of dat gaat passen met de LPG onderbouw.
- Controle bougies + kabels, benzinefilter
- Remvloeistof vervangen.
Wishlist
Verder heb ik nog wel een aantal zaken die ik misschien ooit ga doen.
- Xenon
- Parrot carkit
- Cruise control (als ik een betaalbare set op de kop kan tikken)
- Ventilatieroosters vervangen. De huidige zijn een beetje gammel, een paar lamellen doen niet meer mee.
- Geluidsdemping verbeteren.
Aanvulling mbt comfort en weggedrag
- 212.900 km
De wegligging en het rijgedrag van de 206 is me helemaal niet tegen gevallen. Hij rijdt gewoon lekker.
Net een aantal wat grotere auto's is het wel even wennen. De 206 komt kwieker, lichtvoetiger over.
En dat is ie natuurlijk ook. De korte wielbasis en behoorlijk laag leeggewicht hebben duidelijk effect op hoe de auto rijdt.
Ik heb geen idee wat voor schokdempers er onder mijn 206 zitten of hoe oud ze zijn. Maar ze zijn in ieder geval nog niet versleten.
Almere is (te) rijkelijk bezaaid met verkeersdrempels. Veel bestuurders remmen af, soms zelfs tot stapvoets voor de gemenere drempels, maar met de 206 kan ik er zonder veel problemen met 40 à 50 km/h overheen.
Daarmee wil ik niet zeggen dat je ze niet merkt of zo, maar de vering vangt het netjes en zonder al te veel misbaar op.
Al met al een soepel, comfortabel en niet al te sportief onderstel. Prima voor in de stad. Snelweg gaat ook best. Al wordt ie wel snel wat instabieler op hogere snelheden, zeker in combinatie met wat minder vlak wegdek.
Dan het bochtenwerk. Hier loop je een beetje tegen de grenzen van het comfortabele onderstel aan. De 206 ligt niet als een blok op de weg in een bocht. Als je vlot door een bocht gaat kan de 206 een beetje 'avontuurlijk' worden. De achterkant wil dan best graag een stapje opzij zetten.
Reuzeleuk als je de techniek beheerst, maar niet iets om mede-weggebruikers mee lastig te vallen.
Rij je normaal, dan is er overigens echt niks aan de hand. Ik zit echt niet met klamme handjes aan het stuur als er een bocht in een (snel)weg opdoemt.
Maar als je al te sportieve aspiraties hebt wil de 206 soms graag even testen of je ook wel ècht goed kunt sturen. :-)
Ik heb mezelf voorgenomen om alleen aan de 206 te sleutelen als er ook echt iets gerepareerd of onderhouden moet worden.
Het is natuurlijk een puur persoonlijke voorkeur, maar als de huidige dempers 'op' zijn ga ik waarschijnlijk wel voor schokdempers die wat stugger zijn dan de originele exemplaren.
Mijn 407 bleek bij de aanschaf destijds behoorlijk versleten schokdempers te hebben. Die heb ik toen vervangen door Bilstein B6 dempers. Iets sportiever, maar geen verlaging. En dat is ons toen echt heel erg goed bevallen. De 407 is en blijft natuurlijk een grote, logge tank. Maar wat stuurde die een stuk strakker daarna zeg.
Zoiets zou voor mij de 206 nóg wat leuker maken.
Al verwacht ik dat een set compleet nieuwe standaard dempers voor de gemiddelde bestuurder al een prima verbetering zal zijn.
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Lezersreacties (0)
Reageren