Peugeot 206 CC 2.0-16V (2002)
autoreview
Signalement
Uitvoering | 206 CC 2.0-16V |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2002 |
Jaar van aanschaf | 2005 |
KM-stand bij aanschaf | 33.000 km |
KM-stand laatst | 83.500 km |
- 83.500 km
Heb deze auto nu 3,5 jaar geleden aangeschaft. Toen ie in 2001 op de markt kwam was het voor mij een soort van droomauto. Ideaal dat stalen dak. Met open dak kan ik deze auto alleen maar met een brede grijns op mijn gezicht rijden. In de kleur blauw is het ook nog eens een vrolijke verschijning om te zien en gezien te worden. De eerste keer dat ik erin reed zag ik mezelf door de ogen van een groepje kleine jongens, die keken alsof het hun droomauto was!
Uiteindelijk vond ik deze via internet bij Peugeot dealer Vingerhoets in Tilburg. Werd er de eerste keer geholpen door een oersjacherijnige, ongeinteresseerde, futloze verkoper en heb er later ook wat van gezegd. Onder normale omstandigheden zou ik door deze behandeling zijn weggelopen, maar ik wilde deze auto perse hebben. Later door iemand geholpen die wat professioneler was.
Ik heb destijds bewust gekozen voor deze auto, niet alleen vanwege het kunnen rijden met open dak, maar ook omdat die voorzien is van enkele luxe opties, zoals geregelde airco en lederen bekleding, en vanwege de 2 liter motor. Kortom een klein autootje met grootse prestaties.
Nu is de tijd gekomen om er afstand van te doen. De reden is dat hij erg vermoeiend is op lange afstanden. Ik rijd nogal regelmatig naar midden Duitsland. Als je er 4 uren in gereden hebt, ben je redelijk gebroken. In het verkeer kan ie weliswaar goed meekomen, maar je moet wel goed op blijven letten en bent je er doorlopend van bewust dat je in een klein kwetsbaar autootje doorbrengt. Het motorgeluid klinkt helaas ook nogal goed in het interieur door.
Ik ga nu dus eens iets heel anders rijden, namelijk een bmw 5-serie, uit hetzelfde bouwjaar. Dat is ook een totaal andere ervaring. Dat mag natuurlijk ook wel want die auto heeft een nieuwprijs die destijds het dubbele was en ook nog eens 2 cylinders en een liter meer.
Heb gedurende de afgelopen 3,5 jaar en ongeveer 50.000 km verder nauwelijks problemen met deze auto ondervonden. Tijdens de Leeuwekeur-garantie viel op dat een deel van het rubber aan de bovenzijde van de linkerdeur uit het frame kreukelde. Ook sloot deze niet zo goed. Dat alles is door de dealer onder garantie goed verholpen, alhoewel het rubber nog steeds de neiging heeft niet helemaal goed aan te sluiten. Ook is het (daardoor) voorgekomen dat er na heftige regenval wat lekkage achterin de auto was.
Verder kan ik me geen bijzondere gebreken herinneren, behalve het gebruikelijke onderhoud, waarvan met name de vervanging van remschijven en van een deel van de uitlaat wel de duurste waren.
Wat ook erg vervelend was, is dat mijn beide buitenspiegels er 2x afgetrapt zijn (ik moet de auto langs de straat parkeren) en dat is iedere keer een onnodig dure grap. Het inklappen van de buitenspiegels verloopt wat moeizaam, want plastic draaien op plastic is bij een beetje kou zelfs helemaal niet mogelijk.
Het benzineverbruik vind ik bij een auto van dit formaat eerlijk gezegd ook wel een beetje tegenvallen. Gemiddeld haal ik 1:11 (vooral in de stad), en ik beschouw mezelf niet als iemand die erin scheurt. Anderzijds rij je wel in een 2-liter en is ie toch wel aan de zware kant. Die 2-liter komt trouwens vooral pas echt goed tot zijn recht in de hogere toeren en dus de wat hogere snelheden, waardoor je de motor in mijn ogen in de stad niet optimaal kunt benutten.
Kortom, het is voor enkele jaren een heel erg leuk autootje geweest, maar ben er uitgegroeid, want verlang naar beduidend meer (rij)comfort. Kan hem verder iedere zonliefhebber van harte aanbevelen!
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Lezersreacties (0)
Reageren