Peugeot 206 CC 2.0-16V (2002)
autoreview

Signalement
Uitvoering | 206 CC 2.0-16V |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2002 |
Jaar van aanschaf | 2008 |
KM-stand bij aanschaf | 68.000 km |
KM-stand laatst | 0 km |
ERVARINGEN
In januari 2008 is mijn droom uitgekomen: een cabrio. En dan ook nog met een hardtop, dus dat is genieten in de zomer- alswel in de wintermaanden! Het betreft een zwarte Peugeot 206cc 2.0 16V, handgeschakeld.
Door het wellicht niet verwachte relatief zware gewicht van 1130 kg is het erg prettig om er een 2.0 liter motor in te hebben liggen en de auto is daarmee supersnel in het accelereren. Zeker ook vanaf de 90 km/uur merk je dat ie echt heel snel wil doortrekken! Mijn vorige auto was een stuk minder snel waardoor inhalen veel trager ging. Nu merk ik ’t echt goed als ik inhaal en dat rijdt een stuk prettiger. De stugge afstelling en de platte banden waren voor mij wel even wennen, maar dat hoort nu eenmaal bij dit sportieve autootje, dat overigens erg snel is in de bochten; je zou er zo een kartbaan mee opkunnen!
Het gemiddelde verbruik is bij mij zo’n 1:12 (8,2 liter/100 km). Bij een rustig rijgedrag en bij constante snelheid van 110 km/uur heb ik een verbruik van net geen 1:14 (7,2 liter/100 km) gehaald.
Kwa comfort is ’t op en top een Franse auto. Heerlijke kuipstoeltjes en de bestuurdersstoel is geheel naar wens in te stellen, zowel in de hoogte als de lengte. Ondanks mijn lange lichaam van 1.89 m heb ik de stoel nog niet eens helemaal naar achteren gezet. Met de windvanger achterin moet ik de stoel een fractie naar voren zetten, waardoor ik net niet de meest comfortabele positie heb, dus voor mensen langer dan 1.89 kan deze auto een probleempje worden of ze moeten de windvanger achterwege laten en de terugslag van de wind voor lief nemen. Ook het stuur is in hoogte verstelbaar zodat mijn knieën er netjes onder blijven.
Verder is mijn Peugeot voorzien van automatische verlichting, cruise-control (wat ik vooralsnog zelden heb gebruikt), climate control (nooit geweten hoe geweldig dat is), duidelijke boordcomputer, prachtige lichtmetalen velgen, regensensor voor de ruitenwissers en uiteraard gaat alles electrisch. Zoals ook het dak dat met 20 seconden is geopend (en gesloten).
In februari heb ik voor ’t eerst ’topless’ rondgereden. Toen was ’t buiten 15 graden en goed te doen met het zonnetje aan een strakblauwe lucht. De windvanger is dan erg prettig om achter de hoofdsteunen te hebben, zeker op de snelweg, omdat de wind dan nog koud is. Na de rit vroeg ik me af of ik uberhaupt de motor wel had gehoord. Die is in ieder geval niet nadrukkelijk aanwezig geweest dus.
De 206cc is voor mij echt een droom die is uitgekomen!
PROBLEMEN
Problemen heb ik nog niet gehad. Wat me wel opviel was het gekraak van de dakrubbers op minder vlakke wegen. Alle rubbers zijn daarom bij de dealer met een daarvoor bestemd smeermiddel behandeld. Zelf had ik dat eerder al geprobeerd met siliconenvet en zuurvrije (!) vaseline en ging ook goed, maar dan kwam het kraken helaas weer snel terug. (Update 14 april 2009: Het gekraak van de dakrubbers is na een regenbui steeds goed hoorbaar en is verholpen zodra de twee beugels worden ontgrendeld en weer vergrendeld).
De schakelbak is redelijk gehorig, maar volgens de dealer is dit karakteristiek voor deze auto. Wel erg hinderlijk is de zonreflectie in de witte wijzerplaten. De aluminium versnellingspook is in de winter ijskoud en schijnt in de zomer nogal heet te worden, maar dat moet ik nog gaan ervaren.
Al met al een heerlijke cabriolet en gezien de hardtop een echte aanrader!!
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.