Peugeot 206 CC 1.6-16V Roland Garros (2003)
autoreview
Signalement
Uitvoering | 206 CC 1.6-16V Roland Garros |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2003 |
Jaar van aanschaf | 2007 |
KM-stand bij aanschaf | 61.000 km |
KM-stand laatst | 0 km |
ERVARINGEN
Na vele jaren een auto in bezit te hebben gehad met als hoofddoel het vervoer van A naar B kwam ik in de luxepositie dat mijn vriendin een auto van de zaak kreeg en we daarom een tweede auto willen met als doel plezier tijdens het rijden. De keuze voor een cabriolet was al snel gemaakt. Ik zocht een flink aangeklede auto voor een reële prijs. De keuze viel al snel op een 206 cc aangezien een hardtop de sterke voorkeur had.
Zover ik kan oordelen voldoet de 110 pk sterke 1.6 motor prima. Bij een normale rustige rijstijl rijd ik gemiddeld 6.8l/100km wat neerkomt op 1 op 14,7 Het verbruik met het dak open is tegen verwachting in nauwelijks hoger.
De versnellingsbak is in vergelijking met mijn vorige Seat Ibiza hakerig, lang en zwaar. Bij koude motor en stilstand dien ik zelfs iets kracht te zetten om de bak in de eerste versnelling te krijgen. In mijn ogen verstoord de bak het algemene goede beeld wat ik heb van deze auto.
Het dak openen en sluiten werkt prima. Wel dienen handmatig twee klemmen aan de dakrand handmatig geopend te worden. De verdere procedure is automatisch. Merkwaardig vind ik wel dat Peugeot het nodig vind om alle ramen geheel te openen bij het openen en sluiten van het dak.
De Roland Garros uitvoering beschikt standaard over automatisch inchschakelende verlichting en regensensor. Bij aanschaf twijfelde ik enigszins of deze opties in de praktijk echt meerwaarde bieden. Mijn ervaring is dat de automatisch inchschakelende verlichting goed functioneert. Hij heeft de neiging om de lampen pas laat in te schakelen, vooral bij mist en neerslag. De regensensor doet zijn werk redelijk. In mijn ogen mag hij iets gevoeliger ingesteld staan.
Mijn 206 cc beschikt over lederen bekleding. Het leer ziet er goed uit en vertoont nog geen teken van slijtage. De stoelen zitten goed en bieden veel zijdelingse steun. De ruimte op de achterbank is praktisch niet te gebruiken voor een passagier.
Minpuntje is dat Peugeot op deze uitvoering niet een standaard windscherm meelevert. Zonder windscherm is het bij zomerse dagen bij snelheden tot 80 km/h prima vol te houden. Ga je de snelweg op dan kun je beter het dak dicht doen en de automatische airco zijn werk laten doen.
PROBLEMEN
Ik heb niet echt problemen gehad met deze auto. Wel een paar kleine schoonheidsfoutjes.
Vanaf de eerste dag heb ik last van piepende voorremmen. Ondanks dat de blokken en schijven in het verleden tot tweemaal toe door de vorige eigenaar vervangen zijn. Het piepende geluid heeft afgezien van het geluid geen nadelig effect en is ook alleen hoorbaar met het dak open.
Tijdens de proefrit was een piepend geluid waarneembaar van achteruit de auto wat beter hoorbaar was bij het rijden voer klinkerwegen. Na onderzoek bleek dit iets corrosie te zijn bij een bout van een stand onder de auto wat snel verholpen was. Sindsdien is het probleem niet meer opgetreden.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Lezersreacties (0)
Reageren