Peugeot 206 (2006)

autoreview

Peugeot 206 (2006)

Signalement

Bouwjaar2006
Jaar van aanschaf2023
KM-stand bij aanschaf388.500 km
KM-stand laatst406.500 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Kleine gezinsauto

  • 389.600 km

Na iets meer dan een jaar in een oude polo te hebben gereden, ging ik op zoek naar iets anders.
Iets met meer ruimte en meer vermogen.
Maar het moest financieel wel aantrekkelijk blijven.
Ik had m'n zinnen gezet op een kleine stationwagon.
Skoda fabia, opel astra, renault megane...
Tot ik de 206 sw zag.
Deze wilde ik hebben.
Google leerde mij dat ik het beste voor een 1.6 of 2.0 benzine kon gaan.
Marktplaats, AutoScout24 en Facebook werden druk afgezocht.
Maar het meeste wat ik tegenkwam, stond op een uur rijden (of meer).

Na een paar dagen zag ik deze staan.
206 sw quicksilver uit 2006, met 1.6 16v.
Zag er op de foto's netjes uit.
Met de mooiste lichtmetalen velgen die standaard op een 206 werden geleverd, en meegespoten stootstrips.
Maar, ze stond te koop met 387.000km.
Dat is toch best veel.
Aangezien de auto in de buurt stond, toch contact gezocht met de verkoper en een afspraak gemaakt om te gaan kijken.

De auto stond er redelijk goed bij.
Een goede wasbeurt was al nodig.
En er zitten een paar deukjes op de auto, wat erg zonde is.
Voor de rest is het een keurige auto.
Onderhoudsboekje erbij, en ingevuld tot mei 2023.
Distributie ligt er sinds december 2022 op.
Werkende airco, geen storingen, geen rare geluiden.
Bij de testrit kwam er wel naar voren dat er iets met de ophanging aan de hand is.
Maar dat was voor mij geen reden om af te haken.
De dag erna telefonisch een bod gedaan, en na een paar minuten kwamen we tot een bedrag waar we allebei tevreden mee waren.
Auto werd geleverd met een set winterwielen, en een bluetooth module die je in de 12v steekt.


Het eerste euvel...
Na een week werd de eerste langere rit gemaakt.
Elke dag 12km naar m'n werk is niet zo spannend.
Maar nu moest ik vanuit zuidoost Brabant via Rotterdam naar de oesterdam.
Vol goede moed vertrokken, maar op de a15 bij Rotterdam moest ik toch even de vluchtstrook op.
Koelvloeistof tempratuur werd te heet.
Allerlei meldingen op het dashboard, dus toch maar even naar de kant.
Dit probleem bleef zich aanhouden op de terugweg op de snelweg.
Verder geen vloeistof verlies, motor liep nog steeds prima en geen rare rookpluimen.
Via Facebook in contact gekomen met een 206 hobbyist die er naar gekeken heeft.
Bleken de relais van de koelvin volledig gecorrodeert te zijn.
En er was een kabel los gekomen van het onderste relais.
G
Dit probleem is gisteren opgelost door de garage, als het goed is.

Dus nu hopen dat ik probleemloos naar de 4 ton en verder kan.

5000km verder

  • 392.000 km

We zijn inmiddels goed op weg naar de 400.000km.
Na het euvel met het relais van de koelvin, zijn er technisch geen problemen meer voorgevallen.

Wel is er wat ongemak geweest rond de kerst.
Zaterdagochtend 23 december zouden we op pad gaan voor boodschappen voor het kerstdiner.
Bleek de achterruit van de sw eruit te liggen.
Er was geen voorwerp doorheen gegooid, en niks tegenaan gewaaid de nacht ervoor.
Bellen met carglass, werd er medegedeeld dat er geen noodraam geplaatst kon worden.
En pas na de kerst kon er een nieuw raam besteld worden.
Nu moest de auto ergens weggezet worden waar die droog stond, want ermee rijden was geen optie.
In diezelfde periode was onze gezinsauto ook gesneuveld, dus praktisch was het allemaal niet.
Na 2 a 3 weken, en nog geen nieuwe ruit, ben ik erachter gekomen dat deze ruiten niet meer nieuw gemaakt of geleverd worden.
Via de verzekering heb ik nu een gebruikte ruit laten plaatsen.


Verder heb ik het audiosysteem uitgebreid.
De speakers in de deuren waren aan het eind van hun latijn, deze zijn allemaal vervangen.
Voor de lage tonen is er een subwoofer ingekomen.
En de radio is vervangen voor een alpine met Bluetooth.

Terugkerend probleem

  • 398.150 km

Gisterenavond op weg naar huis vanuit Waalwijk, zag ik op de snelweg dat de temperatuurmeter ging stijgen.
Waar hij normaal rond de 90 blijft hangen, ging hij er nu overheen.
In korte tijd ging de meter in het rood, melding dat de koelvloeistof te heet was en melding STOP.
Ik vermoed hetzelfde probleem als wat ik in het begin had.
Vanmiddag de relais gedemonteerd, maar er was niet veel aan te zijn.
Paar contactpunten hadden iets corrosie.
Alles schoongemaakt en wat contactspray erop.
Alles gemonteerd en morgen maar een testrit maken.
Hopelijk is het euvel opgelost.

Koelingsprobleem hopelijk opgelost

  • 404.000 km

2 weken terug de (toch) magische grens van 400.000km overgegaan.
En nog steeds vrij probleemloos rijden.

Het koelingsprobleem bleef wel aanhouden.
Hogelijk is dat na vandaag opgelost, met een nieuwe thermostaat.
Dat gaan we de aankomende dagen ondervinden.
Daarnaast is er een vervelend iets bijgekomen.
Te pas en te onpas geeft hij nu een melding van een open rechter voorportier.
Terwijl deze dicht is.
Vaak is het opgelost door de deur een keer open en dicht te doen.
Maar soms moet ik dat een paar keer herhalen voordat de storing weg is.
Een rondje google heeft mij geleerd dat het een kabelbreuk van carrosserie naar deur kan zijn, of een defect in het slot.
Dit moet ik nog uitzoeken.

Verder blijven we er gewoon mee verder rijden.

Nieuwe apk

  • 405.000 km

Afgelopen week is er een nieuwe apk op gekomen.
Daarbij is er een draagarm en stuurkogel vervangen.
Ook meteen de filters en olie vervangen.
En de storing van het rechter voorportier is weg.
Een ander slot laten plaatsen was de oplossing.

Nu besloten om de peugeot te koop aan te bieden en een hot hatch te zoeken.

Verkocht

  • 406.500 km

Met 406.500km op de klok heb ik de 206 verkocht.
Ik was er een beetje op uitgekeken, en daarom al een tijdje rond aan het kijken naar iets anders.
En weer terug naar Opel.
Per toeval kwam ik op een Opel Corsa C gsi uit.
Aangezien 3 auto's teveel zijn, besloten om de 206 te verkopen.

7,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

Lezersreacties (6)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.