Peugeot 107 XS 1.0 (2010)
autoreview
Signalement
Uitvoering | 107 XS 1.0 |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2010 |
Jaar van aanschaf | 2010 |
KM-stand bij aanschaf | 4 km |
KM-stand laatst | 98.000 km |
Mijn 'geliefkoosde' 520i ingeruild voor een 107
- 6.020 km
Helaas mensen, mijn geliefkoosde BMW 520i is niet meer.
Het is vreemd maar in het jaar van het overlijden van mijn vader, "overleed" ook mijn 19 jaar oude getrouwe 520i. Op een dag hoorde ik tijdens het starten een heel vreemd geluid en daarop een vrezelijk geratel. Omdat ik natuurlijk toch nieuwsgierig was, wat er nu gebeurt was, heb ik 'm toch stationair laten lopen, de motorkap open gedaan en geluisterd naar de motor. Het was dus niet zo dat de distributie ketting was gebroken (wat tot kromme kleppen zou geleid hebben). Maar ik vermoedde wel dat de distributie-ketting spanner kapot was gegaan. Heb vervolgens bij diverse garages en hobbyisten gevraagd naar de mogelijkheden. Samenvattend zei de officiele BMW garage dat de reparatie-kosten wel tegen de 2000 euro zouden kunnen aanlopen en de hobbyist 500 euro met de nodige tijd en geduld, want helaas zou een deel van het motorblok open moeten om bij de spanners te kunnen (het schijnen er 2 te zijn: een mechanische en een hydraulische). En om het motorblok gedeeltelijk te kunnen openen, moet je ook weer een groot deel van alle andere componenten verwijderen om er bij te kunnen. Al met al veel tijd, goed gereedschap en ruimte om te sleutelen benodigd. Met een gezin, het dagelijkse werk en een 19 jaar oude 520i met een dagwaarde van misschien 500 - 700 euro, zou dit te veel vergen. Omdat ik naast de BMW ook nog een oude Renault Espace en Opel Corso heb, zocht ik met een 'bloedend' hart naar een goede oplossing voor de BMW. De plaatselijke sloperij "bood" 50 euro voor mijn "geliefkoosde". Een particuliere hobbyist wilde nog wel 250 euro 'geven'. Het klonk allemaal erg logisch maar toch deprimerend.
Toen op internet gezocht naar speciale aanbiedingen. Die waren er genoeg. Viel mijn oog (niet schrikken) op een Peugeot 107. Ach, moeder de vrouw wilde ook wel eens iets anders als de 14 jaar oude Opel Corso. Nou, wij praten met de dealer. Het klonk allemaal wel aantrekkelijk. De 107 was BPM vrij + geen wegenbelasting, en jawel ze zouden 1300 euro (300 euro dagwaarde + 1000 euro voor inruil van een auto van vóór 1995) geven voor mijn "geliefkoosde". Bovendien was er nog een zogenaamde "Toy Story 3" actie, die nog een extra 995 euro korting op de 107 bewerkstelligde. Kijk, dat zou toch alles bijelkaar een waardig afscheid zijn voor mijn oude BMW520i.
Uiteindelijk is het een 4-deurs 107 geworden, met Premium-Pakket (radio/CD + 4 speakers + toerenteller), 4 air-bags, airco, elektrische ramen voor, speciale lak-behandeling en zelfs korting op de afleveringskosten (aflevering inclusief volle tank, een fles motorolie, gevaren-driehoek, lak-flesjes, setje lampen, matten rondom). En vrijwel de helft van het te betalen bedrag mag in 3 jaar rentevrij worden afbetaald. Uiteindelijk totaal 9000 euro betaald. OK, toch nog een behoorlijk bedrag. Maar ik ga ervan uit die deze populaire auto aardig waarde vast zal zijn. Bovendien na inmiddels 6000 kilometer (50% stad, 50% snelweg) door mijn vrouw ermee gereden te hebben, blijkt het benzine verbruik rond de 1 op 19 te liggen. En dat is zeker niet met een spons onder het gaspedaal. Als je daarbij nog de all-risk collectieve autoverzekering met 75% no claim telt en het feit dat de auto wegenbelasting vrij is (+ eerste 4 jaar geen APK), dan rijd je toch relatief voor een koopje. Afwachten maar, hoe de 107 zich houdt. Er zit 3 jaar garantie op, dus voorlopig zitten we "veilig".
Rijervaringen:
Na zo'n 6000 kilometer kunnen we het volgende mededelen:
- een redelijk vlot autootje met een vrij redelijk comfort;
- geen rammels of "vreemde" geluiden te horen; ook niet als je over een 'kinderhoofdjes straat' rijdt (ja die straten bestaan nog hier en daar ...);
- wel een vrij rouwig geluid (kenmerk van een 3 cilinder ?)
- in zijn 4e versnelling 50 km/u rijden is eigenlijk niet te doen; motortje draait dan 1800 tpm, wat net niet lekker is; gevolg je hebt de neiging om steeds 55 km/u te rijden, zodat het motortje 2000 tpm draait;
- idem dito met zijn 5e: dat gaat pas lekker vanaf zo'n 65 km/u;
- voor het mooie is het kofferbakje net te klein: 2 AH tassen gaan er net in, meer hoef je niet te proberen, tenzij je 1 van de 2 leuningen opklapt; echter als je met 3 personen of minder rijdt, kan je natuurlijk altijd boodschappen kwijt op de achterbank;
- de 2 speakers in de hoedenplank zijn ook niet prettig gesitueerd; ze nemen relatief veel ruimte in en je moet de speaker-kabel-stekker loshalen, wil je de hoedenplank eruit kunnen halen;
- de auto voelt aan de buitenkant wat blikkerig en plastikkerig (is dat een goed woord?) aan;
- met de sneeuw/ijs toestanden, bleek je de 1 enkele grote ruitenwisser op de voorruit niet rechtop te kunnen zetten !!! (klopt dit ?, ander ervaringen ?);
- de 107 kon zich trouwens wel goed 'verweren' in de sneeuw en had verbazingwekkend goede tractie :-)
- tot nu tot gemiddeld 1:19 (normaal loodvrij);
- we missen wel erg een afgesloten handschoenen-kastje;
Nou, tot de volgende review.
Een jaar later
- 16.000 km
Ja, we hebben het 'hobbe-'karretje nu alweer meer dan een jaar. En zijn de ervaringen anders dan in mijn vorige verslag ? Nou, eigenlijk niet. De 107 heeft zich nog steeds prima gehouden.
Het rijdt nog steeds prima vlot door het stadsverkeer (tenminste als je bereid bent om af en toe flink door te trekken in de versnellingen).
En ja, het is nog steeds vervelend dat je net niet in z'n 4 kan rijden bij 50 km/u. Vooral als je een 'zondagsrijder' voor je hebt, ben je voortdurend aan het kiezen tussen 3 en 4. Als je (op de teller) 55 kan rijden, dan loopt het motortje 1800 rpm en dat is het net lekker in z'n 4.
Mijn vrouw moet sinds kort elke dag 25 km rijden naar haar werk in Amsterdam en dan blijkt de ware kracht van dit karretje: een echte kruip door sluip door karretje en dan ook nog steeds zuinig: 1:19,3.
Voor de rest (nog) geen problemen ondervonden (afgezien van een scheur in de voorruit, en nee, tijdens de rit vormde die zich al na een steenslag, dus sowieso te laat om het sterretje te laten behandelen).
De 107 zal binnenkort wel een beurtje moeten krijgen. Dus zien of Peugeot zich aan het standaard tarief houdt.
4 jaar later
- 66.000 km
We zitten inmiddels op ca. 66000 km. Nooit gedacht dat we in 4 jaar tijd op zo'n stand zouden komen. Ondanks dat we toch vaak op de fiets zitten voor de kleinere afstandjes. Maar je pakt zo'n karretje toch gauw.
En ondanks dat ik nooit een Peugeot fan was, maar ik het toch heb aangedurfd (ook grotendeels vanwege de enorme goede deal die we sloten; zie 1e verslag), rijden mijn vrouw en ik (en ook af en toe mijn jongste dochter) toch alweer 4 jaar in deze 107.
En nog steeds valt ie niet tegen. Heb idd inmiddels dat dashboard-klepje van Toyota geinstalleerd en dat past prima zodat alle spulletjes nu uit het zicht zijn.
De auto moest in die 4 jaar vanwege de 3 jaar garantie natuurlijk wel 3x naar de garage voor een beurt. Nu dat de garantie voorbij is, zal ie niet vaak meer de garage zien. Bij de laatste APK bleken de remblokken nog voldoende te hebben (zeker 1/3 van het totaal) en zelfs de banden voldeden nog aan de eisen. Heb wel de voorste omgeruild met de achterste.
Ook nog steeds geen defecten of rammeltjes.
En met 75& no claim + collectieve verzekering en een gemiddeld benzine verbruik van 1 op 20,7 (ja, ik geloofde het zelf ook niet, maar heb het toch echt een paar keer nagerekend) zijn de kosten van deze auto een lachertje.
Ja, het comfort is duidelijk van een kleintje. Korte hobbels worden flink doorgegeven. Rauwig klinkend motortje. Maar 4 zitplaatsen. Wat hoge drempel bij de bagage klep. Binnen druppelen van water op de luidsprekers als je de klep open doet tijdens regen. En natuurlijk de belachelijk onnauwkeurig benzinemeter (met de eerste 2 digitale streepjes rijd je 500 kilometer, met de laatste 4 doe je 200 kilometer.... !!!!).
Alhoewel met het laatste knipperende streepje kan je toch nog 80 kilometer rijden......
Zitten regelmatig ruim boven de 700 km voordat we tanken (hebben wel altijd een reserve tankje bij ons :-), voor het geval dat).
Al met al voldoet ie nog prima.
De 107 is ingeruild voor een Polo Cross
- 98.000 km
Nooit gedacht dat een Peugeot zo betrouwbaar was (ten minste tot aan bijna 100K). Het was een geweldig stadsautootje die zelfs op de snelweg geen slecht figuur sloeg (niet boven de 130 km/u komen vanwege de herrie). Alles bijelkaar in die 98 K hebben we gemiddeld 1 op 18,7 gereden. Nou, daar schaam ik me niet voor. En ja, natuurlijk zo'n Daihatsu motortje maakt het hele verschil. Nog nooit in de steek gelaten.
Alles bijelkaar aangeschaft voor € 9000 en toch nog € 4800 voor terug gekregen (bij aanschaf van een 2e hands Polo Cross uit 2014). Zowaar weinig afschrijving. Dus met het benzine verbuik, de lage motorrijtuigbelasting, de verzekering met 80% noclaim en vrijwel geen garagekosten, was dit 1 van de minst kostende auto's die ik ooit heb gehad.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.