Peugeot 107 Black & Silver 1.0 (2012)

autoreview

Peugeot 107 Black & Silver 1.0 (2012)
Peugeot 107 Black & Silver 1.0 (2012)Peugeot 107 Black & Silver 1.0 (2012)Peugeot 107 Black & Silver 1.0 (2012)Peugeot 107 Black & Silver 1.0 (2012)Peugeot 107 Black & Silver 1.0 (2012)Peugeot 107 Black & Silver 1.0 (2012)Peugeot 107 Black & Silver 1.0 (2012)Peugeot 107 Black & Silver 1.0 (2012)Peugeot 107 Black & Silver 1.0 (2012)

Signalement

Uitvoering107 Black & Silver 1.0
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2012
Jaar van aanschaf2020
KM-stand bij aanschaf55.567 km
KM-stand laatst75.000 km
Lezerswaardering: 89%Keuze van de redactie
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Drie maal is scheepsrecht!

  • 55.567 km

Op het moment van het schrijven is de Peugeot 107 Black & Silver mijn eigen aanwinst!

Ik ga voor een betrouwbare Peugeot 107, deze bewijzen hun betrouwbaarheid door de vele jaren heen.
Tuurlijk moeten we niet één kant op kijken, er zijn ook wel mankementen die cruciaal zijn in zijn betrouwbaarheid.

De waterpomp is in zijn begin jaren niet goed geweest en zijn verbeterd en een langere garantie van vijf jaar extra!
Roest onder de deur rubbers zijn cruciaal geweest bij de eerste phase van de 3-ling.
De diverse lekkages via het derde remlicht is de meest bekende bij iedereen, soms komt het ook wel via andere plekken voor.
En als laatste de achter zijruiten bij de vijfdeurs zouden er spontaan uit kunnen vallen, het wordt een heuse terugroepactie van Peugeot, Citroën & Toyota.

Maar waarom dan toch weer een Peugeot 107 zult u denken?
Ik heb zeker overwogen om een ander merk te gaan rijden zoals de Kia Picanto of de Hyundai i10.
Maar zijn nieuw zoals gebruikt ook behoorlijk aan de prijs!
Dan herinner ik mij Klokje rond van 23 december 2019.
De achttienjarige Ruben van den Esker die al ruim 422.487 kilometer rond rijd in zijn Peugeot 107 uit 2008, overgenomen van zijn vader.

Dan te bedenken dat ik nog diverse accessoires in mijn bezit heb om te hergebruiken voor een eventuele Peugeot 107.
Eén plus één twee! En drie maal is scheepsrecht!
Het besluit is dan genomen.

Het wordt zoeken, een bug in een hooiberg, want er staan tig van deze te koop en weet dan net die ene te vinden wat je uiteindelijk wilt kopen om vervolgens nog vele kilometers mee te rijden.

Diverse site's bekeken en de wanhoop bijna na bij!
Maar dan bedenken we, waarom niet eens kijken via de officiële site van Peugeot zelf?
In eerste instantie een mooie Peugeot 107 Active zien staan met ruim negentig duizend gelopen kilometers.
Met in mijn achterhoofd een zelfde interieur als de laatste Peugeot 107 Active, uit 2013, waar ik in heb mogen rijden....
Ondertussen eigenlijk een deal gesloten, maar ja....
Enkele dagen later weer op de site van Peugeot.nl en wat zie ik tot mijn verbazing een Peugeot 107 Black & Silver drie maanden ouder en de meest luxe uitvoering ooit met alcantara en leer, de achter zijruiten en de glazen achterklep origineel privacy glass(!) met ruim vijf en vijftigduizend op de teller....
We worden opslag verliefd op deze!
Onderhandelen via de telefoon begon opnieuw en komen tot een nieuwe deal.

Met mijn eigen diverse accessoires zoals de Bosch AeroTwin ruitenwisser, de portier schakelaar passagiers zijde en de windschermen van de voorportier ruiten en de Recaro Specialist bestuurdersstoel hebben hun plek gevonden samen met een nieuwe set Philips WhiteVision H4 lampen.
Voor nu voldoende, maar op termijn komt er wel weer een cruise controle van JohnGold en een fietsenkogel niet te vergeten.

De carrosserie zal weer naar onze smaak zeker getuned worden.
Een Ledl, voorheen de Lester, dakspoiler gelukkig gevonden en gekocht via een Oostenrijkse site, en zal in juni naar Nederland verstuurd worden. Deze moet nog geproduceerd worden!
De middenbumper zal dan samen met diverse onderdelen gespoten worden in de juiste kleur.

De eerste modificatie en antwoord van verkoopster

  • 55.820 km

De titel zegt het al, modificatie en antwoord van de verkoopster.
In de afgelopen jaren altijd nieuwe gereden en nu voor het eerst een gebruikte auto gekocht.
Zijn wel behoorlijke afwegingen gehad maar ben hier super content met deze aankoop.
Hij heeft wel echt zijn gebruikers sporen achter gelaten van zijn eerste eigenaar!
Doet mij wel een beetje zeer!
Maar niet getreurd de Peugeot 107 Black & Silver edition gaat een goed leven tegemoet bij mij.

De eerste kilometers van de dealer naar huis was toch een 125 kilometer en het reed weer als vanouds, het motorblokje snort er heerlijk op los.
Thuis gekomen de eerste grote inspectie van mijzelf....
Behoorlijk veel lak schade, dak volledig bekrast(!) en diverse krassen over de carrosserie.
Jammer, maar ik zal hier mee kunnen leven.
Er zijn al diverse plannen om onder andere diverse plaat delen te laten over spuiten.

Kreeg een mailtje van de verkoopster, ik had gevraagd over de complete onderhoudshistorie.
Het onderhoudsboekje gaf maar één stempel van een Profile tyrecenter precies na de twee jaar garantie periode, en daar bleef het dan ook bij.
De verkoopster gaf aan dat hun een behoorlijke onderhoud hebben moeten uitvoeren volgens de Bovag & Peugeot punten.
Het uitgevoerde bedrag was ruim €1200,=
O.a. accu, nieuwe banden rondom, schijfremmen + remblokken en nog diverse andere onderdelen.
Kan nu met een gerust hard lekker gaan genieten van deze zeer luxe uitvoering.

Het eerste was een goede schoonmaak beurt was voor het interieur de alcantara/leren bekleding en daar knapte de Peugeot 107 al van op.
De nieuwe entertainment modificatie staat klaar om ingebouwd te worden.
Het is een overjarig model van Pioneer een AVIC-720DAB, het is een dubbel din. Met een nieuwe voor front dashboard besteld en kon vervolgens ingebouwd worden.
Voorlopig blijven de tweeters (dashboard) en de standaard speakers (in de deur) zitten.
De hoedenplank speakers van Clarion van 27 jaar worden aangesloten op het entertainment systeem.
De hoedenplank wordt opgeknapt met nieuw speaker doek en dat doen we de volgende maand.

De Lester spoiler, de nieuwe naam is Ledl, uit Oostenrijk is afgelopen week geleverd.
Het is toch niet helemaal het zelfde als de "oude" Lester!
De Italiaanse versie was massiever volledig kunststof en en zeker niet hol(!) als die ik nu heb aangeschaft en was hier niet van op de hoogte.
Maar goed, ik zal het hiermee moeten doen.
De spoiler is naar de spuiter gebracht en gaat hier de komende tijd mee aan de slag.
Samen met de spuiter gekeken naar de kleur en wilde in eerste instantie de carrosserie kleur aannemen, maar samen kwamen we tot de conclusie dat het een andere kleur wordt.
De spoiler plus het dak krijgt een donker grijze matte tint, het onderscheid tussen zwart en het grijs zal wel duidelijk zichtbaar zijn.
Ben benieuwd hoe dit eruit komt te zien.

Nu kunnen we verder gaan met het optisch tunen, en alles op zijn tijd met volop mooie plannen.

De modificatie van de JohnGold cruise controle staat ook al ingepland en gaat deze maand geplaatst worden.

Inbouw cruise controle

  • 56.594 km

Ondertussen hebben we de Peugeot 107 Black & Silver alweer ruim een maand.
De kilometerstand is nu ruim 1000 kilometer verder en rijd als een heerlijke verplaatsbare auto.
Mijn eigen aangepaste Recaro stoel zit er in en heb nu eindelijk de juiste ondersteuning in mijn rug, een midden armsteun heb ik nog niet maar wil toch gaan informeren naar een originele van Recaro zelf.

Maar goed, de titel zegt wat anders.
Het gaat om de cruise controle die nu is ingebouwd.
Afgelopen week naar de cruise control dealer in de Achterhoek.
De inbouw van het type John Gold GC-55 met voor mij een andere type stuurkolombediening de CM-4, eigenlijk had ik graag de CM-5 willen hebben maar was verkeerd besteld.
De goede man was zo vriendelijk en gaf mij een nieuw voorstel en kreeg een mooie korting.

De cruise controle was na een dikke drie uur ingebouwd en heeft nog voor mij alvast een constante stroom kabel mee getrokken door het schutboard om op een later moment te kijken waar deze aansluiting gerealiseerd kan worden in de auto.

We rijden met het mooie weer terug naar huis, nog even wennen met de nieuwe bediening. Deze bediening heeft twee extra geheugens in plaats van de CM-5 waar er drie op zaten.
De Peugeot 107 Black & Silver heeft weer een goede modificatie erbij gekregen.

Modificatie hulpveren en "fietsenkogel"

  • 57.095 km

Onlangs had ik via het internet hulpveren van het welbekende merk MAD gekocht. Maar deze moesten nog wel gemonteerd gaan worden.
Via Olifanttrekhaken.nl een vaste "fietsenkogel" gekocht, meestal wordt er een afneembare gekocht maar ben er achter gekomen dat een vaste ook kan.
Het verschil is dat de zwanenhals met 2 bouten vast zit en gemakkelijk met een sleutel 19 er op en er af gehaald kan worden.
De "fietsenkogel" zit er ondertussen er al onder.

De originele achterveren eens goed bekeken en de aangekochte hulpveren, en ja zoals ik al hoopte hoef ik daar niet voor naar de dealer te gaan.

Dus met volle moet aan begonnen en elke beide kanten 1 voor 1 omhoog gedraaid met een goede pompkrik die 2500 kilo mag heffen, voor de veiligheid nog een bokje geplaatst voor onze eigen veiligheid.

Na een dikke 20 minuten was deze klus geklaard.

Waarom hulpveren zullen jullie zich afvragen om deze hieronder te plaatsen?
De achterveren zijn best wel soepel, en als er 2 volwassen achterin zitten en je zou over een drempel rijden dan is het snel de grond raken.
Dat is 1.
Maar voor mij heeft het eigenlijk een ander doel, deze zijn nodig voor de vakantie periodes als de Peugeot omgebouwd wordt tot een 2 persoons auto.
Achterbank wordt in zijn geheel verwijderd en mijn eigen gebouwde vlakke bodem is gemakkelijker voor het inpakken voor de vacantie spullen zoals tentspullen en dergelijke.
Dan komt er ook nog de Twinnyload op de "fietsenkogel" dan geeft de Peugeot 107 een zeer diepe zucht zonder de extra hulpveren!

Op deze manier blijft de Peugeot 107 mooi vlak en zakt verder niet door.
Ook deze modificatie samen met de "fietsenkogel" zijn dat 2 goede investeringen.

De eerste grote beproeving

  • 60.526 km

De titel zegt het al, de eerste grote beproeving van deze Peugeot 107 bij de huidige eigenaar.
Het is "Corona tijd", maar voor ons een tijd om de aanschaf van de Peugeot 107 Black & Silver zijn eerste grote beproeving te doorstaan.

Hoe deze is doorstaan....
Het is begin augustus tijd voor vacantie, en de Peugeot wordt heus omgebouwd naar een tweezitter. Een karweitje van een kleine vijftien minuten, de achterbank eruit en de nieuwe laadvloer wordt geïnstalleerd.
De dakkoffer wordt ook gemonteerd en het pakken kan gaan beginnen.

De hulpveren doen nu hun werk, en de Peugeot zakt niet door(!) en ligt mooi vlak met de voorkant van de auto.

Het moment is daar, en kan zijn eerste lange rit van vijfhonderd kilometer gaan bewijzen. In combinatie met de cruise control werkt goed, rijd soepel en het verbruik is netjes 1:20,40.
Toch zou het zuiniger kunnen is mijn opvatting, de laatste Peugeot 107 waar we in hebben mogen rijden reed tijdens de vacaties toch een fractie zuiniger.

De motorblokjes variëren met hun PK's tussen de twee en zestig en de een en zeventig standaard, de blokjes zijn met massa's gemaakt en werden niet helemaal goed afgesteld.
De conclusie is getrokken door een Tunings bedrijf in Amersfoort waar ze ervaring hebben met deze drieling!
Op termijn waarschijnlijk toch een chip tuning!

Terug waar we gebleven waren.
Het eerste gedeelte van de vacantie was nog vrijwel vlak met wat heuvels in de Ardenne en de Vogezen!
We duiken via Basel Zwitserland in en het wordt serieuzer werk, en moet de Peugeot 107 nu echt aan de bak. Met enige aarzeling pakt hij het goed op, maar hapt toch naar iets meer adem met zijn koppel.
Na Zwitserland belanden we in de heuse Franse Alpen en moet diverse serieuze cols nog harder werken, en mist hier zijn koppel.
Lagere versnelling rijden is dus de enige optie, niet verder als zijn twee en met af en toe naar zijn drie!

Conclusie aan van deze beproeving is, we geven deze Peugeot 107 Black & Silver Edition uit 2012 een ruime zeven plus.
De leeftijd motorisch geeft hier de doorslag in, de eerste eigenaar heeft niet genoeg de drie cilinder goed ingereden.
De lage kilometerstand zegt het eigenlijk al.
Met een gemiddelde van 7407 kilometer per jaar is niet echt veel.

Einde jaar en acht maanden verder

  • 66.266 km

De titel zegt het al, einde jaar en acht maanden verder.

Na de vacantie periode is er veel gebeurt.
Het dak, linker portier, stootstrips, gehele achterkant en enkele interieur delen zijn gespoten in de juiste kleur.
Het blok is getuned en heeft nu de nodige 81,5 PK gekregen, standaard had deze 70 PK.
Verder zijn er fatsoenlijke speakers in gebouwd van het merk Morel, geluid kwaliteit is geweldig.
De originele einddemper is vervangen door de sportuitlaat van CBS wide.
En zal komende maand in januari een kleine aanpassing krijgen en zal dan gelijk komen met einde carrosserie auto, dit zal in getochten netjes staan.
De toerenteller is verplaatst van links naar rechts en heeft nieuwe tabloid's gekregen, buitenkant mijlen en de binnenring in km/h die van de toerenteller is daarbij aangepast.

Ondertussen zijn we kwa kilometers, voor ons als huidige eigenaar, de tien duizend kilometer voorbij.

Eind januari zal er een ruimere beurt gedaan gaan worden, van wegen het feit dat de Peugeot 107 bij de vorige eigenaresse slecht onderhoud is gepleegd!
Om schade te voorkomen wordt er voor de eerste keer de remvloeistof worden vervangen na acht jaar!

En verder ben ik super tevreden met deze Peugeot 107 Black & Silver edition limit!

Midden beurt

  • 67.082 km

De titel verraad het al, een beurt voor de Peugeot 107 was dan eindelijk een feit.
De laatste beurt die was uitgevoerd was van 20 april 2020, waar deze Peugeot 107 een extreem grote beurt heeft gehad.
Maar....

Na de eerste inspectie bij mijn eigen dealer kwam men tot de volgende conclusie, wij maken er een midden beurt van.
Er zijn toch nog enkele punten blijven liggen bij de gereed klaarmaken bij maken van de extreme grote beurt.
De remvloeistof werd nu voor de eerste(!) keer ververst, dit hadden ze wel kunnen uitvoeren is de conclusie.
Dus werden er nog enkele punten meegenomen en de onderkant werd nog eens extra grondig gecontroleerd.

De Peugeot 107 Black & Silver is weer up to date en kan weer een jaar met een gerust hart weer de weg op, APK proef dus....

Verkocht

  • 75.000 km

Met pijn in mijn hart heb ik onlangs de Peugeot 107 verkocht.
Het was een zeer fijne auto waar veel plezier aan heb beleefd.

9,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

Lezersreacties (7) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.