Opel Zafira 2.2 DTi-16V Elegance (2002)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Zafira 2.2 DTi-16V Elegance |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2002 |
Jaar van aanschaf | 2010 |
KM-stand bij aanschaf | 146.250 km |
KM-stand laatst | 146.651 km |
Beginnersautootje
- 146.651 km
Mijn eerste auto. Ik had het, dacht ik, helemaal uitbedacht. De marktplaats zoekopdrachten op landrover, bmw z4 en DAF YA had ik reeds laten varen en ik had mij nuchter gericht op het vinden van een serieuze kandidaat. Dat leek uiteindelijk de Opel Meriva te worden. Mijn eisen? Een hoogzit was onontbeerlijk (ik ben 1.95m lang). Daarnaast moest het ding een trekhaak voor de vakanties (klapkar), mijn vriendin en kinderen (4 stuks in de leeftijd 10, 10, 16 en 19) kunnen bergen en nouja een beetje motor kan ook geen kwaad, toch? Ohja, het zou ook een diesel worden.
Enfin, toen mijn vriendengroep lucht kreeg van 'plan Meriva' was aanhoudend hoongelach het gevolg. Blijkbaar is een opgeblazen corsa niet cool genoeg op je 26e. Met vereende krachten werd het plan binnen een avond uit opa's (...mijn) hoofd gepraat en kon ik terug naar de tekentafel.
Wat heet. Natuurlijk had ik de Zafira al voorbij zien komen tijdens mijn orientatie. Maarja, die was wel iets ouder (de nieuwe uitvoering kan ik echt nog niet betalen) en oei - dat interieur oogde toch wel sober op de foto's.
Maar: wel een zee aan ruimte, ideale klapstoeltjes achterin en hee! Dezelfde gewichtsklasse als een meriva! Qua wegenbelasting zou het niet schelen. Dus toch maar eens gaan kijken naar een Zafira A.
Uiteindelijk een aantrekkelijke occasion gevonden bij een opel-dealer. Lang verhaal kort: het ding zag er keu-rig uit. De proefrit ging ongeveer zo: dealerterrein afrijden, lege industrieweg voor me. Gaspedaal naar beneden, spinnende wielen, auto spuit weg, melding naar vriendin: "Deze wil ik". Met daarop een hoofdschuddende reactie en 'of ik niet even had kunnen wachten tot we tenminste de hoek om waren'.
Dat is nu ongeveer anderhalve week geleden. Afgelopen zaterdagochtend was de auto rijklaar gemaakt en sindsdien heb ik er pakweg 400km mee gereden. Ik kan nu nog nauwelijks dingen afkraken aan de auto. Alles werkt feilloos, ik zit lekker, hij ligt als een blok op de weg en hij rijdt als een trein. De motor is stil op de snelweg, het geluid van de radio is uitstekend (let wel: pioneer cd/mp3 radio 4x50w en niet de fabrieksradio), de airco werkt prima, de cruise control evenzo. Om terug te komen op het interieur: dat is inderdaad niet heel spannend, maar functioneel en absoluut degelijk.
Ik ben op dit moment zo blij als een kind met een lollie. Ik hoop van harte dat dat gevoel zo blijft en ik mijn 6 maanden bovag garantie niet binnenkort heel hard nodig ga hebben. Als ik de service boekjes bekijk, hebben zich in bijna 8 jaar tijd geen noemenswaardige rampen voorgedaan. Gezien deze auto van de eerste eigenaar afkomstig is en altijd in onderhoud is geweest bij dezelfde merkdealer, ga ik er van uit dat die informatie betrouwbaar is.
In een poging tot wat kritiek, mis ik voorin wat opbergruimte. Het dashboardkastje stelt qua ruimte weinig voor (waarschijnlijk door de airbag). In de portieren kan ik net een zakje drop kwijt. Aan de buitenkant van de voorste stoelen zit een grotere bak, bruikbaar voor een thermosfles (of de fles wijn van de dealer). Bij de handrem zit ook een vrij diepe bak, maar alles wat je daar in legt zit al gauw in de weg voor de handrem. Meer naar voren, voor de asbak, zitten 2 bekerhouders. Een opbergruimte onder het stuur of bakken onder de stoel ontbreken helaas. Iets voor m'n landkaarten en zonnebril was welkom geweest.
Wel praktisch is de speciale ruimte onder de 2e zitrij voor een bagagenet. Bij gebrek aan net (wie o wie heeft er 1 over) heb ik er nu mijn paraplu in verstopt. Ook handig is de opbergruimte achterin voor o.a. de krik: in de kofferbak onder de mat. Wellicht ook handig tijdens een vakantie voor de waardevolle spullen. Ik heb er nu een sleepkabel, mn veiligheidshesjes en de kentekenplaat voor de aanhanger in verstopt.
Een tweede punt van kritiek is de rem, daar moet ik aan wennen. Ik moet voor mijn gevoel vrij veel kracht uitoefenen om tot stilstand te komen. Als ik over een maand in de renault laguna van mijn pa stap, word ik mogelijk bij het eerste stoplicht door de voorruit gelanceerd. Maar wellicht is dit slechts gewenning, inherent aan een wat zwaardere auto en mogelijk zelfs te wijten aan nieuwe remblokken - I don't know. Een uitgebreid rapport van de laatste beurt ontbrak helaas.
Alles bij elkaar heb ik voor iets meer dan 8000 euro een volwassen auto die fijn rijdt en van legio praktische gemakken is voorzien. Over een paar maanden zal ik mijn langere termijn ervaringen toevoegen.
Voor nu ben ik zeer tevreden met deze Zafira! Mijn dank gaat uit naar de vorige eigenaar, die absoluut zuinig is geweest op zijn wagen. Ik zal mijn best doen deze traditie voort te zetten.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.