Opel Zafira (2019)

autoreview

Opel Zafira (2019)

Signalement

Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2019
Jaar van aanschaf2022
KM-stand bij aanschaf31.650 km
KM-stand laatst58.609 km
Lezerswaardering: 54%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Onze 3e Zafira

  • 31.723 km

Op 8-12-2022 onze inmiddels 3e Opel Zafira op mogen halen. We zijn grote fans van de mogelijkheden van deze auto.
De eerste versie liet ons regelmatig in de steek, de 2e was een top-auto, waar we in 9 jaar ongeveer 132.000 kilometer mee hebben gereden (zie ook https://www.autoweek.nl/mijnautoweek/autos/130535#reviews).
Zoals bij het afsluiten van die review al aangegeven begin ik nu met het verhaal van de 3e Zafira waar wij eigenaar van zijn.
De auto heeft een 1.6 liter / 136 pk benzine motor. Volgens de kentekencheck is er een match met de Online-versie uit 2019.
Volgens het autobedrijf waar wij de auto gekocht hebben is het echter een Innovation-uitvoering in de kleur Darkmoon Blue Metallic. De auto is in juni 2019 bij onze oosterburen op de weg gekomen en in november 2022 in Nederland geïmporteerd. De 1e koper heeft de auto vermoedelijk met de nodige extra’s aan laten kleden, maar het exacte plaatje daarvan heb ik niet kunnen vinden.
Wat zit er zoal op/aan?
- AGR bestuurdersstoel
- Electronisch geregelde airco met 2-zones
- Stoelverwarming
- Stuurverwarming
- AFL-led-lampen
- Achteruitrijcamera
- Verkeersbordherkenning
- Lane-departure warning
- Apple CarPlay/ Android Auto
- Afneembare trekhaak

Waar we bij de vorige Zafira nog wel eens betere stoelen wilden, denk ik dat we daar nu niet meer over zullen praten.
De auto is afgeleverd met 4-seizoenen-banden, Good Year Vector in de maat 225/50R17.

Er valt nu nog niet veel over te zeggen, dat komt in de loop van de tijd vanzelf!

1 maand in gebruik

  • 32.609 km

Door het winterse weer in december en de feestdagen hebben we helaas nog geen grote afstanden gereden. De stuur- en stoelverwarming hebben wel hun comfort al bewezen. Mede door korte ritten, de lagere temperaturen en het gebruik van die extra verwarming is het verbruik hoog geweest en niet representatief.
Ten opzichte van onze vorige auto valt de toegenomen trekkracht (van 200 naar 240 NM) in positieve zin op. Het rijdt allemaal net even wat gemakkelijker en vlotter.
De elektronische handrem is nog wel even wennen na 27 jaar een mechanische handrem te hebben gehad. Ik grijp nog wel eens mis als ik de auto heb stilgezet. De hellingproef is echt gemakkelijker. Nooit moeite mee gehad, maar toch!
De adaptieve led-verlichting is wel een enorm verschil met onze vorige auto. Veel witter, past zich aan aan de omstandigheden, een verademing.
Er zitten nu wat weekenden aan te komen met wat grotere ritten, ik zal mijn verhaal dus zeker begin februari weer uitbreiden.

Dalend benzine-verbruik

  • 34.128 km

We hebben nu ongeveer 2.500 kilometer met de auto gereden. Door wat langere en rustige ritten in combinatie met het zachtere weer is het verbruik verbeterd van 1:10 naar 1 op 12,5. Het moet nog wel iets zuiniger kunnen, maar dan moeten we gewoon de kleinere stukjes met de fiets doen, en het is nu gewoon nog lekker genieten en heerlijk comfortabel om de auto te pakken.
We hebben wel wat vreemde meldingen gehad over de bandenspanning aan de voorkant van de auto. Bij het op spanning brengen van die banden leek het of het controle-systeem er niet op reageerde. Lang verhaal kort: de sensoren waren niet goed ingeleerd. Voor-en achter omgewisseld en bij een hogere voorgeschreven spanning op de voorbanden gaat het dan mis.
Dit is door het autobedrijf keurig hersteld, net als wat kleine andere zaken, die extra gecontroleerd/opgelost zijn.
Deze auto is voorzien van een afneembare trekhaak en de 13-polige stekker kan weggeklapt worden onder de auto. Je loopt dus niet meer tegen de trekhaak aan, en het ziet er ook een stuk opgeruimder uit. We zijn benieuwd hoe het straks gaat met het monteren van de fietsendrager. Blijft dat goed zitten?
We gaan het zien en ik zal er uiteraard op terug komen.

Heerlijk ontspannen rijden

  • 37.100 km

Terug van een weekje vakantie in de Voerstreek (België).
Dat de auto voldoende ruimte biedt voor alles wat wij teveel mee willen nemen wisten we al. De betere stoelen in deze versie (bestuurdersstoel AGR, bijrijdersstoel sportief maar minder verstelbaar) maakten de reis toch prettiger dan met de vorige Zaf. Ook het hogere koppel was prettig met twee elektrische fietsen en de fietskar voor de hond mee.
De vering/demping is op zich niet anders dan bij de vorige, maar omdat deze flink minder kilometers op zijn naam heeft staan worden de slechte wegen in m.n. de Voerstreek veel beter verteerd.
Het verbruik was wel wat hoger door meer korte ritjes (8,5 tot 9 liter/100km) maar het gemiddelde staat nu over ongeveer 5.500 km op 8,1 ltr volgens de boordcomputer en 8,2 ltr volgens de verbruiksmonitor. Die twee zijn het dus behoorlijk eens, en dat heb ik wel eens anders gezien.
We hebben wel gedurende de vakantie nieuwe ruitenwissers (voor) gemonteerd, 1 bleek gescheurd, en de andere was niet best meer.
De afneembare trekhaak bleek prima te werken. Een vreemd idee dat een paar palletjes blijkbaar zoveel gewicht, dat vooral bij een fietsendrager toch naar beneden drukt, kunnen weerstaan. Natuurlijk, veel trekhaken zijn tegenwoordig afneembaar en kunnen ook een caravan aan, maar ik had nog wat twijfels. Nu niet meer.

Ook prima met volle belading

  • 39.000 km

De afgelopen week met 4 volwassenen, een hond, fietsen drager en 2 elektrische fietsen en alles wat je dan verder meesleept naar de Veluwe geweest. De auto gaf geen krimp met al dat extra gewicht.
De kofferbak lag zo vol dat de binnen spiegel niet bruikbaar was. Maar door de vrij grote spiegels geen enkel probleem gehad met het rijden. Bij de aflevering zat er een bagage-net in de kofferbak, zodat je ook met een gerust hart wat hoger kunt stapelen.
Gedurende de week wat meer kleine stukjes gereden, in het gebied waar ik 30 jaar gewoond heb. De wegen zijn er nauwelijks veranderd en dan rijd je toch iets harder dan anders… maar het verbruik was best goed, 8,5 liter op 100 km. En even snel wat gas bijgeven om in te halen op de snelweg was ook geen enkel probleem. De terugweg lag het verbruik zelfs onder de 8 liter, dus erg netjes.
Wel in de vakantie de achter-ruitenwisser moeten vervanger, die was geheel vergaan.

Grotere afstanden

  • 40.000 km

De vakantie is begonnen. Naar Oostenrijk met een volle auto, 2 fietsen op de drager, de hond mee én de fietskar voor de hond. Gelukkig kan er erg veel in deze auto, daarvoor hebben we deze ook (weer) uitgekozen.
De teller heeft de 40.000 kilometer inmiddels bereikt, zonder problemen.
Op de Autobahn viel het ook mijn vrouw op dat deze versie echt makkelijker en sneller op het gaspedaal reageert dan de vorige. Toch leuk!
Ook in de bergen voelt deze zich wat beter thuis. Een scheur-ijzer zal het nooit worden, maar het gaat wel makkelijker!
Door de betere stoelen komen we toch ook wat lekkerder uit de auto bij een fiks aantal uurtjes (voor ons doen dan). De airco lijkt ook iets meer capaciteit te hebben. Het is nu gewoon 30 graden in het dal, dus is dat ook wel erg lekker.
Het benzine-verbruik is op de snelweg met veel lading nog altijd keurig, met goed gebruik van de cruise-control zo rond de 7,5 liter op 100 kilometer.
Voor ons nog altijd een prima auto, de Zafira.

Bijna 1 jaar onderweg

  • 43.385 km

Vandaag is de Zaf voor een kleine onderhoudsbeurt naar de vakgarage geweest. Een nieuwe garage voor ons. Ons gebruikelijke onderhoudsbedrijf had pas halverwege januari 2024 een plekje voor ons. Aangezien de garantie loopt tot 8 december wilden we daar niet op wachten.
Bij de nieuwe garage was er al met anderhalve week plek.

Bij het maken van de afspraak kregen we kosteloos een vervangende auto aangeboden. Verder werd al verteld dat een kleine beurt een basistarief heeft van € 225. Flink minder als bij de merkdealer.

De ontvangst was uiterst prettig, geen haast, erg vriendelijk. Zoals gebruikelijk zou ik gebeld worden als er bijzonderheden waren.
Zo gezegd, zo gedaan. De remblokken en schijven aan de voorzijde konden nog ongeveer 12.000 km mee. Nu vervangen zou wat jammer zijn, beter om dat voor de zomer te gaan doen. We rijden ongeveer die afstand per jaar, dus voor de volgende vakantie lijkt een goede tip te zijn. Spaart voor nu ook ongeveer € 700 uit.

Toen ik vanmorgen naar de garage reed leek de temperatuur-regeling niet te werken. Ik had bij onze vorige Zaf ook al vaker gemerkt dat de auto (of de computer er in) de tijd nodig heeft om alles netjes op te starten. En daar had ik vanmorgen geen tijd voor genomen. Het probleem en de mogelijke oorzaak wel gemeld en er is even naar gekeken. Niet reproduceerbaar. Na het ophalen (rekening was € 223,95) even de tijd genomen om de auto rustig te starten. Probleem niet meer aanwezig. Ik zal dat de komende tijd even in de gaten houden.

Voor nu zeer tevreden over de nieuwe garage én de auto.

Aanhanger

  • 46.200 km

Voor het eerst met deze auto met een aanhanger gereden, dichte versie met binnenmaat (lengte) van 250 cm. Qua trekkracht geen enkel probleem, ook niet met flink veel spullen in de aanhanger en in de auto zelf. Het verbruik liep wel (on)aardig op, niet vreemd natuurlijk. Normaal zo’n 8 liter op 100 km, nu 10,5 liter op 100 km. Met name snelweg gereden.

Terugroepactie

  • 50.350 km

Al ergens in maart viel er een brief van Opel Nederland op de mat in verband met een terugroepactie. Door een probleempje met de afstelling van de katalysator was er mogelijk sprake van een te hoge uitstoot.
Met spoed een afspraak maken. Zo stond er in de brief. Maar de dealer had de agenda al voor twee maanden vol staan.
Dus uiteindelijk op 14 mei een uurtje bij de dealer kunnen werken terwijl onze auto werd nagekeken en indien nodig de katalysator opnieuw zou worden afgesteld. Software-matig volgens de meneer van de werkplaats-receptie. Het verbruik zou er hoger of lager van kunnen worden, het vermogen zou gelijk blijven.
Ik heb de 2e kilometerstand/verbruiksmeter dus maar naar 0 gezet en de oude stand bewaard. Kan ik met een 10.000km verder eens zien of het iets uitmaakt.

Nieuwe remmelarij voorzijde

  • 53.182 km

Het was al bekend: voor de zomervakantie zowel schijven als blokken aan de voorzijde vervangen. Tegen het einde van de vakantie in Oostenrijk zoude ze echt onder de norm komen en dat wil je niet!
In de ochtend gebracht en rond het middaguur al een belletje dat we de Zaf weer konden ophalen. Advies was om de eerste 250 kilometer rustig te remmen. De kosten vielen iets lager uit dan begroot: € 682 vs € 713.
We hebben er nu al weer aardig mee gereden, het moet gezegd: het remmen is rustiger en toch sterker geworden. Met een veilig gevoel op vakantie!
Volgend jaar de blokken achter, dat is ook al zo goed als zeker.

Grote beurt en APK

  • 58.609 km

De auto is nu 5 jaar jong, 2 jaar in ons bezit, dus tijd voor een grote beurt en APK. We hebben 26.959 kilometer gereden (13.500 per jaar), met een gemiddeld gebruik van 7,92 ltr per 100 km.
Bij deze beurt zijn er gelukkig geen bijzonderheden geconstateerd, de rekening was € 615,= en die was voornamelijk opgebouwd uit kosten voor vloeistoffen, bougies en filters.
Nou hebben we natuurlijk in augustus al de remmen (voorkant) laten vervangen, ook nog eens € 682,=
Met de beurt eind 2023 en wat kleine andere kosten voor ruitenwissers en ruitensproeiervloeistof, afgerond zeg maar € 300,= komen de totale kosten buiten verzekering, wegenbelasting en brandstof dus op € 1.597 in 2 jaar, dus € 800 per jaar.

Wat ons betreft geen enkele reden om over een andere auto na te denken.

In mei schreef ik over de terugroep-actie ivm de katalysator-instellingen. Dit zou een effect kunnen hebben op het brandstofverbruik, maar het was de vraag welke kant het op zou gaan. Het verbruik vóór die wijziging was 8,2 ltr op 100 over 8.074 km, en daarna 7,7 ltr op 100 over 8.260 km.
Het lijkt er dus op dat we een halve liter minder per 100 km zijn gaan verbruiken. Scheelt toch een euro op iedere 100 kilometer!

9,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (5)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.