Opel Zafira 2.0 DTi-16V Elegance (2001)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Zafira 2.0 DTi-16V Elegance |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2001 |
Jaar van aanschaf | 2006 |
KM-stand bij aanschaf | 190.000 km |
KM-stand laatst | 0 km |
ERVARINGEN
Nu een kleine week de gelukkige eigenaar van deze gezinsauto. Auto lijkt verder ok, is echter wel een kilometervreter geweest. Ben ik verder niet zo bang voor.
Alle luxe is in principe aanwezig, interieur is (bijna) tadeloos en alles functioneert ook zonder gebreken. De bekende Zafira kraakjes heb ik nog niet ontdekt. Deze auto rijd in ieder geval wel wat confortabeler dan mijn vorige (Ford Escort).
De auto is niet zo snel als de Ford, ondanks dat dit 100 pk is en de Ford 90 was (De opel is natuurlijk ook een stuk zwaarder), echter nog steeds snel genoeg om mee te komen met het verkeer. Eigenlijk doet hij niet onder voor een gemiddelde middenklasser.
Ik hoop nog vele jaren rond te kunnen sturen in deze wagen.
UPDATE 9-5-2008: Nog steeds geen problemen met de diesel pomp! Maar ik vindt wel dat de motor meer lawaai begint te maken. Misschien ligt het aan door mij gebruikte goedkopere olie dan de SHELL Helix van voorheen.
UPDATE 14-1-2012 (315.000 km):
Auto ingeruild voor een Zafira-B van 2006 (geen review)
Auto is goed bevallen, en de kosten vielen mee. Bij inruil was er alleen een rammeltje in de uitlaat. Verder helemaal goed. Auto is gezien de km stand uiteindelijk geexporteerd.
De Zafira-B van 2006 heb ik op 12-7-2013 ingeruild voor een Zafira-B (facelift model) van dec 2009.
PROBLEMEN
Wiellager RA moet vervangen worden, maar was bekend bij aankoop.
Ik verwacht wel dat binnen een jaar de remschijven vervangen moeten worden.
UPDATE
196.500 km - 26-7-2006
Waarschijnlijk is er iets met de RA band (niet helemaal rond, of moet gebalanceerd worden). Wiellager lijkt ok te zijn. Zal binnenkort het reserve wiel erop leggen.
UPDATE
220.000 - 1-6-2007
Het wiellager RA is in orde. Vervangen van de banden was voldoende. Remschijven zijn ook nog steeds acceptabel.
Ondertussen vervangen:
- Krukas sensor: 190 EURO
- Banden A (nieuwe banden zijn er nu VOOR opgezet)
- Een aantal lampjes
- Stuurkogel (?) LinksV
UPDATE
248.000 - 15-4-2008
Wagen heeft het afgelopen jaar erg veel olie verbruikt. Bijna 3 liter op 34.000 km. Ik ga toch weer SHELL Helix gebruiken
- Grote beurt en APK bij de opel-dealer
- Banden achter opmerking 2,5-3 mm
- Schijven en remblokken V vervangen
- Remmen A gangbaar laten maken, zaten een beetje vast
- Stuurkogel L vervangen (alweer..)
- Uitlijnen v/d wagen
- Ruitenwissers vervangen
- Mistlamp LV vervangen (zelf gedaan)
Totaal zo’n 950 Euro
UPDATE
253.000 - 9-5-2008
Airco doet het niet meer. Vorige week laten vullen (was ineens leeg), nu weer stuk. Binnenkort wordt er in detail naar gekeken... Wel vreemd, want tijdens het vullen vorige week was de vacuum-test goed. Misschien pomp stuk.
UPDATE
259.000 - 31-7-2008
Airco doet het weer. De condensor was lek. Probleem ontstaat vaak in het midden van de condensor, in de luwte van het midden van de fan. De rommel, zand, ongedierte, ed blijven hier zitten en dat veroorzaakt corrosie. Heb de condensor zelf vervangen, en laten afpersen en vullen.
Condensor + droger kostten 170 euro, het vervangen kun je met ’standaard’ gereedschap zelf in een 1 tot 2 uur. Bumper hoeft niet verwijderd te worden, maar is wel makkelijker.
Afpersen en vullen kun je al laten doen voor een 125 euro.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.