Opel Zafira 2.0 Di-16V Elegance (2000)

autoreview

Opel Zafira 2.0 Di-16V Elegance (2000)

Signalement

UitvoeringZafira 2.0 Di-16V Elegance
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2000
Jaar van aanschaf2000
KM-stand laatst0 km
Lezerswaardering: 80%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

  • 448.200 km

Mijn eerste lease-auto...
En de eerste MPV, want het gezin moest erin passen (ik kwam vanuit een 205 Gti).

Toen de Zafira na 3 jaar en 150.000 km uit de lease moest, heb ik hem zelf overgekocht, want ik heb nog nooit zo`n probleemloze auto gezien. 1 Lekke band in 3 jaar, verder hoegenaamd NIETS. De reguliere beurtjes, met bij 150.000 een nieuw brandstof/lucht sensor, verder standaard!
Hij is niet snel, deze ongeblazen diesel. Daarom trap ik hem vaak helemaal tot de bodem, maar hij geeft geen krimp; gemiddeld 6,7 liter per 100 kilometer verbruikt hij daarbij. En in de bochten haal ik ze trouwens allemaal weer in door de prima wegligging, dan lijkt het weer helemaal geen grote auto. Maar intussen zit je wel wat hoger, met een goed overzicht. Dat valt me altijd weer tegen wanneer ik in een gewone sedan stap...
Het Flex-7 systeem is ook ideaal; kiezen tussen 7 zitplaatsen of een hoop bergruimte. Vakanties van 7.000+ kilometer met 6 personen & bagage zijn ook geen punt, al 4 keer probleemloos!
Ik heb veel gehoord over problemen met dit model, maar de mijne is met zorg in elkaar gezet. Na 5 jaar en 230.000 km komen er af en toe wat rammeltjes naar voren, en er zit een stress-scheurtje in het voorruit. Verder 0,0 pijn; een heerlijke auto.

Mijn volgende wordt trouwens een snelle luxe, want dit is toch niet echt het imago dat ik nastreef; een Jaguar S-type ofzo wel, nu de kinderen wat groter worden.

Augustus 2006. De Zafira verkocht aan mijn zuster (die leende hem af en toe, en is niet bang om deze auto met 260.000 km over te nemen). Zelf een Renault Grand Scenic in de lease genomen.

December 2007. De Zafira heeft inmiddels 285.000 kilometer gereden zonder buitengewone problemen of kosten! Ze heeft er wel wat deukjes in gereden...

Mei 2008. Inmiddels staat de Zafira op 307.000 kilometer! Volgende maand rijdt ze er met haar familie gewoon mee naar Zweden. De versnellingspook vertoont speling, het stuur is redelijk versleten en hij verbruikt wat meer olie. Maar de auto rijdt nog steeds heerlijk, beter dan mijn 3 jaar oude Scenic!

December 2009. 355.000 kilometer. Remschijven en -blokken vervangen. 1 raam-motor achter kapot. Hij start wat moeilijk als het koud is (zeker als er zoals nu 10 cm sneeuw ligt). Sleutel werkt niet meer op afstand - versleten -. Achterstoelen qua opklapmechanisme wat minder soepel. Verder blijft het beestje maar doorgaan! Ongelooflijk...

Oktober 2010. 381.000 kilometer. De Zafira begint haar leeftijd te vertonen. Het stuur en de pedalen zijn zwaar versleten. Maar de motor blijft maar draaien, dus de kilometers worden gewoon verder op te teller gezet. Ik heb een foto bijgevoegd van de huidige tellerstand.

April 2013. 448.200 kilometer. Ongelooflijk, maar de Zafira rijdt nog! Eén van de achterstoelen heft het begeven en klapt niet meer op. Laatst een nieuwe accu er in. Zwarte rook bij het starten, maar gewoon lopen en aftikken die kilometres.

September 2014. 475.000 kilometer. De auto heeft het ten langen leste opgegeven. De koppeling gaf niet meer thuis en de auto stond stil in de versnelling. Bij de garage vroegen ze 1.200 Euro om het op te lossen, maar dat was de auto niet meer waard. Laat staan dat je met deze kilometerstand nog een risico gaat lopen dat de motor het opgeeft na een reparatie voor dat bedrag. Helaas dus NET niet het half miljoen gehaald!

PROBLEMEN

brandstof/zuurstof sensor vervangen bij 150.000

Distributiekettingspanner (?) bij 200.000 vervangen

Kleine items; veiligheidsriem, stuurkogels, remblokken, 2 schokbrekers

2 keer de gloeipluggen i.v.m. slechte winterstart.

Remschijven, raam-motor.

8,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (6)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.