Opel Zafira 2.0 Di-16V Comfort (2000)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Zafira 2.0 Di-16V Comfort |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2000 |
Jaar van aanschaf | 2000 |
KM-stand bij aanschaf | 3 km |
KM-stand laatst | 0 km |
ERVARINGEN
In 2000 hebben we een Opel Zafira 2.0 Di Comfort aangeschaft. Dit was een overstap van merk omdat we altijd naar tevredenheid Volkswagen hadden gereden. Een hoge aanschafprijs, een laag bod voor de oude auto en een hooghartige houding van de Volkswagen dealer deden ons echter omzien naar alternatieven. We liepen toen aan tegen de Opel Zafira, die toen net op de markt was. Met name de ruimte, de hoge instap en de extra stoelen spraken ons aan.
De zes jaar die volgden hebben we met heel veel plezier in de Opel Zafira gereden. Vaak hadden we de extra stoelen nodig, bijvoorbeeld om kinderen met vrienden en vriendinnen te halen en te brengen. Afgelopen jaar zijn we nog met zes personen op vakantie naar Frankrijk geweest, waaronder vier meisjes van 15 –18 jaar. Voor bagage was niet veel ruimte, maar die kon in de caravan. Al met al een zware combinatie; toch kon de Zafira dit prima aan. Op de snelweg haalden we 90 – 100 km/u.
De Zafira met deze motor is niet een snelheidsmonster, maar dat mogen kopers van deze auto ook niet verwachten. Het is meer een trouwe hond die altijd probleemloos voor je klaar staat en waarin je al je spullen kwijt kunt, want de ruimte is aanzienlijk. Ook is het een comfortabele reiswagen.
Het verbruik varieerde, afhankelijk van het soort gebruik, tussen de 1 op 15 en de 1 op 19. 1 op 19 was haalbaar bij woon-werkverkeer op een 80 km weg met een aantal stoplichten. Wij vonden dat voor een hoge en niet heel lichte auto zeer acceptabel. Het oliegebruik was normaal.
Dit alles heeft ons doen besluiten om nu, in 2006, weer een nieuwe Zafira te kopen en de oude in te ruilen. De nieuwe zal een Enjoy 1.9 CDTI 150 pk zijn. Hoewel deze auto heel wat meer vermogen kan inzetten, zullen we onze oude Zafira met enige pijn in ons hart bij de dealer laten..
PROBLEMEN
Al die jaren (zes jaar en 195000 km) hebben we geen noemenswaardige problemen gehad. De eerste duizend kilometer hadden we wat opstartproblemen met een losschietende turboslang, maar dat was het dan ook wel.
Onderhoudskosten heb ik vrij precies bijgehouden, die komen inclusief alles (banden, uitlaat etc) uit op 2,8 cent per kilometer. Ik weet niet of dat veel of weinig is, maar het lijkt mij niet al te veel. Tussen de normale beurten door hoefden we ons nooit te melden mij de dealer. Ook het interieur ziet er nu nog uit als nieuw.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.