Opel Zafira 1.8i-16V Elegance (1999)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Zafira 1.8i-16V Elegance |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 1999 |
Jaar van aanschaf | 2005 |
KM-stand bij aanschaf | 75.000 km |
KM-stand laatst | 0 km |
ERVARINGEN
De keuze
Na een lange marktonderzoek bleek de zafira, het beste te bieden voor een prijs van 10000 euro. Het gewicht heeft ook een rol gespeeld, want na lang onderzoek bleek het een van de lichtste mpv´s te zijn met 7 zitplaatsen. Een andere optie was de volswagen sharan, toyota picnic geweest. Maar een Zafira ziet er in ieder geval veel mooier uit.
De auto zit vol met opties, maar het ontbreken van de cruise- en checkcontrol is wel jammer. De stuurbediening is zeer fijn en aan te raden. Maar verder zijn er vele leuke snufjes.
Rijeigenschappen
De rijeigenschappen zijn voldoende, maar op een paar punten na. Het bekende doodvallen bij het optrekken en de hakerige 2de versnelling.Het doodvallen bij het optrekken wendt inmiddels al.
Als je 120km/uur rijdt dan maakt hij bijna 3500 toeren. Als je wat harder gaat rijden, dan lijkt het alsof de auto wat minder geluid maakt. Snel acceleren is absoluut geen punt in de 5de versnelling. Met snelheden rond de 150 heeft hij geen echte problemen mee. Maar na de 170 is de auto bijna niet meer bestuurbaar, omdat hij dan zeer zijwindgevoelig is. Ooit heb ik er 190 km/uur gereden, maar de stuur trilde hevig. De auto kon nog harder gaan, maar dat werd veel te gevaarlijk. het onbegrjpeijke is dat de auto volgens de carbase en de instructieboekjes maximaal 188 km/uur kan.
Snelheden boven de 120 begin je de kracht van de auto te voelen. En bij de 170 km/uur wil de auto niet meer verder. De toerenteller wijst inmiddels 5500 toeren aan. In de zomervakantie heb ik ruim 6000 km gereden. Geen enkel probleem gehad. Hij was heel vlot en de verbruik was wel normaal. Bij snelheden van gemiddeld 140 en 150 was de verbruik 1 op 8 a 9 (alle 7 stoelen bezet en een bagabox erop en af en toe de airco aan).
PROBLEMEN
Ik heb de volgende probleempjes gehad:
-Startmotor is een keer stuk gegaan.(bekend probleem)
- De ramen raakten beslagen. De recirculatiepomp was kapot. Na twee keer erop slaan deed hij het gelukkig weer. De problemen zijn er nog steeds, maar niet zo erg meer.
- 2 dagen na het kopen brandde het airbaglampje. Hij is een paar weken vanzelf uitgegaan. daarna is hij weer gaan branden, maar ben van plan om hem voorlopig niets aan te doen.
- Bij het oprijden bij een drempel hoorde ik geluid van de wielen. De vorige eigenaar had me dit al verteld. De stabilasatorstangen zijn vervangen. Dit was niet noodzakelijk. Maar de kosten waren niet al te hoog. De onderdelen kosten 33 euro exclusief montage.
De stabilsatorstang is weer gebroken en onder garantie verholpen.
- Bij het vullen van de airco bleek dat er een lek was. Het onderdeel werd besteld en de airco werd gevuld. De 2de keer is de airco gratis gevuld. Het vullen kostte 90 euro en de onderdeel inclusief montage ook 90 euro.
- Ook heb ik gehoord dat de katalysator versleten was: kosten 1000 euro exclusief montage bij Opel. Maar heb hem bij onderdelenverkoper voor 278 euro gekocht (nieuw).
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.