Opel Zafira 1.8i-16V Comfort (2000)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Zafira 1.8i-16V Comfort |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2000 |
Jaar van aanschaf | 2011 |
KM-stand bij aanschaf | 167.000 km |
KM-stand laatst | 0 km |
Opel Zafira 1.8 comfort, oktober 2000
02/2011, 167000km
Er was een grotere auto nodig. Op zoek naar een auto met meer zitplaatsen. De Seat Alhambra en soortgelijke modellen van Ford en VW vond ik aan de grote en zware kant. Proefrit gedaan in een Spacewagon. Goede auto, maar schakelde vreselijk hakkerig. Bovendien waren de achterste 2 stoelen minder flexibel inzetbaar als bij een Zafira. Bij een Zafira kun je ze nl keurig in de vloer laten zakken.
Een Zafira is het geworden.
1e indruk
Veel meer opties dan ik gewend ben: electrische ramen, stuurbekrachtiging, cruise control. Vooral dat laatste vind ik een verademing. Een volgende auto zal dit zeker ook moeten hebben. Wil niet meer zonder.
Auto is lekker rustig van binnen, rijdt en schakelt heerlijk en ziet er goed onderhouden uit voor een auto van 10 jaar. Alleen wat krasjes bij de tankdop zorgen ervoor dat de lak niet meer 100% perfect is. Comfort is prima, al zijn de stoelen een stuk harder dan in de Sierra. Je zit ook heel anders. De hoge zit zorgt wel voor mooi overzicht op de weg. De flexibele stoelen zijn een geweldige uitvinding. Bij niet gebruiken heb je een enorme bagageruimte over. De vering is ook een stuk stugger dan bij de Sierra. Wel even wennen dat je nu elke drempel echt voelt, waarbij je bij de Sierra er bijna niets van merkte. Auto ligt wel vaster op de weg: minder last van wind dan bij de Sierra. Lijkt wat weggedrag betreft het meest op de Astra. Vanwege het hoge zit, goed zicht rondom, cruisecontrol en de ruimte en flexibiliteit scoort de Zafira voor mij hoger mbt comfort dan mijn vorige auto's.
Over de kosten kan ik nog weinig zeggen: natuurlijk is de wegenbelasting hoger dan bij zijn voorgangers. Maar gezien het formaat valt het gewicht nog genoeg mee. Een Spacewagon, Kia Joyce, Toyota Picknick etc zal in bijna de meeste uitvoeringen in een hoger belastingtarief vallen dan de Zafira.
Verbruik:
Leuk, een boordcomputer die verbruik, aantal te rijden kilometers en temperatuur aangeeft. Verbruik zou gemiddeld op 8.1 / 100km zitten. Lijkt me netjes voor zo'n auto. Praktijk moet ik zelf nog even berekenen, maar schat in dat het aardig klopt.
Problemen:
Auto in februari gekocht. Mag je eigenlijk nog geen problemen verwachten. Helaas kwam toch na ca 1200 km een oranje lampje het dashboard verstoren: Check Engine. Kan heel veel dingen betekenen. Rustig aan verder gereden. Motor eens afgezet, even wachten en weer starten. Melding bleef terug komen. Vervelend omdat je niet weet wat er mis is.
Garagebedrijf gebeld. Die stelde meteen voor de auto uit te laten lezen bij garagebedrijf wat praktisch bij me om de hoek zit. Ze belden het betreffende bedrijf dat ik zou komen en dat het uitlezen kosteloos zou moeten gebeuren.
Zo gebeurde het ook. Na even wachten werd de computer uitgelezen. Resultaat:. Storing lambdasondeseonsor. Boordcomputer werd gereset. Na starten was het lampje check engine gedoofd. Weer een kleine 1000 km verder ging het lampje toch weer branden. Nota bene op precies dezelfde weg waar eerder ook het lampje ging branden.
De auto blijft verder gewoon goed rijden. Alleen je gevoel er bij wordt minder. Zo lijkt het er op dat bij het wegrijden de auto erg veel benzine neemt. Duurt ca 5 minuten voordat boordcomputer normale waarden aangeeft. (vb 6,5 liter per 100km bij snelheid van ca 90 lijkt me normaal als je een half uurtje rijdt. 18,5 per 100 km als ik net de straat uit rijdt s ochtends vroeg lijkt me minder normaal...of...)
Het kan natuurlijk zijn dat dit voor de storingsmelding ook al zo was en dat het me nu pas opvalt. Auto moet natuurlijk even warmlopen en zal met koude motor meer nemen dan met warme... Toch binnenkort weer eens naar laten kijken.
Over betrouwbaarheid en kosten valt nu nog niet zo veel te zeggen. Daarom "voldoende" voor beide (3 sterren)
Update 08/2011 / 177000km
Auto bevalt prima. Comfort is helemaal goed, zeker met de flexibele stoeltjes achter betreft: zo heb je een zevenzitter, zo heb je na inklappen van de stoeltjes een laadruimte gelijk aan een station. verbruik zit gemiddeld op 8.0/100km. Geeft boordcomputer ook aan.
10/2011
Soms spontaan lampje dat ik oliepeil moet controleren. Dit blijkt dan na controle dik in orde. Waarom dan de melding ? Vervolgens is ook het ESP lampje continu gaan branden. Ben niet zo gecharmeerd van deze kerstverlichting. Auto rijdt er (nog steeds) niet minder om, maar de boel zal toch nagekeken worden. Wordt vervolgd
02/2012: 1 jaar in bezit + apk - 180000km
De apk + beurt gehad. Niets aan het handje. Kleine dingetjes: stuurkogel, handremriem, olie verversen en bandenspanning. Geen rare dingen. Computer uitgelezen ivm storingsmeldingen. Veroorzaker blijkt luchtmassameter. Deze zal tzt vervangen moeten worden. Het rijden blijft prima, storingsmelding of niet. Overigens heeft de Zafira zich met de kou prima gehouden. Verbruik ging wel wat omhoog, maar dat is niet zo vreemd gezien de temperaturen in februari
Zomer 2012.Uitlaat rammelt.Helaas moest hele uitlaat vervangen worden. Waarschijnlijk was het nog orginele uitaat volgens garagehouder. mag dus eigenlijk niet mopperen, maar goed... toch weer veel geld kwijt.
11/10/12 191000km
Waarschuwing dat achterdimlicht niet zou werken. Probleem bleek juist in verlichting voor te zitten. Bij Kwikfit even snel alle lampjes nagelopen. 1 stadslicht, 1 dimlicht en kentekenplaat verlichting vervangen. Verder op lange afstanden regelmatig waarschuwing over oliepijl. Deze is in jan / feb ververst. Als ik het vervolgens controleer, zie ik geen bijzonderheden. Vals alarm ? Iemand een idee wat het zou kunnen zijn ?
02/2013 APK + klein onderhoud 195000km
Olie moest ververst worden + nieuwe filters. Remmen achter waren op, dus ook dit vervangen. Nieuwe achterwisser: was in december afgebroken door een vandaal. Verder wat kleine, niet echt noemenswaardige dingen.
06/2013 198500km
Paar dagen terug weer melding om oliepijl te checken. Zal ik idd weer even gaan checken. Melding komt wel vrij snel na verversen olie (binnen half jaar) Kennis van me met zelfde type Zafira merkte op dat zijn auto nog al wat olie nam. Had overigens ook zelfde foutmeldingen. Toeval?
Gemiddelde verbruik is, mede dank zij koude weer, gestegen van 8.1 naar 8.3
07/2013 - 200000 !
De 200000km gepasseerd. Aantal keren olie gepeild ivm meldingen. Niets bijzonders te ontdekken. Doe de check met koude motor en alles ziet er normaal uit. Melding om oliepeil te checken komt alleen voor bij lange ritten, dus als de motor(olie) warm is. Op een rit van 180km kan de melding dat zo 3 a 4 keer voorbij komen. Probleem als olie te warm is ? Sensor probleem ?
Update: Olie bijvullen- Witte Pomp - Boink - Update 12/2013 209000km
Nadat er meldingen bleven van "controle oliepeil" het oliepeil maar eens gechecked bij warme motor. Toen bleek het wel aan de lage kant dus olie bijgevuld. Melding niet meer gezien -> opgelost.
Van september tot december eigenlijk alleen maar "witte pomp" brandstof gekocht. Gaan hele discussies over op internet of het wel of niet goed is....Feit is dat bij mij de Zafira steeds minder ging lopen en moeizamer startte. 1x keer ging het echt zo moeizaam dat ik echt een probleem dacht te hebben... maar uiteindelijk liep de Zafira weer. Vervolgens de tank volggegooid met BP ultimate. Resultaat: na een tijdje ging de auto rustiger lopen (minder rauw) en het moeizame starten is over. Ook in lage toeren loopt de auto lekkerder. Hiervoor wel eens "protest" bij wat (te) lage toeren.
Het lijkt voor mijn Zafira dus wel degelijk uit te maken of je (altijd) bij de witte pomp tankt of niet. Zo nu en dan dus ook maar eens wat duurder spul in de tank.
Boink.
Mooi lullig: bagagekarretje achter de auto gezet op vliegveld, maar kar stond niet op de rem. Gevolg: kar met koffers rijdt tegen de achterkant -> achterlicht unit kapot. Nieuwe er in laten zetten. Stom ongelukje, zonde geld.
Update 01/2014 - inhouden / hoog verbruik
Verbruik vloog plots omhoog (> 10 liter per 100km) en boven de 100 zit er geen fut meer in. heuveltje op loopt snelheid zelfs terug. Motor klinkt dan ook niet echt lekker (loeien) Op bepaald moment weer even goed, maar toch snel weer zelfde probleem. Afspraak gemaakt met garage, bovendien zit APK er aan te komen.
13/01 update probleem verbruik/vermogen
Zoonlief is gek op autos. Toen ik aangaf dat de auto het niet goed deed, wilde hij graag eens onder de motorkap kijken. Had ik al eens beloofd, dus nu maar eens gedaan. Goed idee van een 7 jarig jochie: ik zag dat links onderin de motor een dikke zwarte slang/buis niet goed vast zat, of eigenlijk los lag. Dit weer vast gemaakt. Daarna reed auto weer stuk beter. Niet 100%: verbruik is nog steeds gemiddeld een goeie 1 liter/100km hoger dan normaal. Misschien dat de twee slangen/buizen niet goed sluiten waardoor er te veel lucht bij komt ? Iemand enig idee wat dit onderdeel links onderaan is ? Later deze week gaat auto naar garage.
18/1/2014 APK 212000km
Moest wel wat gebeuren voor de APK
- 2 nieuwe banden
- 1 band verhuisd van voor naar achter ivm slijtage. Kan nog jaartje mee maar is dan echt aan de beurt.
- 2 nieuwe veren achter
- luchtmassameter vervangen. De LMM bleek de boosdoener van alle motorstoringen te zijn. Storingslampjes zijn nu (voorlopig?) verleden tijd
Het verbruik zou beter moeten worden, maar daar merk ik weinig van. Is zelfs weer iets opgelopen: op snelweg ca 10l/100km. De motor loopt wel beter (rustiger) Ik kijk het even aan. Hopelijk verbetert dit nog.
Verder is de auto volgens de garagehouder in prima conditie. We kachelen dus weer even door
25-01-2014 ... we hebben even doorgekachelt...
De problemen zijn helaas weer terug. Opnieuw heel erg inhouden en de storingslampjes gingen weer branden. Verbruik bleef ook telkens te hoog. Stationair trilde de auto voor korte duur heel heftig. Daarna weer rustig. Storingslampje blijft echter branden, vermogen boven 110km/uur is weg en verbruik veel te hoog. Gaat weer terug naar de garage. Begin er nu wel moe van te worden en kijk stiekem al om me heen voor iets anders.
05-02-2014
Auto is teruggeweest en de bobine bleek defect. Na vervanging liep de auto weer een stuk beter maar nog steeds een (te)hoog verbruik. Verbruikt schommelt ook veel meer dan voor dat de problemen ontstonden. Na tijdje kwam motormanagement lampje weer terug....Maar de auto bleef wel gewoon goed rijden. (geen vermogenverlies ed) Toch maar weer even de storing uit laten lezen: Fout P 0140
Probleem zit hem dus nu in de lambdasonde. Zijn er 2: eentje voor en eentje achter de kat. Eerst maar weer even gereset. Nu uitzoeken of het ergens in de contacten zit, vervuiling of simpelweg ouderdom waardoor de lambdasonde(s?) vervangen moeten worden... Einde storingen in zicht ?
17/2/2014
Nog even doorgereden. Het gehate storingslampje blijft branden. Verder rijdt de Zafira redelijk tot goed:
- Soms een "hikje" bij gas los en schakelen
- verbruik: ca 7 l/100 km bij ca 80km per uur
10 l/100 km bij ca 120 km per uur
Gemiddeld geeft computer nu verbruik aan van 9.2 l/100 km Dit was in het begin gemiddeld 8.2 l/100 km
28-3-2014 213500km Schommelend verbruik, afslaan
Het verbruikt schommelt behoorlijk. Gemiddeld geeft de computer nu aan 9.2 l/100km. Rare is dat onder gelijke omstandigheden verbruik erg kan wisselen. Ook sloeg 1x spontaan tijdens rijden de motor af. Had net 10 minuten daarvoor tank tot ca 50% volgetankt. Dit afslaan gebeurde in woonwijk (30 km zone) en auto wilde eerst ook niet meer starten. Na ca 10 minuten stilgestaan te hebben zonder startpogingen wilde starten wel weer in 1x. Geen idee wat dit nu weer was. Kleine 100km verder gereden en probleem is nog niet teruggekomen. Erg fijn vind ik het echter niet
30-04-2014 Toch EGR klep?
Na wat speuren op het net, opmerkingen op autoweek en opmerkingen in mn omgeving laat ik naar de EGR klep kijken. Computer geef geen specifieke storingen maar dat zegt natuurlijk niet alles. Volgende week wordt EGR klep afgedopt/gedicht. Eens kijken hoe dat uitpakt. Had afgelopen weekend bij starten wederom knipperend mm lampje en kon pas na ca 5 minuten proberen starten (toen knipperde mm lampje ook niet meer)
verder rijdt auto prima en zit vebruik nu op 9.1/100km
09-05-2014 Geen probleem met EGR klep
De EGR klep is niet probleem....Deze Zafira blijkt geen EGR klep te hebben. Monteur zocht en zocht...En ging bellen. Geen EGR dus blijkbaar. Maar wat kan het probleem dan zijn? Andere monteur opperde gasklephuis na te kijken. Kan sterk vervuild zijn. Deze is met een goedje uit een spuitbus gereinigd. Ook kreeg ik advies niet/minder bij witte pomp te tanken. Soms lopen autos daar slechter door. Dit merkte ik zelf ook al eerder op, maar ondanks dat toch nog wel eens "wit" getankt. Uiteindelijk 2 flesjes met een soort reinigingsmiddel in de tank gedaan om de boel schoon te krijgen. Foutmelding gewist (opnieuw Lambdasonde) Afgetankt met BP ultimate en nu maar afwachten. Als problemen terug komen zal er waarschijnlijk toch iets met de lambdasode aan de hand zijn.
12-05-2014
Weekendje weg. Veel wind en regen. Desondanks reed de Zafira beter dan voorheen. Verbruik was ook iets beter, ondanks de slechte weersomstandigheden. Wel is na ca 140km het gehate motormanagementlampje terug.
12 Juni 2014 - 218000 km
Tsja... Ging even goed Maar toch is de Zafira binnen 1 week 3 keer afgeslagen tijdens het rijden. Op het rijden is niets aan te merken: niets schokken, inhouden of iets dergelijks. Alleen s ochtends bij wegrijden soms even schokkerig rijden. Dit is vaak binnen 2 minuten over.Het afslaan gebeurt meestal na een tijdje rijden en komt ook als een verrassing omdat er op dat moment niets op het rijden aan te merken valt. Gebeurt bijna altijd vlak na een bocht als je weer gas geeft en opschakelt. Motor slaat af, motormanagement lampje knippert. Auto aan de kant, opnieuw starten..niets. Tot dat bij contact het knipperende lampje uit gaat: dan start hij direkt. Op internet gezocht: zou krukasensor zijn, alleen heeft computer daar nooit storing op gegeven (alleen lamdasonde, maar twijfel of daar probleem vandaan komt)
Om beide problemen aan te pakken ben je zo weer 500 euro armer (of meer) Dat met de ca 1000 euro die er de afgelopen 6 maanden aan onderhoud is gestoken zijn wordt me toch wel wat veel voor een auto van 14 jaar...De auto weg doen na al het geld wat er nu in is gestoken is ook zonde geld.
26/6/2014 Krukassensor vervangen. Bij uitlezen gaf deze storing. Na vervanging is de motor iets rustiger en schakelt beter op. Afwachten of het goed blijft gaan. Na ca 130km nog geen problemen gehad.
5/7/2014
Toch is de auto weer tijdens het rijden uitgevallen. Meldingen p0606 p1600 geven nu problemen aan in computer zelf. Vreemd: eerder waren deze meldingen er niet en werd alleen probleem krukassensor en lamdasonde gegeven. Krukassensor was dus al vervangen. Komt steeds weer iets anders achter weg. Garage denkt dat ergens kabelbreuk zit die de storingen veroorzaakt of probleem ECU
08/2014 ECU gerepareerd
Auto 2 weken kwijtgeweest omdat ECU moest worden nagekeken. Na de reparatie zo'n 700 km kunnen rijden tot de auto weer afsloeg. Gebeurde daarna nog 3x. Dacht even dat tank te leeg was dus tijdje gereden met tank die minstens half vol was, maar ook daar zit het niet in. Als motor afslaat hoor je bij opnieuw starten ook geen "zoemetje" van de brandstof pomp. Later start hij wel weer, maar is geen doen zo. Ook s ochtends soms eerste paar honderd meter weinig kracht in de motor. Storing lamdasonde komt niet meer terug.
09/2014 221000 Afscheid :o(
Problemen blijven en het wordt nu echt te duur auto op de weg te houden. Vertrouwen is ook weg. Zonde voor het geld wat er in gestoken is dit jaar.
Conclusie: Mijn duurste auto in aanschaf en onderhoud, maar wel eentje die heerlijk reed. Daarom toch met pijn in het hart weggedaan. Vervanging -> Fiat Multipla. Niet mooi, maar praktisch.. Daar later meer over in een andere review. Bye Zafira. 3,5 jaar in bezit waarvan zo'n 3 jaar met veel plezier.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.