Opel Vectra Stationwagon 3.0-V6 CDTi Temptation Exc. (2007)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Vectra Stationwagon 3.0-V6 CDTi Temptation Exc. |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2007 |
Jaar van aanschaf | 2007 |
KM-stand bij aanschaf | 10 km |
KM-stand laatst | 0 km |
ERVARINGEN
21/09/07 Inmiddels 16.000 comfortabele kilometers afgelegd. Klein probleempje gehad met de elektrisch sluitende achterklep, maar dat is keurig verholpen door de garage.
Het verbruik krijg ik niet onder de 7,3 liter op 100 km. en dat is toch écht hoger dan de opgave volgens de Opel website, terwijl ik (met mijn Volvo S60 D5; 5,5 liter op 100 km,) gewend was ruim onder de fabrieksopgave te kunnen blijven. Tuurlijk is de vectra beduidend groter en zwaarder dan de Volvo, maar ik had een zuiniger verbruik verwacht; dus elke 750 km bij de pomp! Meer dan een kleine 55 liter krijg ik niet in de tank, terwijl de boordcomputer dan aangeeft dat ik de laatste 40 km op lucht gereden moet hebben.
Voor een Nokia N95 is helaas (nog) geen adapter voor de Bluetooth carkit beschikbaar en de communicatie tussen beide apparaten is niet vlekkeloos (telefoonboek synchroniseert niet en ontbreekt nu dus in de auto). Met ’oudere’ Nokia’s zoals mijn vorige 6230i, werkt de carkit prima.
Nadeel van het navigatiesysteem vind ik wel dat deze niet ingesteld kan worden tijdens het rijden. Ik begrijp dat de verkeersveiligheid daarmee niet gebaat is, maar dat was ik nou eenmaal zo gewend en het blijft lastig van tijd tot tijd. Midden op de snelweg stoppen om de bestemming in te voeren zal de KLPD toch ook niet op prijs stellen?!
De ruimte die de Vectra stationwagon biedt blijft geweldig. Hele (weliswaar gedemonteerde) bedden prop je de in de kofferbak en dan zit ik nog steeds comformtabel te sturen.
==============================================================================
Ik wilde qua motorvermogen niet inleveren op de D5 van Volvo (163 pk), maar had gezien de groeiende gezinssituatie absoluut meer ruimte noodig. Zowel in de S60 als in deze Vectra Stationwagon heb ik de stoel in de achterste stand, in verband met mijn lange benen. Waar de zitplaats achter mij in zowel de S60 als in een Volvo V70 ernstig tekort schieten, kan ik in de Vectra stationwagon achter mezelf plaatsnemen, als ik de bestuurdersstoel in ’mijn’ stand laat staan: wat een ruimte voor dat geld!
De V6 3.0 diesel (184 pk) is heerlijk stil en schiet er vandoor als je wilt; een genot om mee te rijden! Dit is beslist een serieus te nemen alternatief voor de Volvo V70 (ook het 2007 model).
Onbegrijpelijk vind ik dat Opel de Business en mijn Executive uitvoering enkel aan bedrijven verkoopt en derhalve niet (voor particulieren, noch voor bedrijven) in de showroom heeft staan. Een hoop waar voor je geld.
PROBLEMEN
Nét nieuw; wat verwacht je nou? Ja, de werking van de immense mogelijkheden van het DVD90 navigatiesysteem en de voicecontrol van de bluetooth telefoon onder de knie krijgen; dat zal nog wel een paar dagen duren. Maar er zijn ergere dingen, tóch?!
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.