Opel Vectra Stationwagon 1.9 CDTi 150pk Temptation E. (2007)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Vectra Stationwagon 1.9 CDTi 150pk Temptation E. |
---|---|
Versnellingen | 6, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2007 |
Jaar van aanschaf | 2007 |
KM-stand laatst | 0 km |
ERVARINGEN
Gelukkig mocht ik weer een nieuwe auto van de zaak uitzoeken. Met twee kleine kinderen moest de kofferbak groot zijn. Ik zelf wilde absoluut een automaat en mijn vrouw wilde absoluut geen Opel. Je raadt het al, het werd een nieuwe Opel Vectra omdat hij groot is, automaat heeft, en prijstechnisch zeer interessant.
Ik heb een aardig leasebudget en had het volgende verlanglijstje:
Volvo V70
VW Passat variant
Ford S-Max
Audi A4/A6 avant
De A4 vond ik te klein, de A6 voor mij persoonlijk iets te veel van het goede, zeker als er opties bijkomen. De oude V70 vond ik niet zo strak rijden, tenminste die ik een dag meegekregen had. Echter een zeer mooie auto.
De Ford S-max, de 2.5 liter turbo, was toch ook wel favouriet, echter een automaat was destijds niet verkrijgbaar, anders was het die geworden. De VW-passat vind ik simpelweg te duur, gezien de wensen die ik had.
Zo gezegd zo gedaan, ik heb een nieuwe Vectra gekozen met o.a. de volgende opties:
- Multcontour / sportstoelen
- 18 inch velgen
- DVD navigate
- Bi-xenon met bochtenverlichting
- IDS plus met CDC
- Wegklapbare trekhaak
- Chiptuning
- Dorpels mee laten spuiten
Mijn keuze is mede gebaseerd om de meningen in dit forum, derhale schrijf ik ook een review. Misschien heeft er iemand iets aan bij een keuze van zijn/haar nieuwe auto.
De Opel rijdt lekker, zeker in vergelijking met mijn V40 van destijds. Ik zal binnenkort wel een bekeuring thuiskrijgen. Reed ik vroeger 130 op de snelweg, nu zit ik zomaar aan 150 (met maar 2000 toeren per minuut!). Wellicht tijd om eens een ritje naar Duitsland te maken. Ik heb nu 2000 km gereden en eigelijk helemaal niets aan te merken. Heerlijk, die trekkracht en relatieve rust binnen in de auto.
PROBLEMEN
Er zijn geen problemen geweest. Alleen wanneer de auto in de sportstand staat blijft hij naar mijn gevoel te lang in een lage versnelling staan. Zeker binnen de bebouwde kom vind ik dat niet prettig. Dan ga ik gewoon schakelen want dan kan ook. Jammer dat ik geen schuifdak bijbesteld heb, maar dat is mijn eigen schuld.
Update 15.000 km
Nu alweer 15.000 km met de auto gereden en ik kan eigenlijk helemaal geen echte minpunten benoemen. Wat mij wel opvalt is wanneer ik een stoeprand oprijd de auto kreunt en steunt. Het interieur (iets in de deurstijl of in het dak) maakt een geluid alsof je het uitwringt. De automaat en moter komen nu goed los, als het moet gaat hij er snel vandoor en het is heerlijk cruisen met 150-160 over de snelweg.
De multicontourstoel, optie, zit lekker echter ben daar niet kapot van. Had er meer van verwacht maar dat kan ook aan mijn eigen lichaamsbouw liggen. Met name bij de bovenrug heb ik te weinig ondersteuning. Laatst zat ik in een V70, deze stoelen zijn wat mij betreft de norm.
Ik heb als fabrieksoptie een carkit besteld. Heb daar een nokia 6310 (antiek) in gestopt en het geluid is dramatisch. E.e.a werkt met bluetooth veel beter (zat er ook op). Heeft een vectra/zafira rijder dit zelfde euvel ook gehad en hoe is dit opgelost)? Als ik het niet op kan lossen gooi ik de carkit eruit en wellicht dat de standaard bekerhouder erin kan worden gezet. De Xenon verlichting is veel beter dan in mijn oude Volvo, een wereld van verschil. En dan de ruimte, heerlijk om er gewoon twee kinderwagens in te leggen zonder de halve auto af te hoeven breken.
Voor de rest niets dan lof, prijs kwaliteit vind ik zeer goed. Mijn vrouw maakt er ook de nodige km mee en zij is ook tevreden. Rationeel gezien heb ik een goede keus gemaakt daar ben ik van overtuigd. Maar.... had ik maar even gewacht en die (nieuwe) Volvo V70 besteld.
Update 21.000 km
Fantastische auto die Vectra, hij loopt als een trein en eigenlijk geen enkele klacht. Nooit olie bijvullen, gewoon tanken en gas geven. De moter is nu goed los en die 180 PK willen wel. Maar....ondertussen heb ik een andere baan en zal de vectra bij mijn werkgever achterlijven.
Zoals ik eerder zei rationeel een steengoede auto. Echter, ondertussen ben ik ’in loved’ op de nieuwe audi A4 Avant. Ik ben autoliefhebber en ga nu een brok geluk op mijn oprit zetten in de vorm van een Audi A4 1.8 TFSI Avant Multitronic met de nodige opties. Toch wel even slikken als je ziet dat er een nieuwe ford fiesta aan opties op de audi zit. Hij wordt deze week besteld en zal in juli afgeleverd gaan worden. Hij zal een stuk kleiner zijn als de Vectra maar goed, er bestaan dakkoffers. Net zoals de vectra probeer ik er een plaatje van te maken.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.