Opel Vectra Stationwagon 1.9 CDTi 150pk Cosmo (2006)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Vectra Stationwagon 1.9 CDTi 150pk Cosmo |
---|---|
Versnellingen | 6, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2006 |
Jaar van aanschaf | 2006 |
KM-stand laatst | 0 km |
ERVARINGEN
Na jaren met Audi en Volkswagen te rijden, twee merken waarvan we zeer tevreden waren, zijn we overgeschakeld naar Opel, wegens betere dealerservice en dichter bij huis. De wagen behoort toe aan mijn ouders, maar als student maak ik er natuurlijk dankbaar gebruik van.
Als vervanging voor onze audi 100 2.3 waar we 15 jaar zeer tevreden hebben gereden, is onze keuze gevallen op de opel vectra break. Voor dezelfde pzijs als een basisversie van een A6 heb je nu een volledig uitgeruste wagen, die qua binnenruimte minstens even groot is, en zeker als het op bruikbare ruimte aankomt.
Uitusting:
Het is de Cosmo-uitvoering, met veel toeters en bellen: zwart volleder interieur, vijfspaaks lichtmetaal met goodyear eagle banden, verwarmde voorzetels, boordcomputer met navigatie, elektrische kofferklep, parkeersensoren enz... Vooral de zetels bevallen zeer goed, ze zijn echt voorzien op europees formaat en ondersteunen goed het lichaam , ook tijdens langere ritten. De achterbank biedt meer dan voldoende ruimte voor volwassenen, en dankzij de breakvorm, is er ook achteraan ruim voldoende hoofdruimte. De afwerking is zeer goed, niet audi-niveau maar toch wel vw-niveau, waarmee hij natuurlijk concurreert. De achterbank , met skiluik kan plat zonder de zitdelen of hoofsteunen eerst te verwijderen en vormt dan een mooie vlakke vloer, die enorm groot is. Dankzij de redelijk rechte achterzijde is het een echte pakezel waar de veel in kwijt kan, een ideale gezinswagen voor vier of vijf personen.
De lakkleur is pannacota, eens iets anders dan metallic grijs of het onderhoudsintensieve zwart. De kleur past mooi bij de wagen naar mijn mening.
Motor, rijgedrag:
Deze wagen heeft de 1.9cdti met 150pk aan boord. Dat is een zestienklepper met variabele turbo, een sterke en snelle machine. Hij is gekoppeld aan een zestrapsautomaat en de uitlaatgassen verlaten de wagen via de roetfilter, die bij aankoop een optie was. De combinatie met de automaat laat toe om vlot te rijden, maar als gewenst ook rustig en laag in de toeren. Als het gas wordt aangesproken schakelt de bak mooi terug en krijg je een duwtje in de rug eens de 2500 rpm bereikt zijn. Bij rustig rijden blijft de teller evenwel onder de 2000rpm, maar met een koppel van meer dan 300 Nm is dit niet echt een probleem. de vijfde en zesde versnelling zijn echt wel lange verhoudingen (5e : 120kmh op 2200 rpm, en 6e: 140 kmh op 2000rpm), waarvan de zesde als overdrive dient om het verbruik laag te houden. Als je deze als volwaardige versnelling gebruikt zit je al ver boven de toegestane snelheid. Het lijkt me ook dat de topsnelheid niet in zesde, maar in vijfde wordt gehaald. Ik heb et nog niet getest (ben nog niet in duitsland ermee geweest), maar het zal rond 220 kmh liggen.
de 2.2 en 2.0 turbo benzine zullen waarschijnlijk wel sportiever rijden, het blijft uiteindelijk een diesel die het vooral van het koppel moet hebben.
Ook kan er zelf geschakeld worden aan de pook, en dan bepaal je natuurlijk meer zelf het rijgedrag. Ik gebruik deze functie vaak omdat het meer controle geeft, zeker prettig op de buitenwegen. Bij het zelf schakelen ben je gewoon sneller dan een gewone handbak, mits je niet hoeft te ontkoppelen of gas te lossen. In de stad of in file gewoon in D en geen last van heel de tijd te koppelen enzo.
Het verbruik ligt op 7.2 liter per 100 km, dit met veel korte afstanden.
PROBLEMEN
Roetfilter-probleem: motor startte wel maar acceleratie was onbestaande. Bleek een klep in de roetfilter geblokkeerd te zitten, is vervanger door dealer.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.