Opel Vectra 2.2 DTi-16V Elegance (2003)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Vectra 2.2 DTi-16V Elegance |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2003 |
Jaar van aanschaf | 2006 |
KM-stand bij aanschaf | 93.000 km |
KM-stand laatst | 0 km |
ERVARINGEN
We hebben deze auto nu iets meer dan 7 maanden en hij bevalt uitstekend. Er is door ons nu 18000 km mee gereden in alle rust en comfort. Het is een elegance uitvoering en dat betekent relatief veel luxe. Hij zit stevig in elkaar en heeft in deze uitvoering een strakke uitstraling. Wel heb ik de achterlichten en zijknipperlichten vervangen door de witte/heldere 2006-uitvoering. In combinatie met de zilverkleurige lak vind ik het een plaatje.
De 2.2 DTI is misschien niet de nieuwste en modernste motor, maar wel fijn krachtig met veel trekkracht bij lage toeren. Ook is hij goed stil als hij op temperatuur is. Koud is het goed duidelijk hoorbaar een diesel (met ochtendhumeur...). Als je, zodra de motor warm is, flink op het gas gaat rookt de motor vrijwel niet. Het olieverbruik is ook vrijwel 0. Nog geen zichtbaar verbruik na 18000km.
Als je probeert zo zuinig mogelijk te rijden kun je 5 a 5,5 l/100km halen, maar bij normaal gebruik (en soms wat harder) zit je tussen de 6 en de 6,5. Erg fijn is het grote serviceinterval van gemiddeld 50000km(!), afhankelijk van de rijstijl. Je kunt dit volgen via de serviceintervalmelder in het dashboard
Schakelen gaat prima, hoewel ik na de sensodrive van de vorige auto het automaat-comfort wel een beetje mis. Na drie jaar opeens weer moeten koppelen viel sterker tegen dan gedacht. Gelukkig is de motor goed schakellui te rijden. Een automaat zal vast goed bij deze auto passen, grote kans dat de volgende auto een vectra diesel automaat zal zijn. De grote diesel maakt het mogelijk om in de file heerlijk alleen op de koppeling een stukje op te trekken. Er is zoveel trekkracht dat hij moeiteloos zonder gas te geven op gang komt.
Het weggedrag is comfortabel maar niet te zacht. Het vrij grote maar dikke en met leer beklede stuur is niet te sterk bekrachtigd en hij helt niet heel veel over in snelle bochten. Je merkt wel dat hij niet voor snelle bochten is gemaakt, de besturing is daar iets te vaag voor. Op de snelweg is hij tot op hoge snelheden (180+) zeer stabiel. De motor doet ook dan in alle rust zijn werk en de vectra geeft nog steeds een veilig en ontspannen gevoel.
De stoelen waren voor ons een belangrijk punt bij aanschaf. In deze auto is dat uitstekend voor elkaar. Ook is het intereur een prettige plek om te zijn. In het donker zijn werkelijk alle knopjes verlicht, bij een elegance zijn dat er best veel, wat het gevoel geeft alsof je in de cockpit van een vliegtuig zit. Mooie bekleding en wat (nep maar mooi) hout maakt het af.
De boardcomputer is zeer uitgebreid en geeft werkelijk alles aan wat er gebeurt in en om de auto. Zelfs de bandenspanning als deze onder een bepaalde druk komt! Helaas zijn er ook regelmatig valse meldingen. Voornamelijk mbt 1 van de koplampen, die het dan bij nadere inspectie wel blijkt te doen. De standaard radio/CD speler met stuurwielbediening functioneert prima, maar voor HiFi-liefhebbers is vervanging aan te raden. De airco is volledig electronisch geregeld en de temperatuur kan links/rechts-gescheiden worden ingesteld. Ramen en spiegels bedien je electrisch, cruisecontrole zit erop, etc etc. Kortom goed compleet.
De kofferruimte is groot maar omdat het een sedan betreft is de toegang niet zo ruim. Dat is soms lastig met grotere voorwerpen. De toegang is wel alweer een stuk groter dan mijn vorige sedan, de Audi A4 (98). De kofferbak sluit automatisch zodra je gaat rijden en dat is soms best lastig. Je staat vaak op de afstandsbediening in de sleutel te drukken om het slot te ontgrendelen. De klep heeft geen beugels maar een mooie gasdemperconstructie. Overigens heeft de motorklep ook gasdrukveren, niet heel belangrijk maar wel prettig en geeft een luxe gevoel...
Tot op dit moment zijn we heel tevreden over deze auto. Er zijn wel wat probleempjes geweest maar deze zijn (bijna) allemaal in het eerste halfjaar door de dealer onder garantie prima verholpen. Zie de lijst hieronder en je snapt dat we zeer tevreden zijn over de daadkracht van onze dealer, Het Motorhuis in Hoofddorp. We hopen nog vele probleemloze kilometers af te leggen met onze Vectra!
PROBLEMEN
Achterruitverwarming was stuk. Waarschijnlijk heeft de vorige eigenaar iets te enthousiast een sticker verwijderd (parkeervignet?). De dealer heeft de hele achterruit vervangen.
Het onderstel maakte heel veel geluid op drempels en oneffenheden. De dealer heeft de veren van een modificatie voorzien en alle stabilisatierubbers vervangen. De geluiden zijn helemaal weg.
Fluittoon rechtsachter bij hoge snelheden. De deur is opnieuw afgehangen en de deurrubber ingevet. Geen last meer.
Achterklep ging moeizaam dicht. Gasveer vervangen, opgelost
Dashboardkastje sluit niet goed. Is opnieuw afgesteld en gaat nu beter. Niet perfect, je moet hem wel stevig dicht doen.
Airco was bij aflevering niet schoon gemaakt en stonk. Alsnog gedaan en interieurfilter vervangen.
Zoals in de review gemeld zo nu en dan valse storingsmeldingen op de boardcomputer. De dealer heeft alle aansluiting gecontroleerd. Ze komen nog steeds voor, zij het minder. Blijkbaar zijn de sensoren erg gevoelig.
De vervelendste storing, want nog niet opgelost, is nu in 18000 km 3x voorgekomen. Tijdens normaal gebruik op de snelweg een storingsmelding in het dashboard en een overgang op een soort noodloop. Je hebt dan nog maar weinig vermogen en de auto gaat niet harder dan 110 km/u. Als je bij het eerst volgende benzinestation oid stopt, de motor afzet en weer start is het weer weg. De dealer heeft de oorzaak nog niet kunnen vinden. Komt vast nog wel ;-)
Cruise control liet zich moeilijk aanzetten. Hele hendel onder garantie vervangen.
UPDATE bij 134000 km (20-12-2007)
De Vec bevalt nog steeds uitstekend. Vlot, comfortabel en zuinig. Helaas is het nog steeds soms zo dat de auto in een noodloop schiet. Dat gebeurt zo nu en dan bij rustig accelereren vanaf zo’n 80 a 90 km/u in de 5e versnelling. Contact uit en aan lost dit op. Het hoort niet, maar het gebeurt zo weinig dat het mijn waardering van de auto als geheel maar weinig beïnvloed.
Ook hoor je met de vrieskou van nu op drempels zo nu en dan een kraakje van de rubbers. Maar dat is ook alles. Altijd starten-lopen. Van alle gemakken voorzien op comfortabele stoelen reizen, ben nog nooit zo blij geweest met een auto na 40000 km.
En groot pluspunt; Nog steeds geen onderhoudsbeurt nodig, de interval ligt tussen de 45000 en 50000 km!!
UPDATE bij 146000 km (20-06-2008)
We zijn weer aardig wat kilometers verder en de vec functioneerd nog steeds probleemloos. Grote beurt gehad bij 141000 km waarbij er geen gebreken aan het licht kwamen. Het olie verbruik is nagenoeg 0 en ik heb er veel vertrouwen dat de techniek heel blijft. Goed warm rijden, op tijd onderhoud en altijd V-power helpen dan een eind.
Bij 142000 is de motor OBD-getuned door EDS in Duitsland. Hij heeft nu 155 pk en 335 Nm! Daarna nog een K&N-luchtfilter gemonteerd, dus die waarden kunnen nog iets hoger liggen. Rijdt nog steeds heerlijk relaxed, maar als je het gas in trapt.... Volgende stap is een grotere intercooler :-)
Andere aanpassingen zijn zgn. AngelEyes-koplampen met MTEC-xenon en 17’ LM-velgen. Voor de liefhebber is er aardig wat te krijgen om je Vectra C een persoonlijke ’touch’ te geven.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.