Opel Tigra 1.6i-16V Sport (2000)

autoreview

Opel Tigra

Signalement

UitvoeringTigra 1.6i-16V Sport
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2000
Jaar van aanschaf2002
KM-stand bij aanschaf34.000 km
KM-stand laatst0 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

Als Opel-fan in hart en nieren, viel ik al in 1999 voor de Tigra. Mijn eerste was een blauwe 1.4-16v uit 1995. Nu heb ik een 1.6-16v uit 2000. Deze laatste bevalt beter dan de 1.4. Met name de motor is prettiger vanwege de mooiere loop, minder geluidsproductie en hij is en tikkie sneller. Toch was het qua prestaties met de 1.4 niet behelpen. Tevens heeft Opel in de loop der jaren wat verberingen doorgevoerd, met name de afwatering kofferbakrand, bagagenet, vervangen van achterlampen.
Het verbruik is nauwelijks ongunstiger dan van de 1.4. De 1.6 loopt 1 op 14,2 tegenover 1 op 14,5 voor de 1.4. Bij beide sprake van een beschaafd-vlotte rijstijl en relatief veel gunstige ritten (weinig stad).
De Tigra blijft een uniek model die ook nog eens erg gewild is bij inruil.

PROBLEMEN

Met de 1.6 heb ik alleen een kapotte condensor van de airco gehad in bijna 2 jaar tijd. Reparaties zijn overigens wel aan de dure kant omdat alles zeer compact verpakt onder de motorkap ligt. Er moet dus veel worden verwijderd als er gesleuteld wordt.
Verder is er regelmatig een lampenbol kapot. De koplampen zijn lastig te vervangen; daarvoor moet de bumper deels los.
De 1.4 heeft in ruim 3 jaar (en 85000 km) een kapotte EGR-klep gehad en een kleine storing in het motorblok vanwege een gescheurd rubber.

8,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (0)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.