Opel Tigra 1.6i-16V Sport (2000)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Tigra 1.6i-16V Sport |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2000 |
Jaar van aanschaf | 2002 |
KM-stand bij aanschaf | 34.000 km |
KM-stand laatst | 0 km |
ERVARINGEN
Als Opel-fan in hart en nieren, viel ik al in 1999 voor de Tigra. Mijn eerste was een blauwe 1.4-16v uit 1995. Nu heb ik een 1.6-16v uit 2000. Deze laatste bevalt beter dan de 1.4. Met name de motor is prettiger vanwege de mooiere loop, minder geluidsproductie en hij is en tikkie sneller. Toch was het qua prestaties met de 1.4 niet behelpen. Tevens heeft Opel in de loop der jaren wat verberingen doorgevoerd, met name de afwatering kofferbakrand, bagagenet, vervangen van achterlampen.
Het verbruik is nauwelijks ongunstiger dan van de 1.4. De 1.6 loopt 1 op 14,2 tegenover 1 op 14,5 voor de 1.4. Bij beide sprake van een beschaafd-vlotte rijstijl en relatief veel gunstige ritten (weinig stad).
De Tigra blijft een uniek model die ook nog eens erg gewild is bij inruil.
PROBLEMEN
Met de 1.6 heb ik alleen een kapotte condensor van de airco gehad in bijna 2 jaar tijd. Reparaties zijn overigens wel aan de dure kant omdat alles zeer compact verpakt onder de motorkap ligt. Er moet dus veel worden verwijderd als er gesleuteld wordt.
Verder is er regelmatig een lampenbol kapot. De koplampen zijn lastig te vervangen; daarvoor moet de bumper deels los.
De 1.4 heeft in ruim 3 jaar (en 85000 km) een kapotte EGR-klep gehad en een kleine storing in het motorblok vanwege een gescheurd rubber.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Lezersreacties (0)
Reageren