Opel Signum 2.8-V6 Turbo Elegance (2006)

autoreview

Opel Signum
Opel SignumOpel SignumOpel SignumOpel SignumOpel SignumOpel SignumOpel SignumOpel SignumOpel Signum - interieurOpel Signum - interieurOpel Signum - interieurOpel Signum - interieur

Signalement

UitvoeringSignum 2.8-V6 Turbo Elegance
Versnellingen6, Sequentiële Automaat
Bouwjaar2006
Jaar van aanschaf2021
KM-stand bij aanschaf138.000 km
KM-stand laatst138.000 km
Lezerswaardering: 68%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Signum 2,8 v6 Turbo Automaat

  • 138.000 km

Na ca 5 jaar (2015-2019) met heel veel plezier en probleemloos in onze eerste signum gereden te hebben, moesten we er helaas afscheid van nemen door een niet op te lossen storing. Na eerst van alles geprobeerd te hebben om het wel op te lossen. Dit was een full options, pre-facelift 3.2 v6 automaat uit 2005.

2020. Klein uitstapje, van 1 jaar in een Antara 3.2 v6 automaat, maar die was het niet voor ons.

2021. Er moest toch weer een Signum terugkomen. Deze auto vonden wij gewoon heel fijn en praktisch.
Na een tijdje zoeken een mooie gevonden. bj 2006, facelift model, 2.8 v8 Turbo, slechts 2 voorgaande eigenaren en slechts 138.000 km. Lekker dik in de opties ook!
o.a Leren bekleding met stoelverwarming, Travel assistent, gescheiden klimaat control, Navigatie, lichtsensor, regensensor, xenon, fabrieks schuif/kanteldak, PDC voor en achter, privacy glass, etc

Op weg naar huis deed zich helaas al een probleem voor. En de verkopende garage gaf niet thuis, want ik had de auto zonder garantie gekocht. Waar een beetje coulance wel verwacht mag worden.

Het dashboard/ cockpit viel spontaan uit. Maar door de meest rare dingen kon die ook weer aanspringen. De ene keer deed ik de bestuurdersdeur open, en deed alles het weer. de volgende keer moest ik de alarmlichten aandoen.
Een vreemd probleem wat uiteindelijk via de garage waar ik al 20 jaar kom is opgelost, samen met AC tronics.
De voeding is vervangen.

Bij aanschaf wist we dat de remmen gedaan moesten worden, dus schijven en blokken zijn rondom vervangen.
Gelijk een beurt en apk. geen bijzonderheden.

2022, ca 155.000 km, na een probleemloos jaar heeft de signum dit jaar een grote beurt gekregen incl bougies e.d.
en airco service, want die leek wat minder koud. vloeistof was inderdaad wat laag, maar geen lekkages.

Vanwege corona, met de auto op zomervakantie, mooie trip gemaakt naar omgeving Tarragona.
Wat een heerlijke reisauto is dit toch! mijn vrouw en onze, op dat moment, 2 jarige dochter zitten samen achterin.
Door de travel assistent met koelkast en 12v aansluitingen en uitklapbare tafels kan er worden gegeten, gedronken, er worden filmpjes gekeken, en met een overnachting halverwege rijden we op het gemak naar spanje.

2023, ca 175.000 km, In de zomer gaan we opnieuw naar Spanje. Net voor Barcelona dit keer. Tijdens een vakantiecheck laten we opnieuw de airco even nakijken.
Verder is de signum op 4 nieuwe Vredesteins getrakteerd, en zijn er dat jaar aan de achterkant bij de wielophanging en stabilisators wat rubbers vervangen.

2024 , 185.000 Er doet zich echter een raar iets voor, een soort zwaar punt in de stuurbekrachtiging. Het lijkt minder bij warme motor. maar komt soms ook bij warme motor wel voor. En het wordt gaande weg erger. Bij zoektocht naar wat het kan zijn blijkt de auto een bijzondere.

Nagenoeg alles Vectra-C's en Signums hebben een elektrisch/hydraulische stuurbekrachtiging.
Electrische pomp, die een hydraulisch systeem aanstuurt.
Zo niet de 2.8 v6. In ieder geval niet de mijne. Een compleet hydraulisch systeem.
Stuurhuis schijnt eigenlijk nooit kuren te hebben, dus conclusie is dat het de pomp moet zijn.

Maar door de zeldzaamheid is er geen pomp nieuw meer te krijgen. Niet origineel en niet aftermarket. (Saab 9-3 heeft dezelfde motoren gebruikt, evenals Cadillac, maar ook dit helpt ons niet verder)
Uiteindelijk een bedrijf gevonden die onze pomp heeft gereviseerd. Het duurde wel ruim 6 weken. Zeldzaamheid kost tijd.
Ondanks verbetering is het probleem nog niet helemaal weg. Uiteindelijk heeft de garage nog wat gevonden wat het kon zijn, en is er nog een kruisverbinding tussen de stuurpen en stuurhuis vervangen. Deze was compleet verroest en stond onder water.

Dit was de oorzaak, de pomp een gevolg. En alles werkt weer zoals het hoort.

Ook regulier onderhoud en airco service gedaan dit jaar.

Deze zomer wederom in Spanje geweest aan de Costa Brava. De Signum heeft geen klap verkeerd gegeven. En met de cruise control op gem 120, en een brandstofverbruik van bijna 1 op 12 is het gewoon een hele prettige auto waar het je aan niets tekort komt.

Inmiddels staat de teller op 200.000 km en we zijn van plan nog lekker even door te rijden met de Signum.
Nogal fan de heerlijk soepele V6.

wordt vervolgd..





9,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (6)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.