Opel Manta (1972)
autoreview

Signalement
Versnellingen | 4, Handgeschakeld |
---|---|
Bouwjaar | 1972 |
Jaar van aanschaf | 2024 |
KM-stand laatst | 54.000 km |
De eerste kilometers
- 53.000 km
Aangezien er vrij weinig reviews zijn van Manta's op deze site, en de Manta een steeds zeldzamere verschijnen wordt, leek het mij leuk om dit te delen over mijn Manta A 1.6S 1972.
Waarom een Manta A?
Mijn ultieme droom is het bezitten van een Ford Mustang uit de jaren 60. Realisitisch gezien is het (nog) niet echt haalbaar, financieel en ruimte gebrek. Wat dan? Jaren geleden eens verdiept in andere oldtimers en zodoende kwam ik uit bij Opel modellen van de jaren 70. Nooit geweten dat ze een soort Amerikaans design hadden. Het design van o.a. de Manta A is zo uniek dat ik niet gedacht had dat Opel zulke auto's produceerde.
Na wat sparen was het tijd voor mijn 1e oldtimer: een Manta A 1.2. Helaas bleek deze achteraf in te slechte staat te zijn voor ons (heb er slechts 1x in kunnen rijden met uitvallende motor), dus deze weer doorverkocht. Twee jaar later mijn huidige Manta A 1.6S tegen gekomen op het web in België, en na een korte onderhandeling deze overgenomen van een zeer aardige eigenaresse. De Manta is in zeer goede staat, geen roest, starten lopen.
Eerste indruk
Hoewel ik een Manta A heb gehad, heb ik niet echt eerlijk kennis kunnen maken met het rijden ervan. Na het eerste proef ritje in deze Manta werd ik positief verrast. Aardig vlotte auto, het gevoel van harder gaan dan je werkelijk gaat, soepel schakelen, goed overzicht rondom. Zeker niet verkeerd voor een 50 jaar oude machine! Geen Spartaanse taferelen.
De Manta verkeerd in zo'n goede staat dat we hem rijdend van de grens bij België naar huis hebben gereden (1,5 uur snelweg). Meteen een 1e test die hij moeiteloos haalde. Binnenkort op NL platen zetten en andere kleinere werkzaamheden uitrichten... maar vooral genieten van deze eyecatcher! Op naar een mooi voorjaar om dit beest vaker te kunnen uitlaten.
Starten, lopen, duwen
- 53.500 km
Ondertussen alweer 2 maanden eigenaar van deze Manta A, en nog geen moment spijt! Vers op Nederlandse platen, duur grapje overigens voor wat administratieve werk.
Elke keer als ik hem zie staan is het weer genieten, en wat een unieke auto is het vandaag dag aangezien je ze zelden tot nooit meer ziet op de weg (hoewel er 500.000 van gemaakt zijn). Het rijden blijft ook een toffe ervaring. Jong en oud kijkt om, duimpjes omhoog. Elk weekend probeer ik er minimaal 1x mee te rijden mits het weer oké is. Een paar weken terug was dat het geval met perfect lente weer, de kans voor een wat langere rit.
Ik wist dat de motor nog eens afgesteld moest worden, dat was netjes aangegeven door de vorige eigenaar. Zodoende... 99% van de ritjes die ik maak is er niks aan de hand en loopt de auto prima. De langere rit die ik maakte met meer optrek momenten in de straatjes waar ik reed in een mooi oud dorpje werd de motor te veel. De motor haperde en viel uit. Snel proberen de motor weer te starten maar tevergeefs. Uitgestapt en zelf maar de auto in een zijstraatje geduwd om de weg vrij te maken. Mede dankzij een voorbijganger dit snel gedaan.
Met de schrale kennis die ik zelf heb (2 linker handen) de motor stationair wat hoger laten lopen en mijn reis kunnen vervolgen met de spanning van 'val niet uit, val niet uit...'. Het stotteren en uitval moment was telkens als je van zijn 1 naar zijn 2 schakelt. Als de auto eenmaal op gang is is er niets aan de hand. Met dat ingedachte besloot ik de snelweg te pakken voor de weg naar huis. En wat denk je... file. Ik begon hem meteen te knijpen, ik wilde niet weer terug naar zijn 1. Met wat slinger werk en 1x klein stukje vluchtstrook mee te pakken loste de file al vrij snel op en kwam ik zonder uitvallen thuis.
Haha, ideaal was het niet maar zulke momenten horen er gewoon bij als je een 50+ jaar oude auto rijdt. Het doet bij mij in ieder geval geen afbreuk aan de auto. Binnenkort laat ik de motor netjes afstellen door een specialist.
1 jaar Manta
- 54.000 km
En zo heb ik de Manta A bijna 1 jaar in mijn bezit, tijd voor een nieuwe update dus.
Niet veel langer na mijn vorige update is de motor netjes afgesteld door een garage gespecialiseerd in o.a. klassieke (rally) auto's. Wat blijkt nou net voordat we rijdend naar de garage wilde gaan... de thermostaat werkte niet! De wijzer stond in het rood. Ongekend dat dit ons niet eerder was opgevallen. Dit was waarschijnlijk de oorzaak waarom de motor na een tijdje rijden uitviel of moeilijk deed. Op de dag van de afspraak snel een aanhanger geregeld en zo de Manta afgeleverd. Daar is de auto op de rollerbank geweest en uit het rapport blijkt dat hij bijna 85 pk heeft. Niet slecht na 50 jaar. Enkele dagen later mocht de Manta weer mee, en wat een groot verschil van hoe rustig de motor nu loopt.
De zomer die volgde vooral zo vaak mogelijk ermee getoured in de avonden of in het weekend, basis onderhoud uitvoeren zoals schoonmaken, poetsen, plekjes aanpakken etc.
Het mooiste van alles is de aandacht die deze auto krijgt, de Manta heeft echt een cultstatus. Jong en oud kennen hem, of de auto oogt interessant genoeg om even achterom te kijken. Ik heb de " dikke Manta JONGE!' (New Kids) voorbij horen komen, de oudere generatie die komen vertellen dat zij er vroeger één hadden of een bekende er een had. Een ander werkte bij een General Motors garage en werkte dagelijks aan zulke auto's. Ook Ben Cramer moest even stoppen op het zebrapad om de auto te bewonderen.
Ik kan wel zeggen dat ik een jaar later nog geen moment spijt heb van deze aankoop. Momenteel is de winterslaap begonnen. Hopelijk kan hij snel weer de weg op!
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.