Opel Kadett 1.4i Beauty (1991)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Kadett 1.4i Beauty |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 1991 |
Jaar van aanschaf | 2008 |
KM-stand bij aanschaf | 100.627 km |
KM-stand laatst | 107.777 km |
Aankoop
- 100.627 km
Na een 4tal jaar zonder wagen en laatste 2jaar met enkel een Vespa als vervoermiddel werd het weer tijd voor een wagen voor mijn woon-werk verkeer.
Mijn eerste wagen na het behalen van mijn rijbewijs, was de Astra F uit 96 die ik overkocht van mijn ouders. Na 2jaar werd de wagen op een jonge leeftijd van net geen 8 jaar total-loss verklaart. Na het ongelukt met die wagen had ik me al een Kadett E aangeschaft en die beviel me wel. Deze heb ik na enkele maanden om prive redenen verkocht aan een vriend als project.
Bij het kiezen van de "nieuwe" wagen was ik oorsppronkelijk op zoek naar een Corsa B 3-deurs. Bij het onderhandelen over de wagen bij de handelaar werd me ook een Opel Kadett E 1.4i aangeboden. Door de positieve ervaring in het verleden, het feit dat alles qua papieren, keuring, etc in orde was, de zeer lage prijs en het feit dat de wagen maar 100.000km had sloeg ik toe. De wagen werd netjes geleverd en dag nadien, na aanvraag van autoplaten en verzekering kon ik terug rond tuffen in mijn eigen wagen.
Het is dus een:
Opel Kadett
5-deurs
bordeaux kleur
1400CC C14NZ motor
algemene eerste indruk: voor 1000 euro had ik een wagen met een jaar verzekering, keuring dus ik klaag niet.
Het ontbreken van een radio/luidsprekers is snel opgelost. voor 150euro heb ik een kenwood zitten met usb-poort, sd-kaart sleuf, aux-in etc.
Hier en daar lichte roestplekken op de gekende plekken, de deurdrempels zijn al behandeld geweest.
wieldeksels zitten vol krassen en worden dus werwijderd.
Koppaking
- 103.500 km
Na enkele maanden van woon werk verkeer voelde ik dat de motor steeds warmer en warmer liep en steeds meer water verbruiktte.
Als verjaardagscadeau kreeg ik dus van mijn Kadett en lekke koppaking...
snel naar de auto parts shop om een nieuwe en dan plaatsen. Ikzelf ken weinig van motors dus bleef het meer bij kijken, gereedschap aangeven, iets vasthouden of een moer vastdraaien. Maar wat leuk om die "techniek" dan eens uit elkaar te halen. Ondanks dat ik mijn 26e verjaardag anders had voorgesteld, is het achteraf gezien een enorm leuke dag geworden. Samen met een vriend die ik sinds de peutertuin ken sleutelen aan auto's, wat werken, koffietje erbij, grapje uithalen, mopje vertellen je kent het wel. Voor de lol hebben we, nu we toch aan het sleutelen waren, er nog een sieruitlaat stuk opgestoken.
Na een paar uurtjes kadettje weer op de grond en *vroem* als in het begin start hij na 1 draai.
De roest word een iets groter probleem doordat de wagen constant buitenstaat. Ik heb er een roestwerend middel opgedaan en op de ergste plekken een beetje autoplamuur gestreken als voorlopige oplossing.
ongelukje
- 105.000 km
Het zit niet mee. Nog geen 2 maand na de lekkende kopakking. Een ongelukje.
Op weg van het werk naar mijn osteopaat (ik was gehaast) is de wagen in een lange gerekte bocht beginnen slippen en ben ik op een middenberm geknalt. Gelukkig geen andere wagens betrokken en op het eerste zicht enkel een kapotte velg.
Bij thuiskomst meteen de geplooide velg verwisseld met het reservewiel. Maar jammer genoeg is na dit accidentje de wagen nooit meer dezelfde geweest. De wagen schud nu hevig bij hogere snelheden (+100km/u).
gaspedaal
- 101.000 km
Na aankoop viel me al op dat de gaspedaal nogal "stroef" aanvoelde, maar de wagen was 17jaar oud en van een oudere bestuurder geweest die de laatste 4 jaar nauwelijks 10.000km heeft afgelegd, dus dat zou wel losser komen dacht ik.
Losser kwam hij inderdaad, op weg naar het werk aan /- 110km/u, trapte mijn gas pedaal door en bleef de wagen constant volle gas geven. Zelfs toen de wagen aan de kant stond uit versnelling bleef hij vollop toeren maken. Ik heb de motor meteen uitgezet om oververhitting of schade te voorkomen en ben gaan kijken. Bleek dat "het gashendeltje aan de motor" last had van aangekoekte smurrie. WD-40 erop en alles opgelost.
1e keer dat ik er met "de schrik vanaf" kom.
Voorts start de wagen uitstekend ondanks dat hij 24/7 in weer en wind staat. Hier en daar roest op de gekende plekken zoals achterste wielbogen.
algemeen verslag
- 108.000 km
Ondanks dat de wagen nog steeds 24/7 buiten staat, zelfs bij vriesweer tot -10°C en sneeuw, start hij nog steeds meteen na 1draai.
Toch ben ik op zoek naar een andere wagen. Vermoedelijk weer een Opel Astra F.
De reden? Meer dan 1 eigenlijk. De wagen moet binnen een 2tal maand naar de keuring en de kans dat hij er doorraakt zonder enorme kosten zijn gering.
De roest op de wielbogen achteraan hebben al "gaatjes". De banden zijn zo goed als op en de brandblusser is verlopen.
Voorts verbruikt de wagen sinds kort weer meer water dan normaal en loopt de motor weer warmer. Dit was wel bij extreme vriestemperaturen van de laatste dagen dus wacht ik nog even af om definitief te besluiten, maar ik vermoed dat de radiatorpomp stuk is.
Ook heeft de "verwarming" het definitief begeven. Kort na de aankoop van de wagen kreeg de verwarming al vreemde kuren. Uit de zijblazers kwam er warme lucht tot zelfs heet, en in het midden enkel ijskoud/ zelfs met de warmtejager op warm en stand 4. Nu sinds een 2tal weken enkel nog ijskoude door al de blazers. Niet fijn om zo te rijden bij -5°C.
Ook sinds het ongeluk is de besturing enorm zwaar geworden, parkeren is een heuse work-out geworden met gevloek en geschreeuw erboven op. En ik heb zin in weer iets nieuws.
Te Koop
- 107.777 km
Het is zo ver... de opel kadett staat te koop want ik heb nl een mondeling akkoord omtrend een andere wagen. Een collega van me vertelde me dat zijn schoonvader zijn wagen verkocht. Na enkele fotos te zien dacht ik van "och ja ik kan maar ff zien wie weet..."
Deze morgen was het eindelijk zo ver. Ik ben samen met mijn collega en vriendin de wagen gaan bekijken en besloten dat ik hem neem. Het betreft een alfa romeo 147 1.6 TS Veloce Distinctive.
Totaal iets anders dan ik gewoon ben maar goh je moet alles eens proberen in het leven vind ik. Knap wagentje met alle opties die je kan bedenken. Lederen sportstoeltjes met lendensteun, in hoogte en diepte verstelbaar lederen stuur, armsteuntje vooraan, elec. verwarmde spiegels, fabrieksradio met schermpje, navigatie en gsm, ... kortom te veel om op te sommen. Normaalgezien gaat de verkoper de wagen woensdag met de wagen naar "de keuring voor verkoop" (moet nu eenmaal in belgie) dus kan ik vanaf donderdag mee op de weg.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Lezersreacties (0)
Reageren